Sv: Bett fråga
Bett har samma mekaniska funktion oavsett hur de är dekorerade eller vilken gren de används inom, även om de kan användas för olika syften enligt olika (mänskliga) filosofier.
I westernryttarnas fall tror jag det i många fall handlar om okunskap. W-ridningen har spridit sig väldigt, och en hel del skaffar westernutrustning och tror att de rider western men utan att ha den grundläggande kunskapen. Sedan är det någon som ser dem, blir nyfiken på western och börjar fråga, och underliga uppfattningar sprids. De vet inte hur utbildningens steg bör komma, de vet inte vad de bör använda för utrustning eller hur de ska anpassa och använda den och varför. En vanlig missuppfattning är att allt ska vara "snällt", vilket då leder till att man inte ser till att saker sitter åt tillräckligt. En dåligt spänd kedja kan vara ett tecken på denna missriktade "snällhet", de tycker det verkar fel när den sitter som den ska.
Själv kan jag inte se någon som helst anledning att inte ha curb strap/chain, med lagom längd för att ge en lagom vinkel. Senast jag var hemma och red lossnade en skruv på kedjan, så den hängde bara i ena änden och tappade all funktion. Hästen reagerade inte alls bra efter det.
/Ida, westernryttare