springsten

Trådstartare
tänkte höra om ni har några förslag på bett åt mig. jag har en 11årig arab. ursnäll & väldigt lättriden. han är känslig i munnan man behöver knappt hålla i tyglarna och det tar 2 röda för att få honom att gå i form. saken är den att jag skulle vilja ha bettlöst. just nu rider jag på myler och det fungerar bra. har för tillfället ett hackamore hemma, det fungerar oxå bra. frågan är bara om det är för starkt eftersom han är så lättriden. *gaaah* jag blir tokig. är det någon som har något förslag eller några ideer?
har fått för mig att det finns hackamore i läder och i syntet är det någon skillnad på dem i styrka? tacksam för all hjälp jag kan få.:banana:

Sv: bett

Ett sidepull är kanske ett bättre alternativ än hackamore, det är mera likt ett tränsbett i sin inverkan.

Ett hackamore verkar ju med hävstång och kräver en helt annan ridning än ett tränsbett eller sidepull.

Jag tycker att du ska prova rida på ponny hack. Alla araber jag har ridit har varit känsliga i munnen och ALLA har funkat på detta! Om du tycker att det känns obehagligt så prova side pull. Det funkar väldigt bra även det. Jag kanske inte är rätt person att hjälpa dig med detta (el så är jag det?) eftersom att jag efter nästan fem års ridning på hack/sidepull/grimma inte fixar att rida med bett nå mer. :crazy: Jag tycker helt enkelt att det är obehagligt. Jag kan tänka mig att det är samma känsla som någon får som bara ridit med bett får och sedan byter?

vad är det för speciellt med ponny hack?
( jag har aldrig haft en häst som har gått att rida bettlöst så detta är lite utav en ny värld för mig...)

:confused:
är det någon som vet om det går att få tag på hackamore i synstet?
var? (pm, ifall moderator tycker det är reklam..)
vad det är för skillnad på hackamore i läder och syntet?

Ett ponnyhack är ett hack med korta skänklar. Finns bild på hööks hemsida.

Hack i syntet? Har jag aldrig sett. Det borde hålla dåligare än läder, så jag förstå inte varför man skulle vilja ha det. distansritt.nu har ju ett med repnos som du säkert vet, men det är väldigt skarpt i jämförelse med vanliga ponnyhack.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka