Bett i sötmalm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ArabianGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 430
A

ArabianGirl

vad är fördelarna och nackdelarna med det?

Smakar det gott för hästèn?

Sv: Bett i sötmalm

Min häst har varit bökig i munnen, men sedan jag började att använda sötmalm så går han super, tuggar och suger på bettet.

Så det är något att satsa på med andra ord? :D

Rostar det förresten?

Jag har det bettet på min häst, 3-delat med koppardroppe.Han går bra på det :)

Jag har hört att bett i sötmalm ska vara bra för jobbiga brunstiga ston, stämmer det?

Hur menar du med bökig i munnen?.
Min ponny gapar och håller på rätt mycket, vi ska kolla upp varför han gör det., men är sötmalm värt o testa?

Jag fick med ett sånt bett till min häst när jag köpte honom, jag var väldigt skeptiskt mot det bettet men efter att ha prövat en massa andra bett så är det bettet det enda han gillar. Han har ett 3-delat med koppardroppe.

Jag har ett och märker ingen skillnad. Å andra sidan vill jag inte ha en häst som går och tuggar på bettet så det är ju bra det.

Jag har testat sötmalm med kopparkula på båda mina hästar. Den ena verkade ganska likgiltig, men funkar bäst på rostfritt eller mässing. Den andra fick ett fullständigt spel. Dregglade floder, kastade med huvudet, det var skum överallt i paddocken och på hästen, visade med en mycket upprörd min att det här var fruktansvärt äckligt.:cry: Jag tog av det ganska snabbt när jag förstod att hästen "skrek" åt mig. :crazy:
Hon reagerar på liknande sätt även på mässing. Hon vill tredelat eller rakt rostfritt med fasta ringar. Då trivs hon bäst.

Jag har efter det hört att kombinationen mellan sötmalm och koppar avger svag elektricitet. Därav den rikliga salivavsöndringen hos många hästar. Det behöver alltså inte betyda att hästen gillar bettet.

Jag har efter det hört att kombinationen mellan sötmalm och koppar avger svag elektricitet. Därav den rikliga salivavsöndringen hos många hästar. Det behöver alltså inte betyda att hästen gillar bettet.

....fast DET låter ju läskigt förstås.... :eek:

Han slängde mycket med huvdet, ville inte gå ner på tygeln, gapade och krånglade. Tänderna är kollade, provade sötmalms bettet och besvären försvann! Han är super nöjd med det bettet

Eftersom att järn är ganska oädelt och koppar är ädelt så reagerar de med varandra, men bara om båda är i kontakt med surt regn eller en jonlösning. Hur detta fungerar i hästmunnar har jag ingen aning om.

Järn rostar alltid, om det inte är målat, förkromat eller förnicklat.

Ska testa ett bett med sötmalm jag också hade jag tänkt... h**ks nästa!

Saliv är så vitt jag vet vare sig särskilt sur eller någon jonlösning så jag tror inte att det är något att bekymra sig över. Min häst har i princip bara ridits med sötmalmsbett i 5 år. Han verkar trivas utmärkt med det. Lugn och fin i munnen och tuggar/skummar inte. Liksom Elektron vill jag inte heller ha en häst som har bettet som tuggben.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 215
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband