Bettets inverkan pga nosgrimman??

bapro

Trådstartare
Häromveckan bytte jag bett på min häst, för att jag tyckte att hon var lite stark på det två-delade D-ringsbbett som jag red på.
Provade rida på ett rakt (rostfritt) bett med lösa bettringar, som ju ska vara ett "snällt" bett. Detta fungerade superbra! Även att hoppa på, hon hade stöd på bettet & var precis lagom i handen utan att det blev för skarpt. Denna hästen är ganska känslig för skarpa bett i hoppningen att har man bara aningens för skarpt så vågar hon inte hoppa igenom kroppen lika bra & tappar ryggen lite.

IGÅR skulle jag återigen rida på det raka bettet, samt hoppa lite cavalettis. Hon ska nämligen tävla till helgen & jag ville kolla en gång till att det gick så bra att hoppa på...
Nu hade jag bytt till tävlingstränset som har PULLARNOSGRIMMA och helt plötsligt går hästen inte rida på detta bett, som gick så kanonbra med det andra tränset med vanlig ENGELSK NOSGRIMMA.. :eek:
Hon bjöd inte fram i handen i galoppen & när jag red på hindrena så kastaden hon upp huvet precis över & vågade inte ta stöd på bettet trots att jag var mjuk i handen & inte drog henne i munnen..
Kändes nästan som om hon lagt tungan över bettet, men jag kände i munnen flera ggr... inte kan hon ha lagt tillbaka den så snabbt?

SÅ MIN FRÅGA ÄR: Kan det verkligen bli så stor skillnad på bettets "skarphet" & inverkan bara pga byte av nosgrimma??
Nån som har erfarenhet av detta??
:confused: :confused: :confused:
Kan det vara så att hon klarar av att lägga tungan över bettet med PULLARNOSGRIMMAN men INTE med den ENGELSKA, så att det är det som spökar...
(för ett par år sedan hade jag problem med att hon la tungan över bettet, men det var längesedan hon slutade med det)

P.S när jag rider på det 2-delade D-ringbettet hon hade innan, så är det ingen större skillnad beroende på vilken nosgrimma jag har på henne...

Sv: Bettets inverkan pga nosgrimman??

Kanske kan vara för att pullargrimman trycker bakom hakan när man drar i tygeln, eller liknande. Kanske, jag vet inte.

Det raka bettet ger ett ganska rejält tungtryck. En TEORI är ju att pullarnosgrimman i kombination med detta blev obehagligt? T ex att du stundtals får lite för myckets töd i handen och hon 'släpper' på det genom att *hittar på något* skjuta käken en aning i sidled eller öppna munnen en aning, men med pullargrimman går inte det och hon känner sig fastlåst, komemr inte undan obehaget och så blir det otrevligt? Exakt vad som händer hittade jag bara på något exempel, men du fattar hur jag menar? Att du på ett eller annat sätt 'låste fast' bettet på ett sätt hon INTE gillade.

Och visst kan inverkan ändras med en nosgrimma! Skärpan är densamma oavsett, men med en nosgrimma tar vi bort en hel del möjligheter för hästen att MILDRA bettets verkan (t ex det mest klassiska av dem alla - att gapa..), bettet är alltså lika skarps, men hästens möjligheter att mildra det påverkas av nosgrimman vilket kan sägas göra det 'skarpare'.

Varför inte rida utan pullargrimman?

/Alexandra - med en häst som AVSKYR nosgrimmor med nedre rem - oavsett. Jag behöver inte ens ta i tyglarna, han har huvudet i vädret, öronen bakåt och ryggen i knähöjd bara man har en på ;)

har inget direkt svar på det du undra men reagerade.. ska du tävla på rakt tränsbett? misstänker starkt att det inte är tillåtet :confused:

Är det en hopptävling för hästar får man ha i stort sett vad som helst i munnen på hästen.

Visst kan nosgrimman göra skillnad. Jag hörde en "rangordning" av nosgrimmor en gång; vanlig engelsk är mildast och remontnosgrimma är skarpast. Däremellan har vi aachennosgrimma och pullarnosgrimma.

men just rakt tränsbett är jag ganska säker på att man inte får ha? pelham får man ha odelat men inte tränsbett så vit ja vet..?

Jorå, det får man tom. på ponny om jag inte är helt ute och cyklar? Men har för mig att det måste vara antingen fasta eller lösa ringar, kommer ej ihåg.

md5krist skrev:
Visst kan nosgrimman göra skillnad. Jag hörde en "rangordning" av nosgrimmor en gång; vanlig engelsk är mildast och remontnosgrimma är skarpast. Däremellan har vi aachennosgrimma och pullarnosgrimma.

Intressant....den rangordningen har jag aldrig hört - snarare att engelsk och remont är de mildaste. Men skit samma vilken ordning.

Min 5 åring fullständigt HATAR pullar nosgrimma -blir låst i käkarna och spänd som 17 i munnen över huvud taget. Går bäst på remont grimma som späns löst (får lätt in finger emellan) - då helt avslappnad och harmonisk i munnen, oavsett bett typ. (varierar mellan 3 delat och rakt odelat med fasta ringar)

så det är nog väldigt upp till individen. som med det mesta med pållarna :D

Ja, jag har också hört att remontgrimma är mildast! Iaf bra på unghästen eftersom den inte trycker mot käkarna...

I hoppning får man i stort sett ha vilket bett man vill, många har hemmagjorda bett som man kommit på helt själva, vissa har westernbett, vissa inget bett alls etc. Man får ha vilket bett man vill så länge det inte är utformat att skada hästen (såklart).

Om det stämmer eller ej är ju svårt att svara på, men det kom från en A-tränare som väl (?) borde veta vad han pratar om. ;)

Men en remontgrimma upplever jag som skarp. Den sitter ju så långt ned så den stänger ju verkligen igen munnen.

Det är som damen jag har, hon gillar inte någon nosgrimma öht. Men jag spänner den på första hålet, då är det ok.

md5krist skrev:
Om det stämmer eller ej är ju svårt att svara på, men det kom från en A-tränare som väl (?) borde veta vad han pratar om. ;)

Men en remontgrimma upplever jag som skarp. Den sitter ju så långt ned så den stänger ju verkligen igen munnen.
Gäller det dressyr får du inte ha ett rakt tränsbett, bettet ska vara 2 eller 3 delat, numer är även applemouth bett tillåtna, med vanliga lösa ringar eller Eggbuttringar. Gäller det däremot hoppning kan du rida på i princip vilket bett som helst, rakt, ledat, stång, you name it!
(har just läst TR)
Jag har svårt att tänka mig att remontgrimman skulle vara speciellt skarp då den rekommenderas av hästtandläkare. Däremot kommer ju många tandproblem just på grund av Achengrimmor som trycker på tänderna.

mackan skrev:
snarare att engelsk och remont är de mildaste.

engelsk och remont är DEFINITIVT inte de mildaste nosgrimmorna. ( "vad grundar du detta på?" :smirk: ) vilket för mig är ganska självklart om man tänker efter på hur de sitter

igentligen tycker jag det där med nosgrimma öht. är en väldigt onödig grej...

Senast ändrad av en moderator:

md5krist skrev:

precis, men däremot ger den itne samma tryck på käken och de tänderna bak som engelsk nosgrimma gör.

alltså är de skarpa begge två, fast på olika sätt

Hmm har du upplevt dem i den ordningen?
Jag upplever den engelska och remonten som lika snälla och snällast, men beroende på häst. Aachen använder jag inte alls eftersom jag tycker att den ger skumt tryck över tänderna och är ful (orelevant men ändå) och pullar är skarpast.

Beror på hur hårt man drar den. En hårt åtdraget aachen borde kunna hindra luftvägarna och dessutom TRYCKA in skinnet runt munnen i munnen.
Remonten har jag alltid ganska lös, ser den mest som en hjälp för hästar med orolig mun att slappna av, när munnen är lugn är nosgrimman stila. Det har fungerat super med de jag har provat det på, alla kunde efter en tid övergå till engelsk utan att tugga frenetiskt.

Jag har ingen uppfattning om det själv faktiskt, jag har bara vanlig engelsk nosgrimma på alla hästarna. Fast jag har en häst som är lite stark på vanligt tränsbett, jag kanske skulle prova lite olika varianter på henne. :idea:

Men om man nu ska spekulera så tycker jag att en remontgrimma verkligen stänger igen munnen. Då kommer hästen inte undan bettet och därför borde den vara skarp. En pullargrimma och aachengrimma stänger ju också munnen, men borde rimligen ge lite mer "spelrum". Sedan om de trycker på tänderna är ju förvisso inte oviktigt, men det påverkar knappast hur skarpt bettet upplevs. Däremot kan det ju ge obehag på annat sätt, men det borde ju inte göra att de "kommer undan bettet" på samma sätt. *funderar*

Kan ju tillägga att den här tränaren som jag refererade till ovan gjorde sig lite lustig över att folk tycker att remontgrimman är så mild, han menade på att den är verkligen den skarpaste nosgrimman och jag köper som sagt resonemanget. Sedan beror det ju på hur hårt man spänner den förstås. ;)

Senast ändrad av en moderator:

CeciliaHeikne skrev:
engelsk och remont är DEFINITIVT inte de mildaste nosgrimmorna. ( "vad grundar du detta på?" :smirk: ) vilket för mig är ganska självklart om man tänker efter på hur de sitter

igentligen tycker jag det där med nosgrimma öht. är en väldigt onödig grej...

men lilla vän du är verkligen på krigsstigen eller hur? jag skriver att jag HÖRT, inte att jag vet! dessutom skriver jag att det är väldigt individuellt och varierar.

tur att du varit med i hela 17 år eller vad det nu är kan uttala dig så tvärsäkert om allt det du gör på forumet så pass att du inte ens behöver motivera varitfrån du får allt, du är verkligen helt ute och cyklar dessutom minst hälften av gångerna...
Tandläkare rekommenderar remont för att den inte trycker på tänderna via bettet. men det är klart att drar du åt remonten för kung och fosterland så ;)

skulle du vilja motivera varför en aachen är mildare med tanke på hur den sitter?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 825
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 996
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 994
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka