Bukefalos 28 år!

Bettförslag till dessa situationer?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av "cementblock" att rida, särskilt när man rider fram honom :p Med andra ord rätt tung och stum i kroppen. Samtidigt är han väldigt mjuk och känslig i munnen. I dressyren rider jag honom oftast på 3-delat med rörliga ringar, ibland 2-delat dito. Om jag motförmodan skulle "hoppa" (vilket för oss är 30-50 cm) åker ponnyhackamoret fram. Så i dessa situationer är jag helt på det klara med vad som funkar.
Det jag är lite fundersam över är vad jag vill ha till tömkörning och uteritter.
I tömkörningen har vi hittills använt samma som i dressyren, m.a.o oftast 3-delat med rörliga. Det funkar absolut helt okej, men tycker att det nästan blir lite väl "rörligt" i munnen. Skulle vilja ha en yttepyttelite mer "styv/stum" känsla, om någon hänger med i vad jag menar? Har ett rakt bett med egg-ringar någonstans i mina gömmor, som jag dock bara använt vid ridning, men det blir han hemsk på. Med det får man 560 kg H.H i handen - nästan bokstavligen :yuck: Funderar dock på ett rakt bett med rörliga ringar till tömkörningen. För det borde ju ge en lite mer "styv" känsla, men samtidigt som de rörliga ringarna "balanserar upp" styvheten något.
Uteritter har varit något av vårat "problem" tidigare. H.H blir rätt spänd och tittig. Inte för att det händer så mycket - det är väl just det som är problemet. Han stannar och fnorkar typ varannan meter :grin: Och gör han motförmodan inte det tuffar han på som ett ånglok. All känslighet i munnen är typ som bortblåst då :arghh: Det jag söker här är absolut inte nödvändigtvis något skarpt bett - utan något som han blir lite mer "styrbar" på. Alltså som gör det lättare att svänga osv. Är lite inne på 3-delat fullcheek.

Men känner att jag behöver lite "oberoende input". Utifrån ovan nämnda info, vad tror ni om rakt m. rörliga ringar till tömkörning resp. 3-delat fullcheek till uteritter? Eller har ni några andra bra bett på "lut" som jag inte kommit på än?
 
Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av "cementblock" att rida, särskilt när man rider fram honom :p Med andra ord rätt tung och stum i kroppen. Samtidigt är han väldigt mjuk och känslig i munnen. I dressyren rider jag honom oftast på 3-delat med rörliga ringar, ibland 2-delat dito. Om jag motförmodan skulle "hoppa" (vilket för oss är 30-50 cm) åker ponnyhackamoret fram. Så i dessa situationer är jag helt på det klara med vad som funkar.
Det jag är lite fundersam över är vad jag vill ha till tömkörning och uteritter.
I tömkörningen har vi hittills använt samma som i dressyren, m.a.o oftast 3-delat med rörliga. Det funkar absolut helt okej, men tycker att det nästan blir lite väl "rörligt" i munnen. Skulle vilja ha en yttepyttelite mer "styv/stum" känsla, om någon hänger med i vad jag menar? Har ett rakt bett med egg-ringar någonstans i mina gömmor, som jag dock bara använt vid ridning, men det blir han hemsk på. Med det får man 560 kg H.H i handen - nästan bokstavligen :yuck: Funderar dock på ett rakt bett med rörliga ringar till tömkörningen. För det borde ju ge en lite mer "styv" känsla, men samtidigt som de rörliga ringarna "balanserar upp" styvheten något.
Uteritter har varit något av vårat "problem" tidigare. H.H blir rätt spänd och tittig. Inte för att det händer så mycket - det är väl just det som är problemet. Han stannar och fnorkar typ varannan meter :grin: Och gör han motförmodan inte det tuffar han på som ett ånglok. All känslighet i munnen är typ som bortblåst då :arghh: Det jag söker här är absolut inte nödvändigtvis något skarpt bett - utan något som han blir lite mer "styrbar" på. Alltså som gör det lättare att svänga osv. Är lite inne på 3-delat fullcheek.

Men känner att jag behöver lite "oberoende input". Utifrån ovan nämnda info, vad tror ni om rakt m. rörliga ringar till tömkörning resp. 3-delat fullcheek till uteritter? Eller har ni några andra bra bett på "lut" som jag inte kommit på än?

För mig låter det som att hästen behöver miljöträning, jag hade miljötränat och ridit ut varje dag tills hästen vänjer sig och lugnar sig. Du verkar ju ändå klara av att hantera hästen ute, så att det inte är farligt för er i alla fall.
 
Min ena häst blir lite 'stum' på alla typer av raka bett oavsettbettringstyp.
Men ett tvådelat med fasta ringar blir ju lite stabilare, eller kanske baucher?
Eller det mjuka böjliga novabettet?
Nån typ av bett med lock-upeffekt?

Uteritt skulle jag nog börja med det du tänkt, eller möjligen det föreslagna pelhamet med dubbla tyglar eller jsktksndaret ned tygeln 'lös' i bettringen, alltså inte i någon av skårorna

:)
 
För mig låter det som att hästen behöver miljöträning, jag hade miljötränat och ridit ut varje dag tills hästen vänjer sig och lugnar sig. Du verkar ju ändå klara av att hantera hästen ute, så att det inte är farligt för er i alla fall.

Fast vissa hästar vänjer sig aldrig. De är känsliga och reaktiva av naturen.
Sen är det klart att de ska vara hanterbara men obrydda blir de aldrig.
 
Fast vissa hästar vänjer sig aldrig. De är känsliga och reaktiva av naturen.
Sen är det klart att de ska vara hanterbara men obrydda blir de aldrig.

I min erfarenhet är det förvånansvärt få ryttare som aktivt miljötränar sina hästar, så jag tycker att det är ett viktigt råd att ge även om det skulle visa sig att TS miljötränat massor och hästen inte blir tryggare än så här.
 
Satt och funderade lite på det här med bett till Herr Häst i olika situationer. Han är ju ganska "tung" i kroppen, och lite av "cementblock" att rida, särskilt när man rider fram honom :p Med andra ord rätt tung och stum i kroppen. Samtidigt är han väldigt mjuk och känslig i munnen. I dressyren rider jag honom oftast på 3-delat med rörliga ringar, ibland 2-delat dito. Om jag motförmodan skulle "hoppa" (vilket för oss är 30-50 cm) åker ponnyhackamoret fram. Så i dessa situationer är jag helt på det klara med vad som funkar.
Det jag är lite fundersam över är vad jag vill ha till tömkörning och uteritter.
I tömkörningen har vi hittills använt samma som i dressyren, m.a.o oftast 3-delat med rörliga. Det funkar absolut helt okej, men tycker att det nästan blir lite väl "rörligt" i munnen. Skulle vilja ha en yttepyttelite mer "styv/stum" känsla, om någon hänger med i vad jag menar? Har ett rakt bett med egg-ringar någonstans i mina gömmor, som jag dock bara använt vid ridning, men det blir han hemsk på. Med det får man 560 kg H.H i handen - nästan bokstavligen :yuck: Funderar dock på ett rakt bett med rörliga ringar till tömkörningen. För det borde ju ge en lite mer "styv" känsla, men samtidigt som de rörliga ringarna "balanserar upp" styvheten något.
Uteritter har varit något av vårat "problem" tidigare. H.H blir rätt spänd och tittig. Inte för att det händer så mycket - det är väl just det som är problemet. Han stannar och fnorkar typ varannan meter :grin: Och gör han motförmodan inte det tuffar han på som ett ånglok. All känslighet i munnen är typ som bortblåst då :arghh: Det jag söker här är absolut inte nödvändigtvis något skarpt bett - utan något som han blir lite mer "styrbar" på. Alltså som gör det lättare att svänga osv. Är lite inne på 3-delat fullcheek.

Men känner att jag behöver lite "oberoende input". Utifrån ovan nämnda info, vad tror ni om rakt m. rörliga ringar till tömkörning resp. 3-delat fullcheek till uteritter? Eller har ni några andra bra bett på "lut" som jag inte kommit på än?
Till att börja med, du fokuserar mycket på bett, glöm inte att man kan variera nosgrimmor och hjälptyglar också om hästen har ett bett den trivs med.

Till tömkörning har jag ett böjlig syntetbett (med metallkärna, jag ogillar nova eftersom de kan gå av) och en bettlyftare vilket är en rem som man sätter i aschenfästet på en engelsk nosgrimma. Remmen löper mellan bettringarna så att en del av trycket i tömmen blir på nosryggen. Det stabiliserar också upp bettet vid sväng. Kan det vara något för att ge en stabilare känsla till dig och din häst?

Jag har inte någon lösning till uteritt men jag funderar mer kring hjälptyglar än bett. Kanske thideman eller graman för att få lite mer koll på huvudet.
Fullcheek kan vara värt att prova, många hästar gillar det.
 
Till att börja med, du fokuserar mycket på bett, glöm inte att man kan variera nosgrimmor och hjälptyglar också om hästen har ett bett den trivs med.

Till tömkörning har jag ett böjlig syntetbett (med metallkärna, jag ogillar nova eftersom de kan gå av) och en bettlyftare vilket är en rem som man sätter i aschenfästet på en engelsk nosgrimma. Remmen löper mellan bettringarna så att en del av trycket i tömmen blir på nosryggen. Det stabiliserar också upp bettet vid sväng. Kan det vara något för att ge en stabilare känsla till dig och din häst?

Jag har inte någon lösning till uteritt men jag funderar mer kring hjälptyglar än bett. Kanske thideman eller graman för att få lite mer koll på huvudet.
Fullcheek kan vara värt att prova, många hästar gillar det.

Bettlyftare låter som en smart grej! :up:

Däremot gillar jag inte hjälptyglar. Martingal i all ära, men inte graman.
 
Bettlyftare låter som en smart grej! :up:

Däremot gillar jag inte hjälptyglar. Martingal i all ära, men inte graman.
Jag håller egentligen med dig angående hjälptyglar :) men jag har svårt att komma på något bett som ger dig styrseln tillbaka när pålle låser sig ute tyvärr O_o
 
Det har jag aldrig! :eek:
Men jag gör väldigt mycket sådant när jag rider på banan. Har inte tänkt på att man kan göra det i skogen också :eek:

Förlåt, men vad gör du på dina uteritter? :confused:
För visst är du dressyrryttare?
Jag menar frågan uppriktigt och nyfiket, inte dömande och ifrågasättande på något sätt.
Allt utom att träna på ridvägarna kan ju göras ute! :love:
 
Det har jag aldrig! :eek:
Men jag gör väldigt mycket sådant när jag rider på banan. Har inte tänkt på att man kan göra det i skogen också :eek:

Då har du nog lösningen på många av dina problem med stannande och fnorkande häst där. Att inte aktivera hästen är det bästa sättet att få en häst som reagerar på allt och inget. Rid som du gör på banan (nja, vissa saker går ju inte men de flesta) så kommer det säkerligen bli stor skillnad. Att som häst bara gå rakt fram och inte få några instruktioner alls kräver även det träning. Precis som du går rakt fram några steg som "vila" efter en skänkelvikning får du göra det när du rider ut. Några steg rakt fram och sedan aktivera igen. Tänk alltså tvärtom mot när du rider på banan, övningarna, t ex en skänkelvikning är "vilan" medans att skritta rakt fram är övningen och en övning gör man ju inte hela tiden, det blir jättejobbigt för hästen.
 
Dressyr i skogen är det bästa som finns. :up:


Du får väldigt mycket gratis ute. Bättre bjudning, mer stimulans, massor av variationsmöjligheter med backar/böja runt träd/möjlighet att korta och länga utan störning/sidvärts/etc, miljöträningen inte ens inräknad. Jag tränade halvsteg och tramp med min tidigare ute.

Ulla Håkansson är min idol - rider alltid ute även med sina svårklasshästar. Ridbanan är överskattad.
 
Förlåt, men vad gör du på dina uteritter? :confused:
För visst är du dressyrryttare?
Jag menar frågan uppriktigt och nyfiket, inte dömande och ifrågasättande på något sätt.
Allt utom att träna på ridvägarna kan ju göras ute! :love:

Rider rakt fram på halvlånga tyglar typ :D :p
Haha ingen fara, frågor är alltid välkomna!
 
Du får väldigt mycket gratis ute. Bättre bjudning, mer stimulans, massor av variationsmöjligheter med backar/böja runt träd/möjlighet att korta och länga utan störning/sidvärts/etc, miljöträningen inte ens inräknad. Jag tränade halvsteg och tramp med min tidigare ute.

Ulla Håkansson är min idol - rider alltid ute även med sina svårklasshästar. Ridbanan är överskattad.
Därför jag skriver/säger att det är det bästa som finns. ;) :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 282
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Fick nyss hem första ponnyn, och skulle behöva lite betthjälp. Han rids just nu på 3-delat med fasta ringar men skulle vilja ha...
Svar
0
· Visningar
420
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp