Sv: Bett första gången
Det är så olika hur de förhåller sej till bett! Är min erfarenhet. Beroende på individ så måste man närma sej problemet olika.
Min kallblods-ettåring har varit superenkel. I våras så introducerade jag bettet när han stod på gången (lös) - han är en sådan som ska undersöka allt nytt med munnen - oftast bannar jag ju honom för det (vissa grejer får man ju inte bita i, till exempel sadlar o tyglar

) men när han insåg att bettet FICK man ta i munnen så vart han skitglad

Kunde alltså tränsa honom som jag gör med äldre hästar, bjuder bettet och lägger sedan över öronen. Han är inte rädd för öronen eller huvudskygg på något vis - gillar också när man pillar runt munnen - så den delen hadej ag inga funderingar kring.
Första två gångerna fick han några sockerbitar som slank med bettet, och sedan stod han och sög på dem. Flyttade runt bettet lite första gången, men andra gången hade han accepterat att det satt fast.
Sedan dess har det liksom inte varit något speciellt. Nu när jag ledde honom för första gångerna med bett i munnen gjorde han väl iofs lite miner ibland men han är stilla i övrigt.
Den andra ettåringen, russet, är en helt annan femma. Han är lite mer rädd om huvudet, rädd om öronen, vill inte att man ska röra mulen "för mycket" osv. En liten känslig kille brukar jag säga. Första gången med bett så fick jag fullt sjå för när jag just lagt in bettet i munnen så flög han upp på bakbenen och for baklänges, mycket obehagligt var det enligt honom!
Men sedan dess har han blivit bättre. Jag har för vana att alltid ge godis tillsammans med bettet med unghästarna (det ska liksom slinka in samtidigt - hästen fattar inte att godiset kommer från min hand) och det har varit bra för russet, men han har fortfarande inte alls accepterat att ha det i munnen, utan försöker alltid flytta runt det, tugga på det och greja. Jag har faktiskt tänkt låta hans mun "vila" - inget bett på något år - jag tror han kan måsta växa till sej. Under tiden jobbar vi med att han börjar gilla att man grejar med huvudet