Betthjälp tack!

M

Minime

Syster har ett varmblod som ridningen har strulat med sen hon köpte honom för dryga året sedan. Visade sig att han problem i ryggen, var inte bara 'pigg och glad' som säljaren sa. Men en återställd rygg löst inte allt, han joxar på med bettet fortfarande. Vi trodde (hoppades) att det bara var en av effekterna av den onda ryggen, men icke.
Syster har provat nästan allt vi äger i bett väg; 2-delade tränsbett i två olika tjocklekar, vanligt travbett (som han fungerar bäst (minst dåligt) på), rakt och tvådelat Happy Mouth.

Han riktigt tuggar och grejar med betten hela tiden, lägger tungan över (lyckas trots aachen), gnisslar tänder och smäller ihop käkarna så det smäller. Har inte ridit honom själv, men hon säger att han är så koncentrerad på att joxa med bettet att han inte lyssnar på henne. Och det syns, så fort bettet är i munnen hans så börjar han greja med det.

Hon ska prova med en tungsticka (tror jag det heter. Ytterligare ett "bett" som hindrar honom från att lägga tungan över bettet.) och så har hon köpt en pullarnosgrimma, men den har hittills inte gjort varken till eller från. Av en väldigt "old fashion" travtränare fick hon tipset att ta på honom tungband med förklaringen "det ska vara bekvämt för dej". Men vi kom överrens om att det borde finnas en annan lösning. Nån bettmodell borde det ju finnas som han kan trivas med!?

Så vad kan detta bero på? Och vad borde hon prova?
 
Sv: Betthjälp tack!

Det här med bett är inte så lätt... Det man ska sträva efter är att ha ett så milt som möjligt. Kolla att det inte är för långt, inte för tjockt och att det finns plats i munnen, de tvådelade passar inte alla munnar, det man sa förr om att bettet ska sticka ut ca 1 cm på varje sida och att det ska vara tjockt samt att det ska vara 2 veck i mungipan gäller inte längre har forskning visat, men det kanske ni redan vet?

Om ni t ex går in på en sida som heter djurtandvårdskliniken finns lite information där, men även här på Bukefalos finns det trådar om bettillpassning om ni söker.

Vet ni om detta redan så kan jag bara rekommendera att ni provar t ex ett tredelat lite smalare bett, prova med både fasta och rörliga ringar.

Min häst går mkt bra på raka smala bett. Helst med fasta ringar och det rostfria fungerar helt ok, men han går allra bäst på det raka Happy Mouth.

Ngt bettlöst alternativ kanske också fungerar, t ex hackamore?

Hästen kan även ha ngt problem i munnen, med tänder, gammalt sår osv, men jag utgår från att den är kollad i munnen.

Vet att man kan få bra hjälp med att prova ut bett, men vet inte riktigt vart i Sverige, de på Djurtandvårdskliniken gör ju det, det beror på var i Sverige ni bor.

Har själv travare och de kan behöva tid på sig med att få munnen att fungera pga att man använder bettet lite annorlunda när man ska skola om dem till ridhästar från att de varit travare på bana. Hur fungerar det att jobba hästen på volt?

Hoppas detta kunde vara till ngn hjälp...
 
Sv: Betthjälp tack!

Min favoritbetsling på hästar som jexar med bettet - travare brukar tillhöra den kategorin - är rakt tränsbett med fasta ringar och en remontgrimma som inte späns för hårt. Oftahar hästarna dessutom dåliga erfartenheter av bettet så man kan med fördfel sätta en tygel i nosgrimman också och rida med två tyglar.
Förresten, är tänderna kollade?
 
Sv: Betthjälp tack!

Det här med bett är inte så lätt... Det man ska sträva efter är att ha ett så milt som möjligt. Kolla att det inte är för långt, inte för tjockt och att det finns plats i munnen, de tvådelade passar inte alla munnar, det man sa förr om att bettet ska sticka ut ca 1 cm på varje sida och att det ska vara tjockt samt att det ska vara 2 veck i mungipan gäller inte längre har forskning visat, men det kanske ni redan vet?

Om ni t ex går in på en sida som heter djurtandvårdskliniken finns lite information där, men även här på Bukefalos finns det trådar om bettillpassning om ni söker.

Vet ni om detta redan så kan jag bara rekommendera att ni provar t ex ett tredelat lite smalare bett, prova med både fasta och rörliga ringar.

Min häst går mkt bra på raka smala bett. Helst med fasta ringar och det rostfria fungerar helt ok, men han går allra bäst på det raka Happy Mouth.

Ngt bettlöst alternativ kanske också fungerar, t ex hackamore?

Hästen kan även ha ngt problem i munnen, med tänder, gammalt sår osv, men jag utgår från att den är kollad i munnen.

Vet att man kan få bra hjälp med att prova ut bett, men vet inte riktigt vart i Sverige, de på Djurtandvårdskliniken gör ju det, det beror på var i Sverige ni bor.

Har själv travare och de kan behöva tid på sig med att få munnen att fungera pga att man använder bettet lite annorlunda när man ska skola om dem till ridhästar från att de varit travare på bana. Hur fungerar det att jobba hästen på volt?

Hoppas detta kunde vara till ngn hjälp...

Tack för svaret!
Givetvis ska man sträva efter att använda det mildaste, men milt för mig innebär ett bett som hästen trivs med och lyssnar på. På mitt varmblod använder jag t ex ett jaktkandar som kan ses som skarpt, men hon trivs med det o lyssnar så jag slipper slita och dra henne i munnen de ggr hon blir lite för het på gröten. Jag behöver inte bli hård i handen...
Hon har som sagt provat olika tjocklekar och så vitt vi kan avgöra med vår "glada amatör"- kunskap ligger dom ok i munnen. Och en tandläkare var hit före jul och kunde inte hitta nånting som skulle kunna orsaka, eller ha orsakats, av beteendet.
Tredelat har vi funderat på och ska nog prova det snart. Och på travbettet är det fasta ringar och det fungerar han ju bäst på, hon kanske skulle prova mitt tvådelade anatomiska D-ringsbett?
Bettlöst vill hon inte ha, tror inte heller det skulle passa honom. Får känslan av att han skulle känna sig trängd med med hack. Det är en ganska speciell herre... Och tanken är att hon ska starta honom i monte framöver och då vill hon ha nånting som ska fungera där också. Vet inte exakt hur reglerna ser ut, men kan tänka mig att hack inte är tillåtet.
 
Sv: Betthjälp tack!

En remontgrimma kanske vore nåt att testa.
Tänderna kollades före jul, och då hittades inget, varken som kunde orsaka problemet eller ha orsakats av det.

Vi börjar fundera på om det inte bara är nånting ha lagt sig till med, och tycker är roligt.
 
Sv: Betthjälp tack!

Min favoritbetsling på hästar som jexar med bettet - travare brukar tillhöra den kategorin - är rakt tränsbett med fasta ringar och en remontgrimma som inte späns för hårt. Oftahar hästarna dessutom dåliga erfartenheter av bettet så man kan med fördfel sätta en tygel i nosgrimman också och rida med två tyglar.
Förresten, är tänderna kollade?

Jag håller med!!! Ett rakt (eller svagt böjt) tränsbett kan hästen inte få upp på tänderna, utan det ligger still där det ligger, och "skramlar" inte så mycket. Jag har det (dock med rörliga ringar) på min häst, som också kan vara orolig i munnen, och tycker att det fungerar mycket bra.

En remontnosgrimma kan man ha lösare spänd än en Aachen och ändå få samma effekt, den har dessutom fördelen att den inte på något vis kan klämma mot kindtänderna.
 
Sv: Betthjälp tack!

Det är därför jag gillar remontgrimman, den blir som en påminnelse när de gapar eller glappar med underkäken som min gör... utan att ligga an och ta i hela tiden.
 

Liknande trådar

Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 369
Senast: Equilina
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 019
Senast: Ramona
·
K
Utrustning ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: eigollet
·
M
Träning Ibland blir jag bara frustrerad på människor som ser hästar som ett objekt, en tävlingsmaskin. Min häst diagnostiserades för...
Svar
15
· Visningar
1 532
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp