Bett att få hästen söka neråt/ framåt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 456
Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

är bra att hitta ett så stabilt bett som möjligt då många hästar stör sig på att bettet kanske går upp i gommen osv, vilket tvådelade lätt gör. om man tränar med FEL bett spelar det ingen roll hur länge man gör det, problemet försvinner inte..

varför svarar du till mig? jag har inte frågat nåt!

har inte svarat till dig? om du menar mig.

du ska inte svara till dig själv och inte till folk som inte har frågat dig något utan till den du vill säga något till. den här tråden är väldigt förvirrande!

du gjorde det där uppe ^^ du har svarat till dig själv också flera gånger.

jag har inte svarat till mig själv, jag har skrivit saker i flera inlägg för att jag glömt att skriva dem och sedan kommit på det.... ehum. sen glömde jag också att man kan redigera inlägg. förstår du nu?

ang fel bett så har jag aldrig träffat en häst som inte kunnat gå på någon typ av tränsbett...... tränsbett kan nämligen vara odelat, tvådelat, tredelat, i metall, plast, gummi, fasta ringar osv osv!

Rider du akademiskt? Isåfall rekommenderar ju många tränare att man tränar sej på att använda stång genom att använda det när man jobbar hästen för hand i skritt. Och när man börjar få känsla för det kan man sen använda det när man rider i skritt, kombinerat med ridkapson eller tränsbett. Förstår vad du menar ang bettets inverkan, ett stångbett ger självklart mer nedåt-effekt än ett tränsbett, min häst är också lite så, speciellt i traven. Jag red (eller rättare sagt åkte) på en westernstång ofrivillgt en gång när en tjej hade lånat mitt vanliga bett utan att fråga om lov. Eftersom jag var superrädd för att göra illa hästen i munnen satt jag med långa tyglar hela tiden, t o m i traven. Han var väldigt irriterad på bettet eftersom han allmänt inte accepterar bett men han gick lågt med huvudet vilket han inte brukar göra i traven (f.d. travare).
Man kan varva med stång bara man inte missbrukar det, ibland räcker det kanske med att bara har det där och låter tyglarnas tyngd leda hästen framåt/nedåt. Jag anser att jag med ett stång bett lär mej att rida med sitsen eftersom det är mycket svårt att styra med stång, men eftersom min häst inte accepterar stången (tuggar som en tok) vill jag få honom att acceptera bettet lite mer innan jag provar stång igen. kanske att jag provar rda med lite hävstång när man ska finslipa travövergångarna efter att ha byggt upp balansen bättre i traven.

Generellt brykar de flesta tycka att man ska kunna ställa hästen och rida skolor m.m. med bara sitsen, DÅ är man redo för att rida med stång utifrån hästens utbildningsnivå. Nu finns det ju dock en del som tycker att ställning tar ett bra tag att komma till och att det är något väldigt avancerat att få spontan ställning utan att använda tyglarna.

Tack för ditt utförliga svar Alexandra! Jag ska göra som du skriver...och det är precis som du säger Totola, pållen gick med långa tyglar och höll sitt huvud där nere, dock tuggade hon åxo som en toka :smirk: ...jag fål väl träna mer på mina händer, men samtidigt måste pållen lära sig att söka framåt neråt med detta bett..dock är problemet att när jag ska sakta ner från en högre gångart, tar jag lite i henne tar hon tag i bettet och vill inte sakta ner, jag tar och tar och visst tillslut stannar hon, men inte direkt.
Från marken är hon jätte duktig att sakta ner...kan jag göra något med med min sits för att få henne att sakta ner, så jag slipper ta i henne vid det tillfälle och skippa den spänning hon får...

Övningar för pållen att lära sig att acceptera bettet och inte haka sig fast? Ska jag ha en mer rörlig hand vid det tillfälle hon tar tag i bettet. Byta bett, men till vad? Tredelat är det bättre i mun?

Min instruktör verkar inte lägga så mycket tid på just detta, men jag ska fråga henne nästa gång om man kan hjälpa pållen på något sätt...jag vet bara inte hur...

Konsekvens tror jag är bra. Och inte rörlig hand när hästen vill ta tag, snarare ska armbågarna och handlederna ALDRIG vara blockerade, något som de flesta behöver träna på. Om man alltid använder samma hjälper och alltid förtydligar handhjälperna med resten av kroppen är det lättare för hästen att lära sej acceptera handen/bettet. I det fallet tycker jag det är mer en inlärningsfråga, hästen kan inte avsaktande hjälper tillräckligt bra (eller respekterar dom inte) för att sakta ner avspänt. Att hästen tuggar på bettet har ofta att göra med att den spänner ryggen - antingen av obehag, att den inte är tillräckligt stark, eller inte tillräckligt med på vad den ska göra. kanske ska prova lära hästen att stanna framför staketet eller ridhusväggen? Och bara använda sitsen. Som nån skrev i en annan tråd, sänka hälarna som stopphjälp = slappna av MER när hästen ska stanna istället för att spänna sej.

Jag håller själv på att jobba med det här, så jag kanske inte är världens bästa föredöme, men det här är vad jag har snappat upp för att själv ha nytta av när jag börjar rida min häst igen :)

Testa o rid ett tag med en halsförlängare! (en sk. gummisnodd)

Måste bara få påpeka att min gamla häst inte kunde ha bett! Detta pga att hennes käke var sned så inget bett kunde ligga bra. Det enda jag kan tänka mig som hade kunnat funka hade varit ett med många brytpunkter. Äh, hur som helst gick hon som en gud på bettlöst!

Jo dte är nog jag som ryttare som kanske spänner mig, men att stanna från skritt till stopp, är enkelt då andas jag ut och hon stannar...men när jag börja rida lätt och ska där sätta mig ner, då pumpar jag lite i sadeln , faktiskt :crazy: jag försöker verkligen att slappna av och blåsa ut...ska kanske vara mer tydlig med sätet och lägga mer tid på detta med övergångar...hon tuggar inte på detta bett hon har nu, men hon gjorde det med stånbettet...
Jag tror åxo att det har lite att göra med att hon ibland inte lyssnar, jag ska vara tydligare och bestämd, detta är en mycket envis häst, dock är hon snäll men kan nog sluta bry sig om saker, ibland...men som sagt, jag ska jobba mer med sitsen och bettets inverkan.

Har ridit in henne i somras, så det kanske tar sin lilla tid...Rom byggdes inte på en dag ;)

Vår gamla häst, finns inte mer, gick som en kossa rent ut sagt när vi köpte henne! Kunde knappt vända i gången då det såg ut som hon skulle trilla omkull. När man red gick hon med huvet rätt upp spm en kamel och arbeta med ryggen var inte ens att tänka på! När vi arbetade henne från backen kom hon farandes och såg ut som hon skulle kunna döda oss! Inte kul! Kollade upp henne ordentligt med hjälp av en duktig massör/kiropraktor som kom fram till att hon hade fruktansvärt ont i ryggen, låsningar i nacken och var sned i korset! Hon hade även vargtänderna kvar som bråkade med henne. Efter månader av skritt och behandlingar började hon bete sig som en häst men det var fortfarande nått som inte var bra med bakkärran, så massören rådde oss att röntga haserna. SPATT bägge bak! Det jag vill ha sagt med det här är helt enkelt det att trots alla problem hon faktiskt hade, så funkade hon suveränt de sista två åren vi hade henne så ge inte upp! Ge bara hästen chansen att själv berätta vad som är fel och hjälp den fixa det så kommer ni ha jätte kul ihop!

sante skrev:
Övningar för pållen att lära sig att acceptera bettet och inte haka sig fast? Ska jag ha en mer rörlig hand vid det tillfälle hon tar tag i bettet. Byta bett, men till vad? Tredelat är det bättre i mun?

Min instruktör verkar inte lägga så mycket tid på just detta, men jag ska fråga henne nästa gång om man kan hjälpa pållen på något sätt...jag vet bara inte hur...

Om hon är inriden förra året ska du absolut inte sätta stång på henne nu btw..

Ang övningar så något jag GÄRNA använder är åttvolter i trav. Strunta i var huvudet är och koncentrera dig på att hitta ett jämnt (och sansat) tempot, att försöka få korrekt böjning samt att verkligen raktirkta och byta sittben vid X. Rid gärna ganska stora volter i början. Var NOGA med hur du ride, svänga för ytterhjälper, inte tappa stöd, vara aktiv med hjälpgivningen och forma (elelr försöka brukar det bli början) och titta var du ska osv. I början brukar det i bästa fbli ovaler och vingel vid X, men det brukar lossna rätt snart.

Efter ett tag brukar de mjuka och sansa sig. Som jag ser det är det dels för att det är lika mycket böjning åt båda hållen, och det blir tillslut obekvämt att gå på volt med huvudet fel etc. Och för att det finns en viss avslappnande effekt i själva mönstret, de vet vad som komma skall och det blir en trygghet.

Säger inte att det garanterat fungerar på din, men jag har använt det flera ggr på dels heta hästar som gärna slutar lyssna, och de som varit stela i ena eller andra sidan (och därför inte haft en ärlig form) samt de som gärna kikat på stjärnor (min valack t ex).

Försök undvika att sitta och handbroma, utan försök att komma tilla ktiv ridning: Det får bli både överilat, vingligt och krokigt i början, bara fortsätt be och fortsätt rid.

Övergångar är också bra, men på en häst som reagerar som din så försök göra dem medelst någon form av rörelse, t ex genom en volt och röstunderstöd fär avsaktning, eller genom sidvärtesrörelser.

Och om det inte är gjort - kolla sadeln. (Och så skulle jag prova henne på ett tredelat bett eller ett RAKT bett. Rakt bett kan göra underverk. Försök hitta ett som är svagt böjt hela vägen om du kan)

Lycka till! =)

Hon är inriden i somras.
Styr henne mycket med röst från mark och ridning, får jobba lite till med det kanske...hur menar du med sidvärtesrörelse?

Sadeln är bra,dock är hon lite stel i rygg och bakdel ( utbildar mig till massageterapeut) får massera henne ( samt får hon Mg som tillskott)
Tänder raspade i höstas...
Så visst kan det ha att göra med att hon är stel i rygg och bakdel...men om man rider lösgörande övningar borde det åxo hjälpa henne att bli mer mjuk i muskulaturen...
Har ett s.k muffbett, SS stång från Globus...
www.globussport.se

Ska jag testa ett tredelat bett ändå?

sante skrev:
Hon är inriden i somras.
Styr henne mycket med röst från mark och ridning, får jobba lite till med det kanske...hur menar du med sidvärtesrörelse?

Sadeln är bra,dock är hon lite stel i rygg och bakdel ( utbildar mig till massageterapeut) får massera henne ( samt får hon Mg som tillskott)
Tänder raspade i höstas...
Så visst kan det ha att göra med att hon är stel i rygg och bakdel...men om man rider lösgörande övningar borde det åxo hjälpa henne att bli mer mjuk i muskulaturen...
Har ett s.k muffbett, SS stång från Globus...
www.globussport.se

Ska jag testa ett tredelat bett ändå?

VARFÖR är hon stel, har du någon teori? Är hon kollad av någon färdigutbildad?

Jag skulle nog prova ett rakt, svagt böjt (mullen mouth) tränsbett på henne faktiskt, iom att hon verkar svara bra på stången. Min valack var VÄLDIGT kinkig med bett och blev väldigt lätt fipplig, orolig i munnen och slog upp huvudet. Provade ett otal bett och länge var det enda han accepterade ett tredelat med KULA i mitten (inte droppe och inte platta utan en klotrund kula). Sen när han blev pensionär och iaf inte skulle tävla provade jag det jag länge misstänkt han skulle funka utmärkt på, just ett rakt, svagt böjt. Och bingo. Han trivs btw också otroligt bra på kandar (dvs stång).

Så, först skulle jag prova ett rakt mullen mouth. Både lösa och fasta ringar för att se vilket som fungerar bäst.

Vad har din häst för bettstorlek förresten?

Åttvolter som jag skrev om tidigre är himla bra som lösgörande.

Med sivärtes menar jag att ta henne några steg i skänkelviktning, öppna, slutna, med tagen bakdel eller vad som nu passar och ur det göra en avsaktning (så mycket som möjligt med röst som det går), du får en naturlig nedsaktning av sidvärtsrörelsen på en springig häst och det blir lite mer 'obemärktä avsaktning och de blir inte lika angelägna om att slå upp huvudet. Glöm inte eftergiften bara, försök att om det går/du kan GE EFTER lite på tygeln när du ska sakta av istället, använd röst och säte, en liten snabb förhållning med handen och sedan eftergift.

Vet du hur en chambon fungerar btw? :idea:

En annan sak.. Hon är inriden i somras. Hur mycket rids hon och på vilen nivå? vad har hon gjort tidigare i livet?

Har hon fått någon längre viloperiod sen inridningen?

Även om hon inte är unghäst på pappret så är hon det i det här sammanhanget och man måste ta det sakta och försiktigt och inte forcera, och lägga in vilor både för 'kropp och knopp'

Och absolut definitivt inte stångbett på henne då, om hon är så nyinriden. Hon måste få kläm på bettets inverkan först, och fungera på tränsbett. Inte stång på bebisar =)

Jag har haft henne sen hon var 1 år, hon är nu fem år, inriden i våras/ somras och håller på att lära sig...vet att Rom inte byggdes på en dag :smirk:
Hon har inga stora problem, men jag ville bara få lite tips och erfarenheter från andra...

Detta med rygg och bakdel, tro mig alla hästar har något problem,( samma med oss männiksor) men jag underhåller detta med massage och hon mår mycket bättre av det muskulärt! Får nu tillskott av Mg som ska hjälpa henne med dessa spända muskler... vet inte om hon har fått dessa späningar då hon gått i flock m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 025
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 921
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka