Bett vs. hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Litenplutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 133
L

Litenplutt

Hur stor skillnad blir det egentligen?
Jaja, det är individuellt, men hur upplever NI det med ERAN häst.

På en häst som vanligvis går med tvådelat, tredelat och rakt, kan det då bli för skarpt med hackamore? Ridit i grimma, men det är inte tillräckligt. Är det i princip samma inverkan som ett sidepull, för isf blir ju sidepullet för "svagt" för henne. Eller? :confused:

Vad tror ni? :D

Sv: Bett vs. hackamore

På min häst som är väldigt känslig i munnen och har svårt att ta bettet, är hackamore inte skarpare än ett vanligt tränsbett.

Jag kan bara säga hur min häst ändrades med hack.

Mot att han med tränsbett (två-/tre- eller odelat) gick som ett ånglok, gick emot bettet, alternativt struntade i det, blev han med hack lättare. Han hängde sig inte i handen, rusade inte på och gick inte emot, samtidigt som han inte heller skyggade för "bettet", eller krullade ihop sig. Jag har bara positiva erfarenheter :)

Min gick först inte att svänga så bra, hon "glömde" typ av det lilla samspelt vi hade :D Sen märkte man hur mkt kvar vi hade att lära när det gällde just sits o skänklehjälper o då gick det bra igen (vi kämpade på). Sen kom hon på hur lätt man kunda bara lägga sig ner i hacket. Man får ju ingen tydlig effekt av det bettet på sträckt tygel tycker jag så då gick det dåligt igen :p Men då hade hon läkt i munnen så kunde vi rida på bett igen.

Senare så red jag med enbart en remontgrimma (tyglarna i sidorna) och dp tyckte jag mig fp mkt mer respons. Jag kunde vara mkt tydligare i mina tyglehjälper och då lyssnade hon mkt bättre. Tror hon tyckte hacket var för otydligt och struntade i det. Beteede sig nämligen likadant med andra grejer, la man på tryck liiite för länge så fick man ingen som helst respons. Hon blev aldrig tjurig utan hon "gav upp" typ och bara fortsatte knata på o hoppades på att matte skulle vara ordentligare senare eller ngt ;)

Generellt så tror jag bettlöst (utan stång spec) kräver mer teknik i ridningen och mer preicicitet (ha, kom jag på ett nytt ord nu :D) i förhållningar/eftergifter. Dvs när du upplever det som att din häst är för svgt betslad så är det bristande noggranhet i bett/ryttare/hjälper. Då väljer hästen att skita i dig helt enkelt! Jag gillar min "hackson" ska se om jag kan hitta ngn tråd till dig om det.

När jag köpte min häst,Gloria,så gick hon på smalt två-delat.
Efter ett tag började hon tugga på bettet och konsentrerade sig bara på det,inte på mina hjälper och så.
Köpte då ett ponnyhack till henne ,passade perfekt från första stund :)
Perfekt oxå eftersom jag rider distans:love:

MVH Isabella

Min häst bara hänger i det.
Jag började med hackamore, fast nu rider jag på odelat jaktbett eller pelham och det är hennes grej. Men när vi bara skrittar så har vi det. Klar nackdel med hackamore när man hoppar, det är svårt att få till de snäva svängarna.

//E

Min häst är ganska lättriden, rider på tredelat sewwt iron bett, eller postkandaret från körningen.

Men med hackamore så var det huvudet mellan benen, och full karriär hemåt. Jag hade inte en chans att hålla henne, utan fick förlita mig på röstkommandona som sitter från körningen. Så till sist gav jag upp och begärde halt, då stannade hon snällt, och sen blev det skritt utan tygeltag i hackamoret..red aldrig med hacket efter det, men det var kul att prova.

Lånar min egen knapp och svarar alla:

Set ni beskriver (huvudet mellan benen och full fart framåt) upplever jag bara man får när man stumhåller i hacket. Med ett hack är man ofta tvungen att ge fler och tydligare eftergifter än med bett, och liksom inte hålla konstant kontakt på samma sätt. Så upplever jag det iaf..

min gick jättebra på hackamore, innan han kom på att man kan "misstolka" minsta lilla tygeltag och krulla sig lite och springa....
fast å andra sidan red jag på det i ca en vecka i sträck, så skulle jag variera med det ibland skulle det säkert gå jättebra.

men visst är det mycket skarpare än ett tränsbett, inte så konstigt då det fungerar som ett stångbett

Jag har blivit en bettoman med min häst... Ju mer jag byter desto mer lyssnar han på vad jag sysslar med... Jag varierar mig alltså ofta... Har 4-5olika som jag byter med. bla. hackamore, 3-delat och kombinerat bett med hackarmore.
Upplever att han "vågar" ta bettet mer efter att ha ridit på hacket ett par ggr. Blir mer stabil i huvudet. Rider jag för länge på hacket blir han lite ihopkrullad och stark- trots ihärdiga halvhalter.
Det kombinerade är super ibland- ibland vill han inte alls... Kan inte förklara riktigt varför.
Jag är helt klart "mest elak" med det vanliga bettet då man nappar mkt mer när han inte lyssnar lika bra som på det kombinerade. Hoppas att du förstår vad jag menar- det låter ju som om jag går in för att dra och slita. Så menar jag inte. JAg får en väldigt fin hand när jag betslar "upp" lite, samtidigt kan han i långa perioder fungera jättebra på det 3-delade...

när min häst var 4 slutade han lyssna på bettet, vanligt tränsbett o då provade jag hackamore... efter ungefär 2 dagen tyckte han det var jättekul. matte hade noll koll om han bara körde ner sin stora dressyr hals o ökade.... :devil:
hade inget att sätta emot alls... efter det köpte jag ett western bett som var väldigt skarpt o för tillfället rider jag på pessoabett.:D min medryttare rider däremot på vanligt tränsbett o det går ju tydligen bra:smirk:

Tigertofflan skrev:
Lånar min egen knapp och svarar alla:

Set ni beskriver (huvudet mellan benen och full fart framåt) upplever jag bara man får när man stumhåller i hacket. Med ett hack är man ofta tvungen att ge fler och tydligare eftergifter än med bett, och liksom inte hålla konstant kontakt på samma sätt. Så upplever jag det iaf..

Det var så jag upplevde det oxå. Därför föredrog jag att inte ha ngn stånginverkarn genom att rida med remontgrimma eller att rida med hacksonen när jag behövde extra broms (tog en förhållning i stångtygeln sen hängde den igen).

Man får samma rekation från hästens sida om man "stumhåller" i remonten men utan att hästen tar ned huvudet. På bettlöst lär man sig verkligen rida på eftergifter, inte förhållningar.

Min häst funkade inte alls på hackamore. Hon är av naturen lite byggd i nerförsbacke med rätt korta framben i förhållande till bakbenen samtidigt som hon har en relativt dåligt ansatt hals. Detta gör ju att hon väldigt lätt hamnar på framdelen och på hackamoret så hängde hon även otroligt mycket. Även när hon inte hängde så lyssnade hon aldrig särskilt bra på förhållande hjälper.

En tränare jag red för sa att hackamoret blir lite som en brems, och att de därför kan hänga så mycket i det. I kombination emd att bettet även verkar nedåt och "inåt" så hänger ju sig hästen ännu mer gärna.

Märker ingen skillnad på min häst om jag rider på hack eller bett. Han är lika uppmärksam och går i samma form etc oavsett.

Jag tycker det känns bättre att rida med bett, men ibland så växlar jag till hackamore. Det jag märker är att han blir lite buffligare och gör det bekvämt för sig genom att hänga lite mot hackamoret. Dessutom funkar det ínte så bra för oss att tölta på det eftersom han redan är lite framtung, men det är väl bra att växla lite..

Jag rider min arab nästan alltid på hackamore. Jag tränar dressyr hoppar och rider ut. Hon är kännsligare på hackamoret än på vanligt bett men jag kan säga att båda fungerar i princip lika bra. Anledningen till att jag rider mycket på det är att hästen är lugnare och följsammare och det märks tydligt att hon trivs bäst på detta.

Jag har hört många gånger att folk säger att deras hästar inte funkar på hackamore. Och personligen tror jag att det är SKIT SNACK. Ofta beror det endera på att ryttaren INTE kan rida med hackamore (det kräver en helt annan kontroll och ridteknik) eller att hästen saknar respekt för sin ryttare.
När man börjar med hackamore eller annat bettlöst ska man i början hålla sig på ridbana eller liknande (tycker jag) tills man kan kontrollera hästen i alla gångarter och att man verkligen känner att man har kontrollen.

Hackamore ÄR skarpt!
Och man bör vara mjuk, stilla (ej stum) och följsam när man rider på det.

Och som med alla "bett"....Dom är inte skarpare än vad handen gör dom.

*Lånar knapp*

Min medryttar häst älskar hack. Hon vet att hon kan göra som hon vill men ändå lyssnar hon! Jag har ingen ridbana att rida på utan rider endast ut. Med ett vanligt 3-delat går hon inte speciellt bra utan tar tag i bettet och sticker. När jag försöker jobba henne i skritten slår hon bara med huvet!

Nää ja älskar hackamore :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 799
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 969
Senast: Ace
·
Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill... 2
Svar
24
· Visningar
4 242
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka