Bett för körning

E

Eeiram

Hej!

Jag kör mitt varmblod med loksele och fyrhjulsvagn.
Tidigare har jag kört henne på vanligt tränsbett, vilket inte fungerar speciellt bra då hon är stark och gärna vill slita tömmarna ur händerna på en. Hon kan också bli rätt het och då lyssnar hon inte bra på det vanliga tränsbettet.

Självklart förstår jag att man inte varken kan eller skall ha ett alltför starkt bett när man kör, men finns det något bättre variant av bett som kan rekommenderas?

Tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Jag kör mitt varmblod med ett rakt svagt böjt bett. Det har parerstänger, finns på travshoper. Annars så har Globus ett mullen mouth med fasta ringar, det blir ju samma effekt fast utan parerstänger.

Ett jaktkandar kan oxå funka, finns på H***S.
 
Var inte rädd för att testa olika bett. Vad som är skarpt bett är ju vad hästen tycker och vad handen gör. Jag tycker att det låter som om hästen tycker att 2-delat är skarpt.
Överlag så gillar mina hästar rakt/svagt böjt bett. Jag använder bett utan kedja vid vardagskörning och bett med kedja/utväxling på tävling och dressyrträning bla.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 990
Senast: Gimlan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp