Bettförslag?

Sv: Bettförslag?

Ska jag vara ärlig så köper jag bara fasta ringar numera för att det är enklast att hålla rent :o blir ju skit i sidostyckena av rörliga ringar :-P

Men pålle verkar nöjd och det känns som att han vill att bettet ska ligga still så då är ju fasta att föredra.

Hästar som inte är så känsliga kan ev bli lite mer stumma/okänsliga i munnen med fasta ringar, det är det enda jag märkt någon gång och det var bara marginellt.
 
Sv: Bettförslag?

Kollade bettskivor nu bara för nyfikenhetens skull. Har det kommit ut nya moderna? Såg att det fanns en typ som hette Acavallo på Hööks. Så såg dom inte ut på min tid för hundra år sedan. Antar då att det kan finnas fler modeller att välja mellan?
 
Sv: Bettförslag?

Har hört att fasta är det bästa men jag kanske inte ska ändra något om det funkar för hästen. Men tror att det smalaste bridonget dom hade bara hade små ringar. Blir det någon skillnad mot normalstora?
Annars får jag kolla i någon annan butik, detta bettet hittade jag på Hööks.
 
Sv: Bettförslag?

Bridongbett får bara ha små ringar eftersom de ska funka ihop med stångbett i ett kandar. Och typ alla är smala av samma anledning (vet ej om det finns någon maxtjocklek enl TR). Det borde finnas smala tränsbett oxå men det kanske är knepigare att hitta.

Enda skillnaden är att mindre ringar lättare åker in i munnen om hästen gapar om du behöver ta mycket i ena tygeln typ.

Har oxå sett de nya bettskivorna! Är nyfiken :-D annars är det bara vanliga "som förr" dock så är många nuförtiden i rätt trist plast. Jag letade upp gammaldags i riktigt gummi som var tjocka och stadiga (och lite knepiga att få på :-P). Vissa (har bara sett tråkplast dock) har ett typ kryss i mitten för att det ska vara lättare att få på dem.
 
Sv: Bettförslag?

Jo, men det vet jag att man har det till ett kandar men på Hööks så stod det att ett av deras bridong hade små ringar, vilket borde betyda att dom har andra med större?
Hur som så får jag åka in och kika på dom. Såg även att sprenger hade ett bridong så kanske ska göra ett besök i ridsportsbutiken med och se om dom har det för att kolla skillnaden.

Kanske är det bäst att ha bettskivor om det lättare åker in i munnen (det låter ju logisk att det kan göra det) för det vill jag undvika så han inte blir rädd för bettet om det skulle hända iom att han redan är känslig som han är.
Tyckte dom bettskivorna på Hööks såg bra ut. Förstår hur dom är uppbyggda. Ska ta en titt på dom med.

Hur som så red jag med bettet idag och det gick mycket bättre!
Han tuggade lite på det ibland men mer på ett normalt vis och inget gapande och inget upp med huvudet i det blå. Han tog även stöd på det och hade lättare för att söka sig neråt. Lättare att styra med, inget tjafs med att suga in bettet om vi ska göra en volt. Nu var det det tredelade jag testade och skulle vilja testa det tvådelade med men det får bli först på torsdag för nu ska han vila från ridning några dagar.
 
Sv: Bettförslag?

Äh, använd samma bett ett par gånger till innan du testar något annat eller går och köper. Ibland blir det lite "smekmånad" med nya bett. Så om du får låna bettet lite till kan det vara smart att testa ett par gånger till med samma.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Gry
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
725
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp