Bettfundering

LitenIsa

Trådstartare
Sitter och klurar lite på det här med bett.

Har själv nästan hela mitt liv ridit på ett vanligt tredelat bett. Nu vill jag prova något som är lite starkare eftersom jag och Pållen har en hel del problem med bromsen uta på terrängbanan (även ibland på hoppbanan).

Till min fråga, vad ska jag prova?
Eggbett? Vart i skalan räknar man in det? Funderat en del på D-ringsbett oxå.

Är värdelös på det här med bett. Ska självklart rådgöra med min tränare imorrn på hopplektionen, men tänkte få lite kött på benen innan.

Några kunniga bukare som har lust att skriva sin åsikt?

Sv: Bettfundering

Min ponny som är pigg och stark har funkat kanon på ett gummipelham. (Gummi pga att hon inte vill ha metall i munnen)Kanske värt att testa ett pelham.

/Maria

Det du INTE ska använda är pessoabett, helst itne ett bett med för mycket hävstång heller eftersom du får för mycket ihopkrullande effekt och riskerar att låsa hästen när den ska hoppa.

Ett tips är jaktkandar eftersom det blir skarpare än ett vanligt bett men inte FÖR skarpt och är det lite tungfrihet brukar det ligga bra i hästens mun.

Håller med dig. Är praktiskt taget allergisk mot pessoabett ;)

Jaktkandar. *Beger mig genast ut i internets värld och letar bild samt info*. Skojade inte när jag skrev att jag är totalt borta när det gäller bett. :o

men mina egna förslag? Egg-bett och D-ringsbett. Någon som har lust att förklara funktionen av dem?

jag har samma problem, känner ibland att jag inte har någon kontroll över hästen och det är ju väldigt obehagligt . några tips?

Lugnande medel :idea:

För mig funkar det oftast om man lyckas rida ihop honom riktigt. Flytta sidvärts, sakta av till skritt, aktivera honom.
Men det är inge kul på terrängbanan att inte kunna gasa på långsträckorna för att jag inte får stopp på honom efteråt. Eller susar runt utan kontroll.

Styra rätt in i skogen rekomenderas iallafall inte. Har testat och han sprang på lika bra för det, skillnaden blev att jag var tvungen att ducka för alla grenar.

Man kan säga att det ser ut som ett rakt bett med d-ringar fast med "hål" på sidan av ringarna så man kan fästa tyglarna längre ner och få lite hävstångseffekt. Man bör använda kedja.

Ett tips vad gäller vildheten ;) : Kör några träningspass där hästen inte FÅR hoppa förrän den går i det tempo du vill. Annars sätter du den på rumpan (småå hinder ;) ) men sträva såklart efter att hålla tempot lågt långt innan hindret så du slipper sätta de på rumpan precis innan hindret. Gör gärna halt några galoppsprång innan hindret och sen låter du honom hoppa. Fortfarande småå hinder. Och halt efter.
Här handlar det bara om konsekvens och tjurskallighet från din sida. Låt inte hästen hoppa om den inte lyder, låt den aldrig accelerera om du inte sagt till om det. Den SKA hålla det tempo du sagt till om tills du ber om något annat.

Tänk på att en ovana tar 5 gånger så lång tid att lära bort som det tar för den att uppstå.. På min häst får jag säga till på skarpen ungefär 15 gånger innan han fattar att jag verkligen ville nåt, sen måste jag påminna honom varje gång han glömmer bort sej ytterligaer 15-20 gånger innan det sitter. Och skulle jag glömma bort mej efter att han lärt sej rätt igen krävs det att jag gör rätt minst 5 gånger på raken igen innan han slutar testa.. :crazy:
Bara ett exempel på hur tjurskalliga hästar kan vara ibland ;) och jag säger ändå till REJÄLT när hästen inte lyssnar.

Är ungefär så vi jobbar i dagsläget. Många halter blir det.

Men det är ändå jobbigt på tex tävlingar då han bara rusar.

Det bästa är att jag kan vara rätt så tjurskallig jag med. Ger mig inte i första taget. Ska testa det där med halter efter hindren, har inte testat det helhjärtat på ett tag.

Saken är den at det är inte alltid han får frispel och rusar som en tok. Vissar dagar kan han vara som ett litet lamm.

Då är det ännu viktigare att vara konsekvent :) att reagera likadant varje gång han gör så, har hästen en dålig dag får man vara ännu mer insisterande. Det blir ju lätt så på tävling också att man inte vågar ta i lika mycket som hemma med risk att få tidsfel eller pga tälingsnerver. Så om du ställer upp på en liten tävling kanske du kan offra den på att vara lika supernoga med lydnaden? För att inte häsetn ska lära sej för stor skillnad mellan tävling och träning. Ett lite skarpare bett skulle nog inte vara helt fel i ditt fall, men KONSEKVENS är alltid nyckelordet för att du inte ska behöva betsla upp mer och mer :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
566
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 484
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka