Bukefalos 28 år!

Bett till häst som sticker

Suskiv

Trådstartare
Min häst (fd travare) går som en klocka på tredelat tränsbett under tömkörning. Söker sig fint på det och lyssnar kanon.
När man selar för henne så lyssnar hon inte alls på bettet. Är precis som allt jobb vi gjort från marken är bortblåst och det enda hon tänker på är fullt ös framåt. Inte så konstigt kanske, det är ju så hon blit körd i 5 år innan jag tog över. I skritten fungerar det bra, men så fort vi travar så försöker hon sticka och lyssnar inte på bettet utan det blir nästan dragkamp. Inte trevligt för hästens mun och potentiellt farligt.

Det jag funderar på om man skulle kunna sätta på henne ett skarpare bett under körningen för att få en nödbroms som hon lyssnar bättre på. Men vilket bett. Hon har en ganska liten mun och drar 10-11 cm i bett och det verkar till viss del påverka utbudet.
 
Fast travare är ju utbildade så att ju hårdare du håller ju fortare ska det gå. Så jag tror helt enkelt det handlar om att du får skola om henne. Jag hade lärt in stoppkommando (ljud) från marken och använt det i samband med ytterst små signaler när du kör.
 
Köp ett grodbett eller liverpool? :)
Ska kolla på dem.

Fast travare är ju utbildade så att ju hårdare du håller ju fortare ska det gå. Så jag tror helt enkelt det handlar om att du får skola om henne. Jag hade lärt in stoppkommando (ljud) från marken och använt det i samband med ytterst små signaler när du kör.

Som sagt går som en klocka från marken, inga som helt problem. Lyssnar på röstkomandon och så. Men så fort vagnen är på så är det som att allt är bortblåst. Jag sliter inte i munnen utan jag har tagit och släppt just för att hon inte ska bli hängades i tömmen och tolka det som att det är dags att springa fort. Självklart handlar det om omskolning och målet är ju att hon ska gå att köra säkert i alla gångarter på tränsbett, men innan vi är där så vill jag vara säker på att jag får stopp på henne innan det sker en olycka.
 
@fjordtokan har en bra poäng. Att köra travhäst handlar till största delen om att bromsa och styra, har hästen lärt sig allt annat den behöver kunna om den ska köras mer dressyraktigt? Annan typ av utrustning kan funka som en signal om att det inte är full fart som gäller, jag har ett varmblod som inte drar på lika mycket med loksele och timmerkälke som hon gör med travsele och rockard.
 
Är hon ordentligt inkörd med vagn? Det är ganska stor skillnad på att köra med travutrustning.
Nej det är hon ju inte, utan jag håller på att skola om henne. Går som sagt super under tömkörningen, där kör vi mycket dressyr. Går inte lika bra i vagnen.

@fjordtokan har en bra poäng. Att köra travhäst handlar till största delen om att bromsa och styra, har hästen lärt sig allt annat den behöver kunna om den ska köras mer dressyraktigt? Annan typ av utrustning kan funka som en signal om att det inte är full fart som gäller, jag har ett varmblod som inte drar på lika mycket med loksele och timmerkälke som hon gör med travsele och rockard.

Är som sagt under omskolning. Mycket dressyrkörning på töm för att lära henne att det inte är full fart framåt som gäller utan att man ska jobba på ett annat sätt. Funkar bra på töm, riktigt bra. Öppnor, slutor, skänkelvikningar osv är inga problem. (kombinerar tömkörning med ridning och akademisk dressyr från marken).

Jag letar ny utrustning, men har en tajt budget så det tar lite tid. Jag kör henne just nu med rockard och travsele (bred långbrösta) så det kan ju vara där skon klämmer.
 
Nej det är hon ju inte, utan jag håller på att skola om henne. Går som sagt super under tömkörningen, där kör vi mycket dressyr. Går inte lika bra i vagnen.



Är som sagt under omskolning. Mycket dressyrkörning på töm för att lära henne att det inte är full fart framåt som gäller utan att man ska jobba på ett annat sätt. Funkar bra på töm, riktigt bra. Öppnor, slutor, skänkelvikningar osv är inga problem. (kombinerar tömkörning med ridning och akademisk dressyr från marken).

Jag letar ny utrustning, men har en tajt budget så det tar lite tid. Jag kör henne just nu med rockard och travsele (bred långbrösta) så det kan ju vara där skon klämmer.

Har du gjort om inkörningen på henne eller har du "bara" spänt för rockard istället? Annars skulle jag börja med att köra med släpa och sen kälke så hon förstår att det inte är fullt ös som gäller.
 
Har du gjort om inkörningen på henne eller har du "bara" spänt för rockard istället? Annars skulle jag börja med att köra med släpa och sen kälke så hon förstår att det inte är fullt ös som gäller.
Nej det har jag inte, men det är kanske en bra idé.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 161
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 502
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp