Bett och Tävling..

Sv: Bett och Tävling..

Alla typer av ridbett inklusive ridbett med parerstänger är tillåtna i lätt klass.

Alla typer av ridbett inklusive ridbett med parerstänger är tillåtna i lätt klass.

Det bero på använder man bett med parerstänger rätt ska man ju har de där små öglorna som håller stängerna rätt. Men det få som gör det och det är igentligen en felanvändning av bettet, då öglorna ska förhindra att stängerna fasnar i nosgrimman + att stängerna inte viker sig fel och kommer in i munnen.
De gör även att bettet få en hävstångsefekt även om den är liten.

Alla domare gilla inte heller om man har en låg nosgrimma till det.

kl

Om det är en lätt tävling, men de har F2 med, får man då i F2 rida på bett med stäng/ hävstångsefekt( som man inte får ha i lättklasser)?

Nej, det får man inte. Är tävlingen utlyst som en lätt klass så är det dessa regler som gäller.

Fast man måste väl ha öppen ryttarlicens fast det är en lättklasstävling med F2?

I sånt fall borde man få ha annat än tränsbett kan man tycka...

Om tävlingen anges enbart som lätt klass så räcker det med en licens för just lätt klass, men självklart kan du tävla en lätt klass tävling med licens för öppen klass. Allt hänger alltså på hur man utlyst denna tävling, för det är de regler som sedan tillämpas i FIPO.

Skulle det även handla om både lätt och öppen samtidigt så får du självklart tävla med stångbett om du tävlar en öppen klass, men kolla HUR tävlingen har utlysts för det är grunden för vilka regler som tillämpas.

Fortfarande finns F2 i lätt klass, och då gäller inte stångbett utan tränsbett.

okay.

Jag får kontakta arragörerna och kolla läget.

Jag trodde nämligen när de tog bort F3 och man började med F2 på lättklasstävlingar att man då behövde öppen licens samt fick rida på stångbett.

Den tävlingen jag ev ska på är annars enbart en lättklasstävling.

Jag skulle definitivt kolla med arrangörerna här!
Jag skal maila SU och kolla, åd jag blev intreseserad för egen del.
F2 är inte lätt klass och F3 är borttagen.

/Malin

Jag skulle definitivt kolla med arrangörerna här!
Jag skal maila SU och kolla, åd jag blev intreseserad för egen del.
F2 är inte lätt klass och F3 är borttagen.

/Malin

Den står med i FIPO svenska tillägget, arrangerades senast denna helg i lätt klass tävling.

Nu har jag kollat upp detta med SU i SIF (av egen nyfikenhet då jag också är med och arrangerar tävlingar och dömer mycket).

Det Svenska Tillägget är inte uppdaterat och där står det ju F3. Som är borttaget.
F2 går inte in istället, som lättklassgren.

Så här mailade jag:

"Många lättklasstävlingar har med F2 på programmet nu (istället för F3 som togs bort). Behövs det då licens för öppen klass för att tävla F2 på dessa tävlingar?
Och hur är det med bettreglerna? I F2 bör man ju få rida på stång trots att de andra klasserna på tävlingen är "lätt"klasser" där man inte får rida på stång?"

Detta svar fick jag:

"F2 är ingen lätt klass utan öppen. Man betalar också licens för öppen då också. Bettreglerna är som vanligt. Ingen stång i lätta klasser. Eftersom F2 är en vanlig öppen klass FIPO gren så gäller FIPOs bettregler där.
Lena Lennartson"

Så svar till islands_tjej: Ja, du får rida på Stång/hävstångseffekt i F2 oavsett om tävlingen i sig är utlyst som "lättklasstävling".
Det finns inte längre något som officiellt heter lätt klass - men det finns klasser där licensen kostar mindre.

/Malin

Tack!

Då var det som jag trodde, öppen licens och jag får ha jaktkandar om jag vill.

Förlåt om jag är lite trög. Men får man ha fullcheek med öglorna som ska va till, även på lättklass?

Du menar skumremmarna?
Jag tror du får det, då de inte bör förstärka någon hävstång (eller? jag har sldrig ridit med sådana).
Men vill du vara riktigt säker så kollar du med huvuddomaren på plats. Det är han/hon som avgör på den tävlingen.

/Malin

Du menar skumremmarna?
Jag tror du får det, då de inte bör förstärka någon hävstång (eller? jag har sldrig ridit med sådana).
Men vill du vara riktigt säker så kollar du med huvuddomaren på plats. Det är han/hon som avgör på den tävlingen.

/Malin

Jag tro att ni domare behöver lite mer bett utbildning.
Skumremm är remmen man använder på Kandar, kimblewick och pelhalm stänger.
Det förhindra att skänklarna åker framåt vid eftergift.
Bild på denna sida längre ner:
http://www.djurtandvardskliniken.se/betsling.htm
http://reitsport.blogg.se/2010/april/skumrem.html

Det är dessa öglor som menas och de bör man inte få har då de gör att bette få en hävstångsefekt.

http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CDcQ9QEwAw

http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CDcQ9QEwAw

Ja det skulle vi deffinitivt behöva! Jag erkänner villigt att jag inte vet hur dessa funkar!
Jag trodde det var samma sak.
Har aldrig på islandshästtävling sett sådana remmar och aldrig på utbildning sett dom heller.
Om jag vore du, Woosan, skulle jag maila SIFs SU/Lena Lennartsson och fråga om dessa är tillåtna. Så vet du sen från säker källa.

/Malin

Alltså de har inte varit tillåtet tidigare i lätt klass, och inget har så här långt ändrat på det.

Liknande trådar

Dressyr Ni som varit ute och tävlat LC-LB eller har haft möjlighet att kika på dessa klasser på tävling, hur ser det ut med nedsittning vs...
Svar
2
· Visningar
170
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 024
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 542
Senast: Badger
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet