Bukefalos 28 år!

Bett, tungfrihet

Hittade en artikel med en hel del gott och blandat om bett, här fanns också ett enkelt sätt att kolla storlek på hästens mun, inte så precist som att mäta med linjal, men "ruffly"

2. To check the room inside the mouth, you have to check the jaw width, palate(roof of the mouth) and tongue. Put your fist between the horse's jawbones. If your fist doesn't fit easily and you wear a size 10 or smaller glove(Men's medium or Ladie's large), the horse has a narrow jaw. To check the roof of the mouth, put your straightened index finger where the bit goes and wait for the horse to stop playing. Crook your finger and if it hits the roof of the mouth, the horse has a low palate. To check the tongue close the horse's mouth and lift the upper lip. If the tongue slops over onto the bars, the horse has a thick tongue.
 
Det var också en variant att kolla det på.

Då var det alltså en bred tunga m.a.o.

Hade jag försökt kolla genom att ta in handen i munnen hade min häst blivit smått hysterisk. :D
Men ögomått funkar det med.
 
Läste igenom den tråden och kände att den inte gav mig några bra svar på hur man ska förhålla sig till stång. De flesta stänger tillverkas ju med tanken att den ska vila på både laner och tunga. Men om tungan täcker lanerna helt och lite till som på min häst så blir det ju en helt annan grej att välja stång. Förut tyckte jag att det inte borde bli så himla svårt, nu känner jag att det kan bli knepigare när jag såg det här med tungan. Jag skulle inte ha tittat efter. :)
 
Å andra sidan... här kommer en högst personlig tanke, inte alls bevisad eller vetenskaplig.

Jag tror att när hästen står still och är totalt avslappnad kommer tungan alltid att flyta ut över lanerna, oavsett storlek på mun.
När den sedan rör sig kommer tungan inte längre vara 100% avslappnad utan något mer aktiv.
Jag jämför med mig själv, sitter jag och "stirrar" så flyter min tunga ut i varenda hålighet, men är jag minsta aktiv så hittar tungan en viss "arbetsspänning" som inte är ett dugg ansträngande eller ens något jag nånsin tänkt på förräns nu.

Jag kan tänka mig att det är likadant för en häst, tungan är en muskel som rör sig 90% av vår vakna tid, oavsett vi äter, går, skriver, pratar etc. Liksom hjärtat är en muskel som rör sig 100% av tiden.
Avlsappnade muskler behöver inte alltid betyda muskler i total vila! Hjärtat är avslappnat så länge vi inte anstränger oss, tungan så länge vi inte lipar :p

Kontentan är iaf att jag tror inte att en tunga som ligger över lanerna i absolut vila gör det även i arbete, och det betyder inte obehag utan är naturligt.
 
Jag håller med dig. Tror också att det är så faktiskt. Sen kanske det flyter ut mer eller mindre på olika hästar precis som den fyller ut munnen olika mycket hos folk.

Men du har rätt i att tungan blir smalare när man rör sig. Nu när jag tänker på det känns det inte konstigt alls med den tanken.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 035
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 485
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 113
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp