Bettexperter se hit!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contezza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 874
C

Contezza

Hejsan!

Min ridskolehäst har ett två delat bett som är stl 13 och det är för stort för honom.
Pratade med hon som hade han förre mig och hon hade ett rakt bett som var stl 11,5 samt ett tredelat med stora ringar på 11,5.

Jag köpte ett bridong bett som är då 11,5 och när jag provade så tyckte jag den var för liten.
Den sticker typ inte ut nånstanns i munen på han.
Några säger att den är lagom och andra säger att den är för liten.

Vad anser ni?
Har ej nån bild på hur det ser ut då jag ej tog med mig kameran när jag provad det.
Samt undrar oxå får man byta bett då man har provat det redan?

Sv: Bettexperter se hit!

Jag tycker att om ett bett är lagom så ska bettringarna ligga relativt intill häst, men det ska samtidigt inte se ut som att bettet drar ihop hästens käke om du förstår vad jag menar. Du kan ju prova med ett 12 eller 12½ och se om det sitter bättre eller ta hjälp av en kunnig person om kan komma till dig på plats och hjälpa dig att hitta rätt bett.

Är tyvärr inte tillräckligt kvalificerad för att svara på din storleksfråga utan bilder.. Men det är klart man kan byta bett fast att man har provat det..! Hur ska man annars kunna veta om det passar eller inte..? Köpte själv ett nytt bett förra veckan och red med det i en timme, det var på gränsen till för litet och pållen gillade det inte så jag lämnade tillbaka det.

Det beror lite på vilket läger man är i, men enligt min mening ska inte bettet sticka ut något på sidorna när det passar. Bettringarna ska inte heller trycka in kinderna på hästen.
Jämför:
http://i20.photobucket.com/albums/b243/ChevinoHP/Bett/Bild3.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b243/ChevinoHP/Bett/Bild16.jpg

Om det är ett dela bett måste man "dra ut" det på ena sidan, även delade bett ska ligga rakt i hästens mun.

Man brukar kunna byta bett så länge de ser helt nya ut.

Tack tack.
Jag säger att betet ser mer ut som den första bilden än den andra bilden.
Skall ta kort på onsdag så ni kan få se.

Gör så. Glöm då inte att dra ut det på ena sidan ifall det är delat. De viker sig i munnen annars och verkar vara kortare än vad de egentligen är.

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för... 2
Svar
24
· Visningar
4 436
Senast: svea
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 489
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 138
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka