Bett att få hästen söka neråt/ framåt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 454
Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Har chambon på henne när jag markarbetar, där går det fint.
Bett har hon haft i mun länge, har tömkört henne mycket( samt markarbetad) innan hon blev inriden....jag kan inte säga att hon har problem med bett i mun, men hon har problem när jag tar i henne om hon är lite ivrig, så det verkar som om problemet är jag, och vi måste bygga upp vår komunikation bättre i ridningen, men vi kämpar på!
Tro jag hittat felet, JAG!

Senast ändrad av en moderator:

sante skrev:
Har chambon på henne när jag markarbetar, där går det fint.
Bett har hon haft i mun länge, har tömkört henne mycket( samt markarbetad) innan hon blev inriden....jag kan inte säga att hon har problem med bett i mun, men hon har problem när jag tar i henne om hon är lite ivrig, så det verkar som om problemet är jag, och vi måste bygga upp vår komunikation bättre i ridningen, men vi kämpar på!
Tro jag hittat felet, JAG!

Även om hon haft bett innan så har hon lärt sig vad bettet betyder? Den naturliga responsen för en grön häst är just att ta UPP huvudet när de känner bettets inverkan. De måste lära sig vad det betyder (ie var eftergiften finns och vad det är vi är ute efter när vi tar i bettet).

Men det kommer säkert bli bra i slutändan, du har rätt inställning och med kommunikationsfinslipning, lösgörande och träning ska du se att bitarna faller på plats.

Det går fö att rida på chambon med, så kanske ide att ha den på ibland som en guide?

INte dum idé det med att rida med chambon...visst kan det vara så att hon inte lärt sig hur ett bett igentligen "fungerar", men det är upp till mig att lära henne det...men tack för alla era svar :bow:

jag tycker att man träffar väldigt mkt hästar som inte riktigt lärt sig acceptera bettet och då främst i avsaktningar. det är synd egentligen då det bara krävs ordentlig inlärning när hästen är ung för att allt ska fungera senare. :smirk:

Berätta hur du gör då?

menar du mig? :smirk:

jag vet ett bett..har dock inte provat det själv men ändå...det är ett äggbett med tungfrihet.

Undviker bett till dess att hästen lärt sig tygelförhållningar och de styrande tygelhjälperna?

den första etappen är enligt mig att pröva en mängd lite enklare bett och se vilket hon går bäst med. och kolla munnen! minns inte om du skrev att hon var kollad :smirk: att prova betttlöst är ingen idé om du är ute efter att få henne att acceptera bettet.

sedan är det arbete med bett från marken, tex tömkörning och enkla saker som att bara ta lätt i henne i sidförande och sådana tygeltag. få henne att lyssna på små, små kramningar vilket jag själv upplever som enklare att lära hästen från marken då eventuella spännigar som kommer med ryttare på. detta är en lång process men man kommer långt med det.

om det nu är så att hon håller huvudet högt så kan du ju kolla med en massör om hon har spänningar i rygg/hals/nacke. är hon överbyggd i underhalsen = svanhals?

kommer inte på något mer nu, ska skriva mer sen :smirk: fråga mer så svarar jag :)

*lånar knapp*

Lösningen heter tryck och eftergift. Lär hästen var eftergiften finns och var SNABB med att ge den. Och beröm. Och gneta på, korta, korta stunder åt gången. Och beröm minsta lilla ansats eller minsta lilla TANKE åt rätt håll.

Låter enkelt, och är i teorin jätteenkelt men kan vara både tids- och arbetskrävande på en häst som redan lärt sig fel.

Men det är enda sättet om man inte ska försöka sig på genvägar som på ytan blir bra men brukar skapa andra problem.

I händerna på en erfaren ryttare kan en graman hjälpa till att GUIDA till var eftergiften finns (inte styra och inte tvinga utan GUIDA).

Om vi ska utgå ifrån dig, så skulle jag börja med två saker:

1) Hur "hårt" sitter du på hennes rygg? Många ryttare och deras instruktörer sätter för mycket press på både rygg och mun och hästarna protesterar därefter. Innan hästen är tillräckligt stark för att orka bära upp ryttaren, måste ryttaren avlasta hästens rygg för att inte hindra den från att använda sig av den. Hästen måste sänka huvud/hals och sträcka det framåt, men det gör den inte om ryttaren sitter för hårt på ryggmusklerna. Prova att sitta i "avlastningssits" nästa ridpass och se om det blir någon skillnad i hästens huvudställning.

2) Hur bra är du på att ge eftergift? Samma sak här, det första hästen ska lära sig är att balansera sig med ryttare på ryggen, den måste då få använda sig av hals/huvud i frihet. Då måste den vara väldigt lydig i munnen, dvs i princip stanna så fort tygeln sträcks och ställa sig i nacken för inner tygel. Total tygellydnad lärs in via eftergift. Du sträcker tygeln för kommunikation och så fort hästen reagerar, släpper du efter helt. Halt lärs alltså in genom total eftergift (och beröm!) så fort hästen bara tvekar i steget. På så sätt har hästen ingen anledning att försvara sig mot förhållningen, eftersom pressen är borta redan när försvaret kommer. Däremot kan man ha tygelkontakt - men utan sträckt tygel!

Ju längre utbildningen framskrider desto mer sammansatta hjälper, men jag undviker i det längsta ett drivande säte och mothållande händer samtidigt, det är isåfall i ett mer korrigerande syfte, när hästen undandrar sig hjälperna och jag inte bett om för mycket. Men då försöker jag också vara så pass lyhörd att jag kan sluta innan jag får en protest. Jag har kommit fram till att man får bäst resultat när man rider det som hästen bjuder på :), speciellt i början!

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv :)
Men om man sätter för mycket press på ryggen och munnen osv om hästen går med högt huvud, vad gör man då fel med en häst som går med för lågt huvud? :D Kanske låter som en konstig grej, men min förra travare säkte sej alltid för myket nedåt så han kunde gå med nosen i backen även i traven! Då blir det VÄÄLDIGT lätt att samla - inte :p

Totola skrev:
:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv :)
Men om man sätter för mycket press på ryggen och munnen osv om hästen går med högt huvud, vad gör man då fel med en häst som går med för lågt huvud? :D Kanske låter som en konstig grej, men min förra travare säkte sej alltid för myket nedåt så han kunde gå med nosen i backen även i traven! Då blir det VÄÄLDIGT lätt att samla - inte :p

Man vänder på steken (eller jag gör det iaf). Ge inget stöd därnere och driiiiv (med benen, undvik varianten med att trycka sittbenen ner i ryggen på hästen för kung och fosterland,d et får iofs upp huvudet men inte av rätt orsaker).

Strunta i om det för stunden känns överilat och som flängridning. Du måste få igång bakdelen. Antagligen kommer hästen svara på det hela med att öka tempot och pinna på (och höja huvudet). Ge då ett lätt stöd (med betoning på LÄTT) när huvudet är uppåt. Inte ta i hästen egentligen, utan bara erbjuda en lätt ygelkontakt, och så beröm (röstberöm). Blir hästen för hög i formen så gör du som när de blir för höga (beskrivet nedan).

Det är frestenade att verkligen ta i tyglarna och korta upp dem och sen driva för att mosa in dem mellan skänkel och hand, men då går de oftast för djupt istället och hamnar bakom hand.

Sen, man får ta det i små bitar där med, är en styrkefråga för dem att orka komma upp i form med. Så ta små embryon till rätt huvudställning, och parallellt med det försök få hästen att gå i en nååågot mindre låg form som standard.

Som sagt, så gör jag och det fungerar för mig iaf =)

Ät mer så du blir tyngre :D

Hur svarade han på tempoändringar? Låter som antingen stretching (men det vill man ju inte ha under hela arbetspasset) eller ett sätt att smita undan arbete?

Haha, snarare det senare (smita undan arbete)! Kan tyvärr inte prova era fina förslag eftersom hästen är såld men det är intressant att läsa. Han gick bättre när man drev för kung och fosterland men jag försökte undvika att behöva göra det av vissa känslighetsskäl :p När han gick mot hand drev jag och då blev det bättre så det köper jag :)

Ett s ka Mylerbett kan hjälpa hästen att slappna av i nacken och söka sig neråt-framåt i rätt vinkel till marken.
Ett bett med sk a "port" kan möjligtvis få hästen att slappna av i underkäken och därmed i tungan och i den omgivande muskulaturen, vilket i sin tur gör att den får friare hals och bog. :love:

pussi skrev:
Ett s ka Mylerbett kan hjälpa hästen att slappna av i nacken och söka sig neråt-framåt i rätt vinkel till marken.

Har å andra sidan sett fler hästar som knäckt av med Mylerbit än de som faktiskt gått bättre på det. Att hästen blivit mer lättriden i samtliga fall är däremot odiskutabelt, ingen häst tjafsar emot ett Mylserbit...

j161.jpg

Komfort tränsbett bred rulle.
Bra bett för hästen som lär sig böja och balansera sig. Rullen har en lugnande inverkan på en aktiv mun.
stl 12,5, 13,5

Vad säger ni om detta bett till pållen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 020
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 920
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka