Bett till terrängen

Bison

Trådstartare
Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅
I dressyren och banhoppningen rider jag på tredelat sprenger, han är känslig, blir lätt het och stressad men lyssnar på mig.
När jag rider ut och hoppar terräng rider jag på ett rakt bett med fasta ringar, det ger bättre broms än det tredelade men han är inte helt tillfreds med den raka mundelen.

Så länge vi hoppar korta slingor och tekniska övningar har jag ganska bra ordning men när det blir bana taggar han till tusen och kan själv. Han är lite som en stark ponny, tar tag i bettet och drar mig ur sadeln, jag får inte igenom förhållningarna alls.

Jag skulle vilja hitta ett bett med en snäll mundel där han kan vara avspänd med lätt kontakt men där jag kan få igenom en förhållnig och få stopp på lokomotivet när det behövs.
Vad kan jag prova?
 
Senast ändrad:
Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅
I dressyren och banhoppningen rider jag på tredelat sprenger, han är känslig, blir lätt het och stressad men lyssnar på mig.
När jag rider ut och hoppar terräng rider jag på ett rakt bett med fasta ringar, det ger bättre broms än det tredelade men han är inte helt tillfreds med den raka mundelen.

Så länge vi hoppar korta slingor och tekniska övningar har jag ganska bra ordning men när det blir bana taggar han till tusen och kan själv. Han är lite som en stark ponny, tar tag i bettet och drar mig ur sadeln, jag får inte igenom förhållningarna alls.

Jag skulle vilja hitta ett bett med en snäll mundel där han kan vara avspänd med lätt kontakt men där jag kan få igenom en förhållnig och få stopp på lokomotivet när det behövs.
Vad kan jag prova?
Har du testat kimblewick eller baby pelham? Eller blir det för starkt?
 
Min som också gärna kör ner huvudet och liksom bara ångar på som lokomotiv, funkar bättre på gag med dubbla tyglar, än kimblewick eller pelham (numera rider jag dock på tredelat tränsbett med parerstänger även i terrängen och håller tummarna för att jag kommer att kunna fortsätta med det :p). På stångbetten blir han bara ännu djupare och jag fick kämpa med att få upp näsan så att han hann se hindren, medan han med gaget inte "dök" lika mkt :D

Lägger till: Det funkade även hyfsat med curbgag med dubbla tyglar vad gäller "dykandet", dock blev han lite för mkt som ett gummiband med det (sannolikt för skarpt för honom...), så det använde jag bara ett par gånger.
 
Även om du har två tyglar?

Är det raka bettet annars tillräckligt utöver att han inte riktigt trivs? Provat m tungfrihet? Eller något med med låsfunktion?

Tror att risken med bett med kedja är att han spänner underhalsen, viker in näsan och drar.
Vill helst inte ha dubbla tyglar i terrängen 😅

Det raka funkar när vi är ute och galopperar och skapligt på enstaka hinder. När det blir bana drar han ner huvudet och springer.
 
Min som också gärna kör ner huvudet och liksom bara ångar på som lokomotiv, funkar bättre på gag med dubbla tyglar, än kimblewick eller pelham (numera rider jag dock på tredelat tränsbett med parerstänger även i terrängen och håller tummarna för att jag kommer att kunna fortsätta med det :p). På stångbetten blir han bara ännu djupare och jag fick kämpa med att få upp näsan så att han hann se hindren, medan han med gaget inte "dök" lika mkt :D

Lägger till: Det funkade även hyfsat med curbgag med dubbla tyglar vad gäller "dykandet", dock blev han lite för mkt som ett gummiband med det (sannolikt för skarpt för honom...), så det använde jag bara ett par gånger.

Hassö rekommenderade gag med läderremmar så det glider långsamt.
Funderar på att testa en tredelad variant.
 
Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅
I dressyren och banhoppningen rider jag på tredelat sprenger, han är känslig, blir lätt het och stressad men lyssnar på mig.
När jag rider ut och hoppar terräng rider jag på ett rakt bett med fasta ringar, det ger bättre broms än det tredelade men han är inte helt tillfreds med den raka mundelen.

Så länge vi hoppar korta slingor och tekniska övningar har jag ganska bra ordning men när det blir bana taggar han till tusen och kan själv. Han är lite som en stark ponny, tar tag i bettet och drar mig ur sadeln, jag får inte igenom förhållningarna alls.

Jag skulle vilja hitta ett bett med en snäll mundel där han kan vara avspänd med lätt kontakt men där jag kan få igenom en förhållnig och få stopp på lokomotivet när det behövs.
Vad kan jag prova?
Bombers happy tongue kanske?
 
Min i vanliga fall känsliga häst tappar all form av hörsel och kommunikation i terrängen eftersom han kan bäst själv, särskilt val av tempo. Han fungerar riktigt bra på gag. Sen i banhoppningen har jag ett 2.5 ringsbett men kula i mundelen, gillar det framförallt för att det går att variera så mycket. Byta ring att ha tygeln i, delta, kedja/rem under haken så får du väldigt många bett i ett så att säga. Ger lite samma effekt som gag men mildare.
 
Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅
I dressyren och banhoppningen rider jag på tredelat sprenger, han är känslig, blir lätt het och stressad men lyssnar på mig.
När jag rider ut och hoppar terräng rider jag på ett rakt bett med fasta ringar, det ger bättre broms än det tredelade men han är inte helt tillfreds med den raka mundelen.

Så länge vi hoppar korta slingor och tekniska övningar har jag ganska bra ordning men när det blir bana taggar han till tusen och kan själv. Han är lite som en stark ponny, tar tag i bettet och drar mig ur sadeln, jag får inte igenom förhållningarna alls.

Jag skulle vilja hitta ett bett med en snäll mundel där han kan vara avspänd med lätt kontakt men där jag kan få igenom en förhållnig och få stopp på lokomotivet när det behövs.
Vad kan jag prova?
Du kanske har hittat en bra lösning redan, men iaf. Hur fungerar övrig kommunikation, förutom bettet? Sitsen, rösten, lugnande klapp på halsen osv.
 
Min i vanliga fall känsliga häst tappar all form av hörsel och kommunikation i terrängen eftersom han kan bäst själv, särskilt val av tempo. Han fungerar riktigt bra på gag. Sen i banhoppningen har jag ett 2.5 ringsbett men kula i mundelen, gillar det framförallt för att det går att variera så mycket. Byta ring att ha tygeln i, delta, kedja/rem under haken så får du väldigt många bett i ett så att säga. Ger lite samma effekt som gag men mildare.

Det blev ett tredelat 2.5 ringsbett. Nu har jag bara testat att galoppera ute i lite högre tempo men det verkar väldigt bra till honom. Han tog den första mjuka förhållningen men utan att bli tuggig och spänd. Vågar ta stöd och känns väldigt tillfreds.
 
Du kanske har hittat en bra lösning redan, men iaf. Hur fungerar övrig kommunikation, förutom bettet? Sitsen, rösten, lugnande klapp på halsen osv.

I vanlig ridning fungerar det väldigt bra. Han är väldigt känslig och jag använder rösten mycket.
Han lyssnar bra på sitsen, följer vikthjälper osv.
Men när tempot är högre och han kommit en bit in i banan så vill han ta över och bestämma själv. Håll i dig matte, jag fixar det här själv!
Han är superglad 😁
Han är inte den som ligger på hela tiden men han blir svår att få tillbaka efter galoppsträckor, han vill till hindret nu!
 
Nu har du ju redan hittat ett som funkar, men jag lurar på en Billy Allen-mundel i liknande lägen. Lite rörligt, lite mindre låst tungtryck, men den där snäppet tydligare bromsen ändå.
 
Det blev ett tredelat 2.5 ringsbett. Nu har jag bara testat att galoppera ute i lite högre tempo men det verkar väldigt bra till honom. Han tog den första mjuka förhållningen men utan att bli tuggig och spänd. Vågar ta stöd och känns väldigt tillfreds.
Kul att du hittat ett som fungerar och att det blev ett 2.5rings. Är som sagt väldigt nöjd med mitt och att det går att variera så mycket ifall effekten avtar eller hästen vill ha variation!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 829
Senast: Líf
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: AW
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 023
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp