Bett fråga

Sv: Bett fråga

Men curbstrapsen sitter oftast mycket lösare än kindkedjor. Inga 45 grader på stången där inte. Jag har faktiskt funderat på det många gånger varför de har curbsen så löst.

Det beror på vad man menar med stång. Vissa kallar alla oledade bett för stångbett och andra kallar alla bett med hävstång för stångbett. Vilket som egentligen är korrekt vet jag inte själv, för det verkar vara 50/50 när det gäller det.

Ett pessoa har den otrevliga effekten att när man tar i tygeln så dras hästens mungipor uppåt mot nacken samtidigt som det blir ett stort tryck på nacken, och det trycket kan bli i stort sett hur stort som helst eftersom det inte finns någon kedja som stoppar. Ett stångbett med kedja vrids inte i munnen eftersom kedjan avbryter den processen.

Det beror ju på vem man frågar. Man får nog olika svar om vad som är vad beroende på vem man frågar.

En stång för mig är oledad...en ledad/delad stång hade jag aldrig satt i munnen på en häst.
Sedan finns det ju gags m.m., men ett gagbett är ett gagbett. Ingen stång i min bok. Dessutom har jag dålig koll på det bettet så jag tänker inte kommentera det.

Ett bett med tungfrihet, eller en rak stång utan, ska ha kedja, som sitter så att skänklarna inte går längre bak än 45grader.

:D Vad trevligt.

Men jag är fortfarande nyfiken på varför man inom western ibland rider med hävstångsbett utan kedja/strap. Jag har aldrig varit i kontakt med western på det sättet så det hade varit intressant att få höra.

Bett har samma mekaniska funktion oavsett hur de är dekorerade eller vilken gren de används inom, även om de kan användas för olika syften enligt olika (mänskliga) filosofier.

I westernryttarnas fall tror jag det i många fall handlar om okunskap. W-ridningen har spridit sig väldigt, och en hel del skaffar westernutrustning och tror att de rider western men utan att ha den grundläggande kunskapen. Sedan är det någon som ser dem, blir nyfiken på western och börjar fråga, och underliga uppfattningar sprids. De vet inte hur utbildningens steg bör komma, de vet inte vad de bör använda för utrustning eller hur de ska anpassa och använda den och varför. En vanlig missuppfattning är att allt ska vara "snällt", vilket då leder till att man inte ser till att saker sitter åt tillräckligt. En dåligt spänd kedja kan vara ett tecken på denna missriktade "snällhet", de tycker det verkar fel när den sitter som den ska.

Själv kan jag inte se någon som helst anledning att inte ha curb strap/chain, med lagom längd för att ge en lagom vinkel. Senast jag var hemma och red lossnade en skruv på kedjan, så den hängde bara i ena änden och tappade all funktion. Hästen reagerade inte alls bra efter det.

/Ida, westernryttare

Spider84 skrev:
Men jag är fortfarande nyfiken på varför man inom western ibland rider med hävstångsbett utan kedja/strap. Jag har aldrig varit i kontakt med western på det sättet så det hade varit intressant att få höra.

Hej!

Jag måste bara säga att jag blev chockad när jag såg vad du skrev. :eek:
Jag trodde att alla western ryttare red med curb chain när dom har stång. Men tydligen inte.
Jag (som är westernryttare) skulle inte vara utan.
Men det är nog sant det sarma skriver. Det är tråkigt att det ska vara så.

Senast ändrad:

Bett har samma mekaniska funktion oavsett hur de är dekorerade eller vilken gren de används inom, även om de kan användas för olika syften enligt olika (mänskliga) filosofier.

Håller jag helt med om och det har inte varit meningen att ge intrycket av något annat om jag lyckats med det.

tigetofflan
Jo det kan nog hända att jag sett dåliga exempel. Som sagt så har jagt dålig koll på western och har sett det bara ett fåtal gånger, men eftersom jag då sett flera gånger utan kedja/strap på stång så funderade jag på varför, men okej då bör det vara felaktigt även inom western.
Så hoppas jag att jag inte förolämpat någon med det där.

Det är bra att fråga saker man inte vet. :D

Det var bara ett litet försök att konstatera att saker inte börjar funka annorlunda bara för att man byter gren, händer att en del har svårt för att förstå det (även om du inte verkar vara en av dem).

Enligt WRAS regelbok så ska kindrem användas vid ridning på stångbett, men en kindrem som brister behöver ej medföra diskvalifikation. Det här gäller då tävling, men är åtminstone en antydan om att man ska använda det.

/Ida

Nej, håller med, ibland verkar det som att man tror att en sak fungerar annorlunda för att man byter gren. Okej man kan använda det annorlunda, men det är ändå samma mekanik i grund och botten oavsett hur man använder något.

Aha det var intressant att höra.
Har också varit med om att kedjan hoppat av stången när jag hopptävlade. Tur att hästen kände för att enbart lyda styrning med tyglarna och ett prooande på slutet så jag fick stopp för hade jag tagi i bettet hade hon nog nockat mig när tungfriheten smällde upp i gommen på henne. :crazy:
(jag testade några gånger att tävla hoppning på blank stång med enhandsfattning)

När den lossnade för mig så var det på ett Billy Allen med skänklar.

Sarma_bett.jpg

Sarma_bettsida.jpg

Naturligtvis var det när jag galopperade och var tvungen att bråka rätt bra med henne. Bor alldeles för långt hemifrån så mamsen har några medryttare, vill inte gnälla på dem eftersom jag tycker det är bra att hästarna används, men hon är inte alls lika lyhörd som förr. Och att hon kör upp huvudet och ska springa när hon galopperar tycker jag inte är ok. Skillnade när kedjan lossnade var att bettet liksom inte "tog" längre, det bara snurrade utan att jag fick någon effekt, hon gick bara emot ännu värre.

Så jag vill definitivt ha kedja på skänkelbett.

/Ida

Bilderna är tagna precis efter den ovan beskrivna ridturen, därför som det inte är någon kedja där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka