Bett till orolig mun..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 6 748
Sv: Bett till orolig mun..

Min häst va oxå väldigt tjafsig i munnen och då fick jag rekomendationan att pröva ett rakt bett med fasta ringar. Det fungerar super bra och anledningen till att han blev bättre är att han är så känslig i gommen så när det delade bettet vek sig det minsta och kom åt gommen så gjorde det ont. Nu rider jag på det bettet samt ibland hackamoore.

Jo det här med hakarna var en stor förändring då han antagligen haft dem i flera år..:crazy:

Jag har provat det du sa om i stallgången utan nosgrimma, och då gapar han inte sålänge man inte rör bettet eller tyglarna. Då kör han ner huvudet och gapar. Annars står han bara och rör på bettet emellanåt.
Har dock inte provat det sen han fått tänderna fixade.

Rakt bett med fasta ringar ska jag pröva, även ett 3-delat med tungfrihet och fasta ringar. Ska även gå ner en strl.

"min" häst är väldigt orolig i munnen. Jag rider henne på ett rakt gummibett inne och ett rakt mässingsbett ute.
Det var detta bett du menade va?
500215.jpg

Jag rider på
500264.jpg

och
500033.jpg

Detta sista bett ser väldigt rakt ut men det har samma "böj" som kandaret

Jag rider mitt sto, som är väldigt orolig i munnen, på ridkapson. Hon funkar super på den och när jag vid nåt tillfälle provat med bett har hon varit lugnare i munnen än tidigare.

Mmm...vet egentligen inte vad du kan göra mer än att be än hästtandis kolla på tänder samt bett, men det hade h*n ju redan gjort. Men som många skrivit här, ett rakt bett med fasta ringar, eller över huvud taget ett bett med fasta ringar brukar kunna stilla oroliga munnar som inte har ngt. fel. för övrigt. Kanske vill han ha ett gummiklätt för att få en mjukare känsla i munnen?
Om du imte har ett gummiklätt och vill prova att rida med ett sådant kan du alltid ta ett vanligt och linda lite självhäftande linda runt.
Men det är bara att prova sig fram...

Lycka till!

Nyfiken, vad är det för hästtandläkare du har? Bor också i i södra Skåne och är på jakt efter en bra.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 661
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur