Bukefalos 28 år!

Bett med fasta ringar samt raka bett

S

sanwan

Vilken typ av hästar skulle ni rekommendera dem till? Alltså tredelat bett med fasta ringar (eggbett) samt rakt/halvmåneformat tränsbett...
Vad skulle ni sätta på en häst som är orolig i munnen och antingen undandra sig kontakt eller försöker bita tag i bettet (förutsatt att hästen är ok i munnen och ryttarens hand är bra)?
 
En häst som leker mycket meb bettet och inte låter det ligga still skulle jag testa ett rakt bett med fasta ringar på. Vet inte riktigt varför det funkar men det gör det, åtminstone oftast. Antagligen är det väl för att det med ett rakt bett inte finns så mycket att leka med.

Det kan ju vara så att hästen tycker att många lösa delar inte blir stabilt nog och att det stör, ett rakt blir ju då mycket mer stabilt. Men det blir lite som att rida med ett cykelstyre, men man lär sig.

Ett tredelat med fasta ringar kan oxå göra att hästen inte blir lika orolig i munnen. Öht tycker jag att fasta ringar gör stor skillnad på en sån häst.
 
Hästar med orolig mun upplever jag ofta blir lugnare av fasta ringar. Har ridit min Mirang på betten du beskriver (från Globus) med bra resultat under en period. Fast nu rider jag henne bara på KK Sprenger eller sidepull.
 
Min häst som lätt kan bli orolig i munnen fungerar bra på rakt bett!
 
Kan inte annat än hålla med, har alltid ridit min på två eller tredelat. Men har nu köpt ett rakt bett, hon verkar trivas kanon med det. :) Är alltid mjuk o fin i munnen, men kan vara lite "orolig" med huvudet o bettet. Har jag inte upplevt alls nu sedan jag börjat rida med rakt bett. :)
 
Jag kanske skulle testa med ett rakt bett på madam då... Hon går normalt på tredelat men jag upplever att hon går bättre på kandaret (som har samma mundel som ett rakt tränsbett) så det är ju värt att testa. Hööks nästa :D
 
Hästar med orolig mun funkar oftast bäst på bett med fasta ringar. Min gick kanonbra på ett tredelat eggbett men ännu bättre på ett rakt eggbett.
 
Vilken typ av hästar skulle ni rekommendera dem till? Alltså tredelat bett med fasta ringar (eggbett) samt rakt/halvmåneformat tränsbett...
hästar som inte har skador i munnen och dom måste vara rätt längd

Vad skulle ni sätta på en häst som är orolig i munnen och antingen undandra sig kontakt eller försöker bita tag i bettet (förutsatt att hästen är ok i munnen och ryttarens hand är bra)? Rakt bett, absolut!
 
Fast alla bett från Hööks går fetbort säger min madam. De är rätt lätta och hon vill ha tunga bett, massiva. Har flera bekanta som upplever samma sak; stökig mun-mer tyngd i betten är ofta bra. Rekomenderar Globus, finns ju hos Cheval t.ex. De är ju rätt billiga oxå.
 
Rakt bett sägs ligga "bäst" i hästens mun, rider själv delvis på raka bett o tkr det fungerar bra.
Det är ju inte direkt något som "stör" som delade bett kan göra i munnen på dem, så det är nog inte fel att prova ett rakt bett!
 
Ah, det visste jag inte, att Hööks bett var lättare. Då blir det nog globus istället, Wanessa gillar inte heller lätta bett (fast det otacksamma kräket gillade inte sitt Sprenger-bett heller...).
 
Tvådelade bett ger ju en "nötknäckar" effekt.. tredelade bett kan upplevas skarpare eftersom det har fler "leder". Dessutom kan ledade bett ge en sågande effekt..

Kan tänka mig att raka bett(rider på det)är mildare och ger ett mer jämnt tryck över större yta istället för att bara trycka i mungipan. Fasta ringar är ju toppen! Bl a för att de inte kan nypas :D

Här en toppensida!: Bettsida! :love:


:banana: :banana:
 
Såhär blev det...

Hittade inget Globusbett i rätt storlekt, utan köpte det billiga raka bettet på Hööks för att testa i alla fall.
Jag har ridit litegrann med det idag, visserligen bara skrittat runt lite på stallplan men hon har ju fått känna på det.
Först var det en häst som såg mycket förvånad ut när det inte gick att "vika" bettet och leka med det. När jag red var hon faktiskt väldigt lugn och fin i munnen (och då är skritten det värsta), styrningen fungerade utmärkt och bromsarna lika dåligt som vanligt :smirk:
Men som sagt, jag upplevde henne som lugnare i munnen faktiskt, nu kanske det var nyhetens behag men det återstår ju att se... Men just nu kan jag i alla fall inte säga att det funkar sämre än ett tredelat bett i alla fall.
 
jag skulle rekommendera ett rakt bett med fasta ringar! :)
Jag började rida mitt halvblod på det. Han var "glapp" i munnen, ville gärna gå bakom hand och inte ta stöd på bettet. Han tryckte också gärna upp bettet i munhålan och liksom vek upp det i munnen. (Detta pga. av att han enl. uppgift tidigare ridits på ett för stort och skarpt bett. När han kom hade han ett 14.5 bett idag går han med 10.5 och det passar honom perfekt!).
Han blev mkt mindre orolig i munnen med ett rakt tränsbett i rätt storlek.
Numera rider jag på ett tredelat med kula och det fungerar också bra.
Men mitt tips är att du i första hand testar ett rakt med fasta ringar och ser vad pållan säger om det! :)

Nirak
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
871
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 463
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp