Sv: bettet

varmer nar det behovs, sadelkammaren ar ju uppvarmd sa ofta ar de inte sa kalla men om de ar de sa ar det klart att jag varmer.

*kl*

Finns inte varmvatten så investera en hundralapp på en varmluftpistol. Oslagbart när det är som kallast och man slipper starta ridturen med isbitar till händer.

följdfråga:

sköljer ni bettet efter ridning?
jag har alltid gjort det. men fick (av samma tränare) höra att mna inte ska skölja av bettet utan bara torka av smutsen som samlas vid bettringarna.
anledningen var "hästarna tycker om att smaka sin egen smak"

Jag ser Alltid till att bettet är i en behaglig temperatur innan jag tränsar. Efter ridning så sköljer jag alltid av det, och om jag inte har väldigt bråttom så brukar jag även dra av tränset med sadeltvål.

Nej :angel: men det är Happy Mouth = plast = inte så kallt. Annars brukar jag värma det, om det är metall.

Angående följdfrågan: Ja, jag sköljer bettet, annars blir det ju jätteofräscht >.< Men det är min åsikt, whatsoever..

Rider i bettlöst så jag behöver ej värma bettena.
Tränset hänger i sadel kammaren så de är redan varma.

Behöver inte heller skölja betten...hihi...vad skönt man har!
*Helt onödigt inlägg*

självklart rengör man bettet efteråt.. tänk vilka bakterier som måste samlas där efter ett litet tag.. rengör även tränset med sadelsåpa, helst efter varje ridtur men man hinner ju inte alltid så, så ofta det går..
men bettet rengörs alltid.. dessutom en grundligare rengöring lite nu och då...

Jag torkar av betten med en handduk. Främst för att jag har bett som rostar och inte vill att de ska rosta mer än nödvändigt.

Sedan som svar på resten av tråden. Jag vämer bara bettet om det är riktigt kallt ute. Hon fixar så bra att värma det själv (håller det med läpparna innan hon tar in det).

Fråga
Är det bara min häst som "fryser fast" med läpparna i bettet? Så fort det blir under noll grader så fastnar hon i bette (går på stång) och ska gå och klia sig hela tiden. Kommer inte på någon smart lösning för att förhindra detta heller... (mer än bettlöst då)

ja, för det vill min häst. :p
visar tydligt när han tycker att bettet ska värmas, han gapar alltid efter det förutom när han tycker att det är för kallt. så när han slutar gapa så är det dax att börja värma det. likadant gör han när man provar bett, tycker han inte om det så gapar han inte (gapar tex inte för några gummibett)

Rider nästan alltid med hackamor numera :D

men självklart både värmer och sköljer jag bettet när jag har använt det. Vi har uppvärmd sadelkammare nu så det är i behaglig temperatur och värmer man det lite blir det perfekt.

På ridskolan brukar jag värma det i lite varmvatten och torka av det, då blir det "mysigt" varmt :p

PiperGarden skrev:
likadant gör han när man provar bett, tycker han inte om det så gapar han inte (gapar tex inte för några gummibett)

min är likadan :rofl: väldigt praktiskt! testade ett rakt gummibett som fanns i stallet för att kolla storleken. Gick en gång sen så vägrade han att ta bettet igen :p

På vintern gör jag vanligtvis det.
Om jag intehar bråttom eller nåt.

*tar sista*

Rider sällan eller aldrig med bett, men stången har ett skydd i fleece som jag själv sytt :D Spola med varmvatten och torka mellan händerna brukar annars vara standardmetoder.

Nej. Jag är alltid iskall om händerna, och eftersom jag har uppvärmt sadelkammare så skulle jag göra bettet kallare än det var om jag tog i det... :p

:D min tog inte ens gummibettet första gången. var på väg att gapa som vanligt, sen märkte han att det var gummi och knep igen munnen. har hittat två bett han tycker om, ett tredelat gulmetall och ett rakt mullen mouth. :D
dom är söta dom små liven :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka