• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pluttis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 780
P

pluttis

Hur vet man vilket bett man ska ha? det finns ju så många olika...
Vad har ni för bett till eran häst? (varför, hur är hästen osv?)

Sv: Bett

Jag rider min foderhäst på tredelat bett vilkat jag tycker passa henne bra. Hon är väldigt skänslig i munnen så jag behöver inget starkare bett även om hon kan bli het ibland.

Jag ska hoppa henne för första gången till helgen :) och hon kan tydligen bli VÄLDIGT het vid hoppning så jag får se vad det blir för bett då, men ska nog testa på tredelat.

Jag varvar mellan 2-delat tränsbett och rakt tränsbett, båda med rörliga ringar. :)
Hon funkar super på det.

Jag brukar börja med ett normaltjockt (det ska få plats i munnen men inte vara för liten tryckyta) två- eller tredelat bett. Har nästan aldrig gått vidare till något annat, möjligtvis ett gummibett periodvis. De flesta hästar funkar bra på vanliga enkla bett, man får känna hur det känns och kanske fråga sin tränare om råd.

Jag rider min 5-åring på ett tvådelat ganska tjockt bett. Hon är ömtålig och behöver ett lite tjockare bett för att våga ta stöd och arbeta genom sin rygg.

Är hon väldigt känslig i munnen? Vad gick hon med innan?

Jag har ett Billy Allen tränsbett :D
Det har jag för att jag hittade inget som han verkligen gillade och då när han var på inridning så sa hon att hon använt det och att han fungerade bra på det.
Så då köpte jag ett direkt :D

dressyr och hoppning - tredelat
uteritt - har köpt et pelham nu eftersom jag innan haft en stoppsträcka på ca 100 m :p

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka