Betthjälp tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 695
Sv: Betthjälp tack!

det är visst ett stång bett ., för dom små "ringarna" i bettet ä inte lika stora., vilket gör att om man drar i bettet enligt röd pil så går det inte att dra ngt mera, för det tar stopp., för "ringarna" är inte lika stora., vilket gör att det inte är som ett vanligt tredelat bett..., men om man drat bettet enligt blå pil så gå det., då är det ett tredelat..., det är bara att gå och kolla på ett sånnt bett i en affär så ser man hur det är tillverkat..., har själv köpt mitt på Granngården så de ä vell bara å gå å kolla om ni inte tror mej.....

bettfhk.jpg

Ditt bett fungerar som ett oledat tränsbett, vilket många felaktigt kallar för stångbett.

Men det har ingen hävstångsfunktion, och är därför inget stångbett.

Tigertofflan skrev:
Det jag rider på är ett rakt mullenmouth, och det är det enda jag skulle vilja ha på pålle. Och det enda han skulle vilja ha i munnen också för den delen :D
Delat + hävstång = Ajaj.

Ett delat bett med hävstång behöver inte alls betyda Ajaj. Det kan ju vara delat på många olika sätt. Vissa tycker att tvådelade är bra och andra vill ha fler leder. Däremot kan ett tvådelat förefalla skapare än ett tredelat. Om man vill rida på stång tycker jag att mn ska kika lite i djungeln av westernbett för där finns de flesta typer av stångbett beroende på vad man vill ha ut av dem. Rider själv på ett Billy Allen. Detta är treledat, men går ej att böja i hästens mun. Det verkar med tryck på tungan istället för mot gommen som en stång med port.

Köpte ett kimblewick igår, så vi får se om det passar. Okej då ska jag inte ha ett delat pelham, bra att veta, isåfall blir det ett rakt o det hade Börjes i mässing t o m, smidigt!! :d

HAR BÖRJES PELHAMSTÄNGER I MÄSSING? :eek: :bump: :bump:

Vilka storlekar? Pris? Kan man beställa ett sånt på postorder fast det inte finns i katalogen?

Förlåt, men jag blev alldeles till mig... :o ;) :angel: :D

Typ alla tror jag? Jag HAR FÖR MIG att det va oledade pelham, jaja mässing va de iaf! :)
Det tror jag dom kan skicka till dig, ring o fråga.
Börjes har ju mkt mer än i katalogen!! ;)

Jag behöver inga lustiga bett, jag rider på rakt eller tredelat, fy för tvådelat åker upp i gommen på hästarna. Sedan får absolut inte betten vara för långa utan de ska vara korta. Har ridit min häst på både rakt och tredelat, jag skulle variera med råd från min hästtandläkare men jag tycker att han går bäst på det tredelade!!!!!!
Obs: kolla alltid vilken form delen i mitten har!!! :banana:

Jag har ett pelham med mullenmouth i rostfritt 10,5 cm som jag köpt på eko i kristianstad.

Ett sånt har jag också, men jag skulle vilja ha ett i mässing... Och helst med tungfrihet... :angel:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 233
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Sitter fast i bettdjungeln... Har en valack på 12 år, väldigt känslig men kan samtidigt bli stark och upplever att han lägger sig på...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka