Bett med fler brytningspunkter

Sv: Bett med fler brytningspunkter

Min gamla häst var mkt svår att hitta ett bett som han trivdes med, provade en hel uppsjö med bett, raka, tredelade, syntet, mylers o många fler, lånade tillslut ett sådant kulbett av en i stallet o det tyckte han äntligen om:bow: ! Fick inte uppfattningen om att det var skarpare.
Så jag har en uppsjö bett istl 14,5-15 om ngn vill ha :devil:

Det novabettet köpte jag på scandinavum o försäljaren bedyrade att alla hästar älskade det, efter två ridtuter vägrade min häst ta in det i munnen o det har jag aldrig varit med om förut...tydlig protest...:devil:

Diabolical_Kitten skrev:
Skonsammare än tvådelat/tredelat?

Jag har sett ett bett med många brytpunkter, det var inga kulor... Kan det ha varit ett Mylerbett kanske?

Hittade detta:
g_mbits_mb32-3.gif

Typ ett sånt fast kulorna sitter ihop istället. Kanske 5-6 "delar".
Har sett det nånstans.. Men jag evt inte var. Det är omväxlande koppar eller nåt och vanligt silverfärgat på de olika delarna.
Jag kan rita upp en ful bild i paint om du inte förstår hur jag menar...
Bilden visar ett Mylerbett, det och en rak stång med tungfrihet (kallas Magic Bit i england) är det enda bett min arabhingst kan gå på lungt och fint. Alla ledade bett, 3 delade, Waterford osv. avskyr han och tuggar nervöst hela tiden. Sen finns något bett i Pessoa-serien som liknar bilden, där är kulorna i koppar.:banana: :banana: :banana:

Börja med att helt enkelt prova ett helt vanligt 3 delat med droppe, innan du dyker in i en mer avancerad bettjungel. De är överkomliga i pris och du får en bra grund att utgå från huruvida hästen verkar gilla det bättre än det tvådelade. chansen är stor om du frågar mig då tvådelat sällan ligger riktigt bra i munnen tycker jag.

applemouth och andra gummibett tycker jag är värdelösa och skulle aldrig använda dem som första val. dels är de jättetjocka och sen inbjuder de till för mycket tugg och häng på bettet. Men alla hästar är olika så visst finns de dom som funkar utmärkt på dessa.

Tack alla för tipsen!

Mackan: Kan du lägga in en bild på ett tredelat med droppe? Kollade på länken som finns tidigare i tråden och det fanns olika sorters plattor som var liggande, lite ställda, kula som mittdel osv. Så jag vet inte helt hur det du menar ser ut.

Tigertofflan: Har du någon hemsida till någon ÅF för Novabetten?
Viktigast är ju att jag har ett bett som hästen trivs med, s får jag fixa nåt annat när jag tävlar helt enkelt.

Såhär är jag lärd av div. veterinärer som jobbar efter tandläkare Torbjörn Lundströms "principer", att hästens underkäke, skelettet, är väldigt tunnt och smalt just där bettet ligger an. Ett oledat bett har större anläggningsyta i hästens mun, underkäke, eftersom det inte finns några brytpunkter. Det ligger där det är placerat och hästen får inte tag i bettet med tänderna, däremot blir det lite "cykelstyre" då tryckpunkten av bettet vilar på "hela" underkäkens bredd i lanområdet ="milt" och lite "vridstyvt".

Ett tredelat (eller ännu fler delar) däremot kan vika sig och därigenom påverka mindre anläggningsytor (tryckpunkter) på ett för hästen väldigt känsligt ställe och skall då för hästen upplevas som skarpare. Dessutom kan hästen ändra läget på det tredelade bettet genom att hissa upp det i munhålan (speciellt om det är för långt!), bita tag och orsaka betselslitage på ffa underkäkens första kindtänder, detta gör även en ovarsam hand. Men väl tillpassat och med bra hand i änden av tygel/töm är det tredelade bettet bra och anatomiskt helt okej.

Ett enkelledat (tvådelat) bett bjuder dock på en annan problematik, där det är svårt att säga om det är "skarpt" eller "milt", beroende på just den hästens anatomi. Om hästen fiskar efter det för att bita tag eller hissa upp det i munhålan, viker det sig och spetsen åker upp i gomtakets mitt och orsakar obehag, om den har liten och trång mun. Har den gott om plats i munnen (som inte många hästar har) och bettet inte är för långt kan den visst trivas med ett vanligt enkelledat tränsbett.

Gummi och plast eller läder kärvar mot slemhinnan i munnen och är därför inte milt, dessutom brukar de vara rätt tjocka och därför tar stor plats i munnen. Däremot om hästen hissar upp bettet och tuggar på det med tänderna är det bättre för tänderna, mindre slitage, av ett mjukare bett. Men om den hissar upp det på detta sätt är det fel tillpassat!!

Inte att förglömma, handen som håller i tygel/töm =viktig såklart! Plus nosgrimmor. Viktigt att växla både nosgrimmor och bett, då alla orsakar små skador i hästens mun, om man växlar finns det utrymme för skadorna att läka.

Bettlöst=bra, om man kan manövrera sin häst dvs!!

Oj, vad långt det blev, jag skulle kunna skriva spaltmeter om bett och betsling för det är ett spännande ämne! Det finns en video där bl. a Torbjörn figurerar, den heter Betsling och går att beställa från förlaget. Vilket det är kan jag ta reda på om du är intresserad!

Hälsningar Jenny

Tack för infon!
Förra året när tandläkaren var ute hade han fått sår på insidan av kinderna pga vassa tänder (jag trodde att förra ägaren hade tagit honom till tandläkaren förr, då hon sa det, men det sa tandläkaren att det kunde hon inte ha gjort...) men inget om det skulle vara något fel på min hand eller hans bett. Betten han har är godkända av ET. Men i en annan tråd nämdes detta att när en häst tuggar på betten är den missnöjd med det, och då började jag tänka. Häromdagen tuggade han mycket på bettet också så jag vill iaf testa ett annat bett för att se om det hjälper.

Men du rekommenderar odelade bett?

Jag har ett Mylerbett med sådan mundel som du visade tidigare, till ponnyn...
Han bara ÄLSKAR det bettet...
Hans näst bästa är ett pelham med port nyss köpt på GeKås för 119:- !!!

Om jag rider på banan så växlar jag om mellen ett rakt med port från Shires som heter Magic Brandoon för 149:- !!!, och ett vanligt Novatränsbett.

Senast ändrad:

Betten han har är godkända av ET.

J:Vem är ET?

Men i en annan tråd nämdes detta att när en häst tuggar på betten är den missnöjd med det, och då började jag tänka. Häromdagen tuggade han mycket på bettet också så jag vill iaf testa ett annat bett för att se om det hjälper.

J: Det beror lite på HUR han tuggar. En "lagom" tuggning med salivbildning är bra, frenetisk tuggning utan skum, oftast på ena sidan är ofta tecken på missnöje av något slag.

Men du rekommenderar odelade bett?[/QUOTE]

J:Inte rakt av. Anatomiskt är det bra, men det skall fungera. Din häst skall tycka om det, och vad han tycker kräver att du provar dig fram, lär dig om anatomi och tillpassning och är lyhörd för vad din häst uttrycker! Inte enkelt men spännande!;)

Hälsningar Jenny

Ett tredelat med droppe är ett "vanligt" tredelat
http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-556.jpg

Ett tredelat med kula:
http://www.hastshopen.se/products/images/HS731211.jpg

En fransk bridong har en platta i mitten
http://www.tackroominc.com/catalog/images/JPHunterDeeFrenchLink.jpeg
(är den vänd åt andra hållet kallas det för Dr Bristol. Eller om det var tvärtom.. :D )

Ryttare & Häst i Flyinge säljer pessoa och standardnovabett. http://www.ryttare.com

Diabolical_Kitten skrev:
Tack alla för tipsen!

Mackan: Kan du lägga in en bild på ett tredelat med droppe? Kollade på länken som finns tidigare i tråden och det fanns olika sorters plattor som var liggande, lite ställda, kula som mittdel osv. Så jag vet inte helt hur det du menar ser ut.

Är jättedålig på att lägga in bilder från websidor, nån får lära mig det, men http://www.lillhastenistav.se om du går in på Bett, har ett överst på bettsidan som är det jag pratar om.

skillanden vi pratar om är ett tredelat med droppe, dvs en rundad oval mittdel, jämfört med en platt "platta" som mittdel. den senare är ngt skarpare, bettet är fortfarande milt så ingen jätte skillnad, men då vet du iallafall. det viktiga med tre delade är att ta ett som INTE har lika lång mittdel som sido delar - sido delarna skall vara längre, annars ligger brytpunkterna fel!

ang raka bett så kan du prova det med, (välj isåfall ett sk. rakt odelat mullemouth, dvs som är svängd i formen, de rakt raka är mycket skarpa). men de oledade raka (inkl mullenmouth) är enligt mig mer "specifika" för en hästs individuella preferens gällande mun tryck av bettet, då det tredelade ändå är snarlikt det tvådelade så verkar det vettigare i och med att du inte har JÄTTEPROBLEM (hästen går emot, agerar ovilligt eller stressat, osv) att börja med ett tredelat först och främst.

De raka är jättetrevliga på hästar som gillar den typen av tryck i munnen. tex min egen går trevligt på det, och jag använder det som omväxling. dock kan de ha en tendens om de har den läggningen att lägga sig väldigt mycket på såna bett, dvs hänga sig i handen, så det är mycket mer individuellt beroende på hästen vilka de gillar och passar att gå på.

Kul att få hjälpa dig med ngt :)

Senast ändrad:

Pmar ETs namn.

Det var varken "lagom" eller frenetiskt tuggande, utan det var mittimellan. Men det kändes inte bra. Komemr tyvärr inte ihåg om han tuggade mest på ena sidan eller inte.

Har du någon bok du kan rekommendera?

Tack för länkarna!

Det var typ ett sånt här jag tänkte på innan:

bt.htm2.jpg

Men det blir alltså samma som vid et tvådelat då? Eller vad ger det här bettet för effekt?

Klicka på bilden --> Egenskaper --> Kopiera --> Lägg till
efter --> Bilden läggs in här.

Det min häst gör är att tugga på bettet när han samlar sig. När han går i en halvtaskig form tuggar han inte, men när han går i en bra form tuggar han på bettet och när det börjar bli jobbigt vill han knäppa av i nacken och kan då (när det blir jobbigt) börja backa och lägga huvudet på sned istället. Det sistnämda (knäppa av i nacken/backa/lägga huvudet på sned) har han gjort jättelänge, men både jag och min tränare har alltid trott att han gör så för att han bara vill undvika att jobba, men det kanske är så att han inte trivs med bettet istället?

Alla dessa stångbett, vad har de för funktion? (nu tänker jag ju inte börja rida på stångbett, utan undrar bara vad de är till för, jag tycker de ser så hemska ut...)

:bow: tack!!! Nu har jag lärt mig hur man visar bilder oxå - :bow:

ang din beskrivning: låter väldigt vanligt att han lägger huvudet på sned och undandrar sig osv när det blir jobbigt. har ofta att göra med att de inte är liksidiga, och även ryttaren - att du är svagare i en sida och spänner dig - rider för mkt på inner osv....

ett rakt bett är lättare att rakrikta på tycker jag, i det att du inte som ryttare kan mixtra särskilt mycket med det - där är det säte och skänkel som gäller framför allt. Om hästen som sagt trivs med den inverkan/tryck i munnen ett rakt bett har, kan det vara ett bra sätt att stärka rakriktningen på, har själv upplevt det framgångsrikt i det avseendet i flera fall. I negativa fall blir det som jag nämnde tidigare: hästen tar stöd för mycket mot bettet och lägger sig på det.

stångbett skulle jag akta mig väldigt för om jag var du om du som du säger upplever att hästen knäpper av i nacken för att komma undan arbetet. då inbjuder du till det med ett stångbett....

Senast ändrad:

Har han tendens att "knäppa av" och/eller bita fast kan det vara en bra idé att prova ett oledat. Mitt pigga sto som frenetiskt plockade med bettet och inte ville ta stöd utan att fippla, slänga upp huvudet och div annat, blev lugn och vågade börja suga och ligga alldeles lagomt i handen på ett oledat. Däremot rider vi inte alltid på det utan varvar med tredelat, islandsstång (tvådelat) och bettlöst, där hon också börjat fungera bättre och visar att hon trivs. Givetvis tittar min veterinär till tänderna varje år, men behöver inte alltid raspa.

Däremot tror jag inte på något stångalternativ än, då det finns en "avknäppartendens". Stången kan ge en hjälp att "direktberöma" rätt form i nacken, men på hästar som lärt sig att komma undan genom att knäppa av kan den främja detta beteende. Men sedan kanske. Rätt använt, bra ryttarhand och med en häst som trivs är en stång bra att varva med.

Bra bok..., hm, jag måste tänka lite. Videon är bra, den som jag tidigare nämnt.

Undertiden jag skrev, skrev "Mackan" nästan samma sak! Coolt!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nu när jag inte har ridit ordentligt på över 4 månader så är jag stelare i ena sidan (vi har ju inte haft någon sadel), men förr var jag inte det. (alltså augusti och tidigare)

Förr gjorde han det ju inte varje gång han tyckte det började bli jobbigt, men det var såna saker han kunde göra. Och när han gjorde det var det alltid när man hade ridit en stund och det började bli jobbigt för honom. Nu har jag sen ca 3 veckor tillbaka ridit 7 ggr kanske (väntat på sadel därimellan), 2 ggr var det i princip bara att hoppa av igen pga sadelstrul och tre ggr var det bara skritt + lite trav i den nya sadeln, 2 ggr provred jag sadeln innan köp. Jag ahr alltså inte haft så mycket att jämföra med. Två ridpass utöver de två ggr som jag provred sadeln red jag lite mer ordentligt och han gick i en bra form, och båda de gångerna började han trixa (backa, lägga huvudet på sned, takta) och knäppa av i nacken när han blev trött. Så det kan ju vara såp att jag red för hårt iom att han i princip bara stod den sista sadellösa månaden (han ville inte göra nåt, han var helt less på allt) men jag vill ändå se om det kan vara bettet, så slipper jag ångra mig om några månader när hästen har spänningar i nacken och ryggen pga bettet. (btw, i juni genomgicks han av ET, helt felfri)

Vill bara förtydliga till dig och Mackan, jag är INTE ute efter stångbett, utan jag var bara nyfiken på vad det gjorde, jag har inga planer på att börja rida med det!

Kan se om jag könner någon med oledat, annars får jag köpa ett billigt och prova.

Diabolical_Kitten skrev:
bt.htm2.jpg

Eller vad ger det här bettet för effekt?
Ja, det blir precis samma effekt som ett tvådelat, eftersom kopparrullarna är i nivå med resten av bettet. Kopparn smakar dock gott, och rullarna hindrar hästen från att bita tag i bettet, och uppmuntrar till att leka med det.

Stångbett är till för att få fram nosen på hästen, att länga överlinjen och få hästen att välva halsen. Används de fel får de självklart motsatt effekt (nosen in, bakom lod, avknäppt nacke). Vissa hästar ratar tränsbett och älskar stångbett - det är liksom inte alls samma typ av bett.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31