Bett till travare under utbildning

NightShade

Trådstartare
Har efter 1,5års arbete i markarbete, skritt och trav börjat rida in min travare i galopp. Vilket fungerar bra förutom att han nu under galopp blir väldigt het och vägrar lyssna på tygeln. Idag har jag till och med ramlat av då herrn inte ville sakta ned på en liten volt. Nästan otroligt att jag inte gjort det fler ggr :P Funderar på att betsla upp under inridningen då det just nu känns som att man nästan sågar honom i munnen innan han släpper efter. Rider på ett tredelat idag. Fick rådet om ett pessoa av min tränare som var med idag men det vill jag helst skippa då vi alla vet hur det fungerar. Vad skulle ni ha betslat upp till?

Jag och min häst går väldigt lugnt fram i utbildningen. Har provat att longera honom innan utan resultat. Behöver inga dömande kommentarer utan råd. Jag försöker göra det bästa för min häst.

Sv: Bett till travare under utbildning

Om tränaren tipsar om pessoabett skulle jag byta tränare. Just saying..

I vilket fall. Orsaken till att han drar på kan vara att han helt enkelt inte orkar. Det är en vanlig orsak. Måste du rida på volt? Finns det inget stort fält du kan rida på där du har utrymme att rida rakt fram en bra bit så han kan hitta rytmen, balansen och styrkan i lugn och ro. Att galoppera på volt är jobbigt och om hästen inte har balansen på rakt spår lär den inte ha balansen på volten heller.

Kan även funka med en raksträcka i skogen där ni kan rulla på i ett behagligt tempo och hästen kan fokusera på att galoppera först och främst, inte på att hålla balansen på volten. När hästen sen kan galoppera i ett lugnt tempo rakt fram, då kan man börja med voltarbete.

Att tvinga en häst att gå långsamt med våld (dvs med skarpa bett) när hästen springer snabbt för att den inte orkar gå långsamt är inte sunt. Det gör bara hästen stressad och ännu mer spänd när man försöker tvinga den till något den inte klarar av ännu.

Tror absolut att det kan ha ned styrkan att göra. Otroligt men sant så har han faktiskt en mkt fin galopp :) Än så länge så har jag bara fått honom att fatta galopp på volt och måste nog kanske fortsätta med det ett par ggr till innan han fattar att det faktiskt är ok att galoppera... Provade att rida på rakt spår för en dryg vecka sen och han förstod då inte vinken. Tack och lov är han lättlärd och utbildningen har gått väldigt bra hittills... Kanske får fortsätta att leva lite farligt ett tag ;)

Men om den inte kan galoppera rakt, fatta galoppen mot den stängda delen av volten galoppera runt hörnan , rakställ och rid rakt fram och bryt av den / låt den byta av själv på rakt spår...

Min travare hade också lättare att galoppera på volt än rakt spår och lättare att ta en balanserad galopp från skritt än från trav. Jag tänker att det kanske är viktigt i början att de får galoppera samlat en kortare bit för att så småningom utöka när de orkar bära sig bättre. Min travare fungerade dessutom bättre utan bett, jag använde mest sidepull, ibland bosal och vid uteritter även ponnyhackamore.

galopperar hästen lugnt när du longerar?
vad menas med liten volt? (dvs hur liten)
hur gör hästen om du fattar i hörnet på ridbanan och sen galopperar långsidan och sen bryter av?
Ju fler fattningar du gör, ju bättre galopp.
Fattar hästen från trav eller skritt och är det lugnt på hjälpen eller mera "jagade" in i galopp?
Så fort hästen stressar på i galopp så bryt av och gör om (fatta om galoppen när hästen är helt lugn och på hjälperna igen)

Nej, när man longerar så galopperas det inte lugnt för fem öre... Upplever att han tycker att det är så roligt att han helt enkelt slutar lyssna... Samma sak händer i ridningen dvs från att vara en häst som är ganska så känslig i hjälperna så skiter han i allt vad som heter tygeltag och annat... Volten vi har ridit på är väl iofs inte jätte liten ca 50m i diameter kanske.... Och ja man måste "stressa" honom i galopp som han än så länge fattar i ett "hörn".

Utan att dömma skulle jag rekommendera att byta tränare.
Rekommenderar man pessoa så har man för lite kunskap. Tyvärr är det så.:)

Det finns massor med sätt att få en travhäst att fatta galopp utan att stressa in den i det. Och är det så pass att den inte ens går att kontrollera brister något i skolningen. Den tränare som säger annat är bra på att snacka för att dölja att den vet för lite. Förmodligen skicklig nog att veta betydligt mer än ryttaren. Men inte nog att utbilda travhästar.

/Tua, dressyrtränare som jobbat med travhästar i ett gäng år och sett det här myyycket förr

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 066
Senast: Lager
·
Ridning Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer... 2
Svar
38
· Visningar
2 984
Senast: Sirap
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 418
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31