Bett i dressyrtävling

Archie

Trådstartare
Hej!
Jag rider just nu min D-ponny på ett jaktkandar (kimblewick) vilket han trivs otroligt bra med. Han är mycket lyhörd, framförallt för vikthjälperna. Men i ponnydressyr (Lätt B & Lätt A) får man inte tävla med det och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
När vi fick honom hade han ett tvåledat eggbett som han inte gillade, han grejade mycket med huvudet och stack med oss upprepade gånger, och gick inte att hålla. Vi fick jaktkandaret rekommenderat och det fungerar super. I går köpte vi en vanlig stång efter att vi lånat ett från min ridlärare, eftersom att han gillade raka bett mer än ledade, det ligger bättre i hans mun. Han lyssnar på det men är väldigt pigg och svår att hålla. Han söker sig inte neråt så mycket och är stel i nacken på det nya bettet. Kanske är han bara ovan vid det, men jag undrar om ni har några tankar eller idéer kring detta som kan hjälpa. Är själv inte så erfaren i detta ämne.
Tack!
 
@Archie I TR finns bilder på alla bett som är tillåtna.

Att hästen upplevs som att den går bättre när den är uppbetslad är inte så ovanligt. Hästen börjer på nacken och släpper kontakten-dvs lätt att rida. Betyder dock inte att hästen jobbar korrekt. Troligen är det mer dressyrjobb och lydnad som gäller för er-inte ett mirakelbett.
 
Säger som Fiorano, inom dressyr är skarpa bett ingen genväg utan ett placebo. Hävstångseffekten på ett jaktkandar gör att din häst kröker på nacken men grundproblemet ligger i att den inte är lydig. När du tar till ett vanligt bett kommer detta fram då hästen enklare kan kämpa emot bettet. Att sticka är också ett sätt att slippa jobba.
Rid på jaktkandar ute om han sticker, men när man tränar dressyr gör man sig en tjänst om man tränar på samma utrustning som man ska tävla på, eftersom det inte blir lättare på dressyrtävling än på dressyrträning, snarare tvärt om.

Har ni kollat hans tänder? Ibland när de sliter tänderna olika får de vassa kanter som skaver dem i munnen. Många blir då svårare att rida eftersom betten ofta gör att de skaver ännu värre.

För vissa hästar som är starka mot handen funderar 3-delade bett med tungfrihet bra. Eller 3-delade med sötmalm eller koppar som "mittkula".
 
Hej!
Jag rider just nu min D-ponny på ett jaktkandar (kimblewick) vilket han trivs otroligt bra med. Han är mycket lyhörd, framförallt för vikthjälperna. Men i ponnydressyr (Lätt B & Lätt A) får man inte tävla med det och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
När vi fick honom hade han ett tvåledat eggbett som han inte gillade, han grejade mycket med huvudet och stack med oss upprepade gånger, och gick inte att hålla. Vi fick jaktkandaret rekommenderat och det fungerar super. I går köpte vi en vanlig stång efter att vi lånat ett från min ridlärare, eftersom att han gillade raka bett mer än ledade, det ligger bättre i hans mun. Han lyssnar på det men är väldigt pigg och svår att hålla. Han söker sig inte neråt så mycket och är stel i nacken på det nya bettet. Kanske är han bara ovan vid det, men jag undrar om ni har några tankar eller idéer kring detta som kan hjälpa. Är själv inte så erfaren i detta ämne.
Tack!
Är det ett kimblewick med tungfrihet? Om du får samma effekt om du rider med tygeln löst i stora ringen, kan det ju vara mundelen han gillar. Finns vissa lite dyrare raka tränsbett med tungfrihet. Men annars är det som Fiorano och Wine.Tee skrivet, träna träna för någon duktig så kan ni nog lösa problemen :).
 
@Archie I TR finns bilder på alla bett som är tillåtna.

Att hästen upplevs som att den går bättre när den är uppbetslad är inte så ovanligt. Hästen börjer på nacken och släpper kontakten-dvs lätt att rida. Betyder dock inte att hästen jobbar korrekt. Troligen är det mer dressyrjobb och lydnad som gäller för er-inte ett mirakelbett.
Tack för din respons! Vad är skillnaden på när den 'släpper kontakten' och 'arbetar'?
Har alltid fått höra att hästarna blir mjuka och följsamma när de går i form, vilket även stämmer på honom. Syns det någon skillnad för andra som tittar på? För min ridlärare har inte sagt något om det.
 
Säger som Fiorano, inom dressyr är skarpa bett ingen genväg utan ett placebo. Hävstångseffekten på ett jaktkandar gör att din häst kröker på nacken men grundproblemet ligger i att den inte är lydig. När du tar till ett vanligt bett kommer detta fram då hästen enklare kan kämpa emot bettet. Att sticka är också ett sätt att slippa jobba.
Rid på jaktkandar ute om han sticker, men när man tränar dressyr gör man sig en tjänst om man tränar på samma utrustning som man ska tävla på, eftersom det inte blir lättare på dressyrtävling än på dressyrträning, snarare tvärt om.

Har ni kollat hans tänder? Ibland när de sliter tänderna olika får de vassa kanter som skaver dem i munnen. Många blir då svårare att rida eftersom betten ofta gör att de skaver ännu värre.

För vissa hästar som är starka mot handen funderar 3-delade bett med tungfrihet bra. Eller 3-delade med sötmalm eller koppar som "mittkula".
Tack för ditt svar!
Ja, det är därför vi har bytt bett nu! Vi har upplevt honom som otroligt arbetsvillig på jaktkandaret och han älskar att jobba. Är dock medveten om hävstångseffekten och har läst mycket om det, det är inte det jag frågar om. Har inte hunnit rida för instruktör på det nya ännu. Att han stackberodde mest på att han troligtvis testade oss när vi var nya och vi kunde inte hålla honom på det gamla bettet

Ska nog kolla tänderna, men jag tror inte det är något problem eftersom att han inte har haft ont av något av de raka betten.
Som sagt hade vi ett tredelat (tvåledat) förut men han gillar det verkligen inte.
 
min häst går också bäst på pelham, när jag rider med tygeln i stora ringen. "omöjlig" att rida på tredelat. Fipplar, slår med huvudet, vill inte ta stöd. Har tränat och tränat och tränat med odelat och då blev han fin nog att ridas endast på tränsbett, även i situationer han förr "behövde" ha pelhamet i.
 
Tack alla för era svar! Jag red för min ridlärare i onsdags, första gången på det nya bettet och jag tror det har löst sig! Han arbetar bättre med hela kroppen nu :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 789
Senast: Ace
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 170
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp