Bett som trycker på kind

Naviljas

Trådstartare
Hej, har en fråga angående flippan bett då jag märkt att majoriteten av dem betten ser liknande ut. Där man sätter fast sidostyckena i betet är böjda inåt mot hästen kind. Tänkte kolla om någon vet varför dem är inåtböjda då det skapar ett tryck på kinden och kindtänderna? Se bild på hur jag menar!
 

Bifogade filer

  • CEC3BE0A-B4DC-47A1-9147-AE84532ABF43.jpeg
    CEC3BE0A-B4DC-47A1-9147-AE84532ABF43.jpeg
    235,8 KB · Visningar: 202
Jag har aldrig sett dem innåtböjda. Vad är det för märken du titta på då?

Jag har bara sett helt raka.
 
Hej, har en fråga angående flippan bett då jag märkt att majoriteten av dem betten ser liknande ut. Där man sätter fast sidostyckena i betet är böjda inåt mot hästen kind. Tänkte kolla om någon vet varför dem är inåtböjda då det skapar ett tryck på kinden och kindtänderna? Se bild på hur jag menar!
Nu har jag aldrig använt ett sånt bett men jag skulle tro att du vridit ringen åt fel håll, att tanken är att den ska vara vinklad utåt, bort från hästens kind. Det verkar logiskt och ser även ut så på de produktbilder jag sett.
 
Du håller sidostycket ut och in. Vrid det 180 grader bakåt, så blir det rätt i en hästmun.

Sidostyckets ring är på en del stångbett lite utåtvridna, just för att INTE trycka på kinderna. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 045
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 655
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp