Bett för het och stark hopphäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare louise H
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 848
L

louise H

Hej
Har läst lite kommentarer om bett-val som ni skrivit här,
någon som kan rekommendera ett bett för en häst som är mycket stark och het vid hoppning och uteritt, hon är smidig och rörlig och välmusklad samt går bra i markarbetet (dock lite stum i munnen där också) men helt galen vid hoppning och uteritter.
Jag har haft henne i 12 år och tävlat svår hoppning vilket i och för sig gått bra men det har aldrig känts helt ok med betten, jag har prövat de flesta betten men inget är riktigt bra för henne, allt från enkla till mycket komplicerade kombinationsbett. Hon är inte en "studsig" häst, snarare bara väldigt hård och stum i munnen och drar som tusan vid banhoppning. Hon är genomgången i munnen och allt annat kroppsligt är ok, även leder så det är inget sådant problem med henne utan jag behöver bara få bra rekommendationer på bett från någon som har en liknande häst......:bump:
Kan tillägga att hon gått bäst på pelham med rak stång men då sticker hon gärna ut tungan istället...

Sv: Bett för het och stark hopphäst

pessoa med eller utan stång ?
eller betlöst ?
Kan du inte bara ha en pullar nosgrimma till pelhamet ?

Jag rider min ena på pelham och det funkar utmärkt, men de är ju olika... Jag hade iaf satsat på något med kedja, det hjälper ofta mot hästar som hänger sig och blir starka.

Jag har ridit en del på hackamore och det gick bra i början, tills hon fattade att man kunde hänga sig på fronten och sen bara gå där och sega... Sen är det ju så att det är faktiskt svårare att få till bra svängar med hackamore.

//E

aenglah skrev:
Har du provat bettlöst?

ja, (hackamore) det fungerar inte alls däremot pelham + hackamore är ok, bätter än bara pelham. Med denna kombination kan man rida henne med mjuk hand och hon är ganska uppmärksam men det är mest i korta perioder då man behöver variera betten lite, hon kan ju gå med bara vanligt bett men då är det lätt att man själv blir för stark i handen, man vill ju kunna rida med en lätt och mjuk hand, låter lite konstigt men hon är faktiskt känslig i munnen samtidigt som hon är så här stark, knepig häst....

Jag har prövat tvådelat med rörliga o fast ringar, tvådelat med parerstänger, tredelat med rörliga och fasta ringar, pelham med stång, pelham i gummi, pelham tvådelat, hackamore, kombinationsbett hackamore (dock med väldigt lång stång vilket jag tror bidrog till att det inte var bra), pessoa dels med bara en "underring" och dels med två "underingar", pessoa med kedja under, diverse myler bett (svårt att förklara modellerna), kandar, gags, osv , listan kan göras lång... probelmet med de skaraper betten är att hon lägger tungan utanför munnen och inte verkar gilla de så bra.

_liinn_ skrev:
pessoa med eller utan stång ?
eller betlöst ?
Kan du inte bara ha en pullar nosgrimma till pelhamet ?

Pullarnosgrimma har hon alltid

Hur är det med lydnaden och dressyren i övrigt? Hur har mundelarna sett ut på betten du provat? Mycket eller litet tungtryck?

Jag har rakt pelham med delta och kindkedja.

Tigertofflan skrev:
Hur är det med lydnaden och dressyren i övrigt? Hur har mundelarna sett ut på betten du provat? Mycket eller litet tungtryck?

Eftersom det är en ganska svårriden häst så är lydnaden för att vara henne väldigt bra, hon är välutbildad och jag jobbar mycket med lydnaden men spelar liksom ingen roll när det blir tal om banhoppning för då blir hon en annan häst att rida, överhuvudtaget när det är tal om hoppning och skogsridning, förmodligen tycker hon att markarbetet är tråkigt då hon måste jobba och i skogen och vid hoppningen kan hon lättare undkomma genom att "springa ifrån" arbete så att säga. Lite dumt för jag tränar hellre i skog och mark än på banan för att det är bättre förutsättningar för variation i underlaget och hon börjar bli gammal nu och jag vill vara rädd om hennes leder och i nte rida för mycket på böjda spår eller på samma underlag.

Angående tungtrycket så vet jag inte helt hur man ska tänka med den biten så skriv gärna om du har ngt tips, hon verkar mest besvärad av raka bett som inte är delade alls men för mig är hon lättast att rida på det.

Okej. Du har henne på ett helt rakt bett och det funkar bra, men hon lägger tungan över det?
Har du provat bett med port?

port = tungfrihet

som på detta bettet tex. böjen är tungfriheten/porten
Bild-593.jpg

Nej, jag menar just ett sådant som PrinceFair visade. De flesta stänger går att få med eller utan port, och porten kan vara olika bred och olika hög.

PrinceFair skrev:
port = tungfrihet

som på detta bettet tex. böjen är tungfriheten/porten
Bild-593.jpg

Hej, nejjag har inte testat det faktiskt, har funderat över det på sistone och det vore kanske en bra idé!
Tack för tipset!!

Trodde inte du menade stångbett när du skrev "bett med port". Så jag tänkte att du kanske menade tungfrihets-betten. :p

Min häst är lite som din, stum i munnen ibland, men ändå känslig på nåt sätt. Han funkar väldigt bra på rak pelhamstång med tungfrihet.

En annan variant om hon reagerar bra på nostryck är kinetongrimma. Då får du en kombinationbett+nostryck utan hävstångseffekten från hack-kombinationerna. Jag har postiv erfarenhet av det på hästar som i överigt inte reagerar bra på uppbetsling.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: tinjan
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
814
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka