Bukefalos 28 år!

bettlöst träns..

Tyvärr är ridsporten en väldigt konservativ sport. Man kan ju förstå regler som har med hästens välmående att göra eller om man inte hinner med i utvecklingen, men annars finns ingen ursäkt. Varför måste man ha träns av läder??? Varför måste man ha nosgrimma? Varför måste man ha sporrar? Inget av detta gynnar hästen (även om det inte heller alltid skadar) så det borde vara valfritt. Det ger ju helle ringen fördel. Jag kan förstå att hackamore är förbjudet men ett bitless bridle av den typen som Dr Robert Cook skapat borde verkligen tillåtas. Inte för att jag har provat det (skulle vilja), men det kan inte finnas någon nackdel för hästen med det.
 
JA! tycker man är mycket skickligare som ryttare i dressyren om man lyckas få
hästen att gå RIKTIGT bra utan bett! eller?!
 
håller helt med! min pålle kommer nog gå mycket bättre utan bett med tror jag.
Typiskt, jag som hade hoppats våga mig ut på dressyrtävlingar... :(
 
Du kan ju låna mitt Bittless-bridle medan Druid är konvalecent om du vill! Du såg ju hur bra han gick i hoppningen på ungdoms. Även om man inte kan tävla dressyr på det vinner man otroligt mycket att träna dressyr på det.
 
På klubbtävlingar så bestämmer arrangören vilka bettyper som är godkända, så där kanske du kan tävla om du frågar arragören först. :idea:

Sedan finns det ofta programridningar man kan vara med på. Fråga på ridklubbarna runt omkring där du bor.

mvh Jessica
 
Jag vet en tjej som tränsar precis som vanligt med bett och har remontnosgrimma. Sedan fäster hon tyglarna i de små ringarna på nosgrimman istället för i bettet eftersom hennes häst är så känslig i munnen. Det funkar jättebra på hennes häst och nu gör hon det visserligen bara på träning och har som vanligt på tävling. Men jag undrar vad de skulle säga om man kom så på tävling?? Står det i TR att tyglarna måste vara fästade i bettet (jag har inte tillgång till TR i skrivande stund och kände för att skriva detta nu med en gång)...
 
Tack gärna! Gjorde om min pullarnosgrimma till ett träns igår. Gick hur bra som helst!
 
Har för mig att det enbart står om de ska ha bett eller inte. Har ridit hopptävling i grimma med bett fäst ungefär som du beskriver. Ingen domare har klagat... Vi har till och med kört med bittless och om folk frågat har vi bara sagt att det är ett hackamore och de har nöjt sig med det... :crazy: :D
 
Jag har kollat på hemsidan hur det ska fungera rent teoretisk, är det bra i praktiken? Finns det någon risk för att hästen kröker nacken ("på fusk") när man använder det med en "normal" kontakt (dvs inte drar och sliter). Jag vill veta allt! Verkar jättespännande. Speciellt med tanke på att Torbjörn Lundström (tandläkaren) säger att nästan alla av hans 60 000 journalförda hästar har skador av bett. Kan ju bli en smärre revolution för hästarna. :banana:
 
okej...nästa fråga. Nån som vet var man kan köpa bra men billiga träns? bettlösa då alltså. Sen finns det väl flera olika "modeller" eller? vilka är bra?
 
Beror på vad du ska ha de till.

Jag själv rider med sidepull. Typ ett träns med ett rep över nosen (på typ nosgrimman). i ändarna sitter det ringar som fäster tyglarna i - trycket hamnar alltså via denna repdel på nosryggen.
Se till att den passar hästen ordentligt och att sidostyckena t ex inte åker in i ögonen när du tar i tyglarna. Dåligt passform ger detta. Lägg hellre ner pengar på en med en extra rem nån cm över nosgrimman, de sitter på plats bättre.

Hackamore är ju lite skarpare, med hävstång. tryck på nosrygg, haka och nacke. Finns i olika material. Viktigast är att man sätter den i rätt höjd, och på rätt sätt, så att skänklarna inte kan vinklas för mkt.

Bitless Bride, där det går två remmar i kors mellan ganascherna. Tänkte själv investera i en sån.
Har hittat endast hos B*rj*s i Sverige, så det blir väl därifrån som jag beställer...
 
jag såg att H**ks hade ett på sin sista sida...den var billig...sen om den är bra vet jag inte...har aldrig ridit i en sån men verkar ju vettigt...tänk bara på att man red utan träns för länge länge länge länge sen... :banana:
 
Om man nu ska köpa från H**ks bör man köpa det med nosgrimma. Och faktiskt skulle jag föredra den framför B*rj*s billiga med rep också. Hellre börja milt (med lädernos) än skarpare (repnos).

Har precis fått hem en med lädernos, så den ska provas ut imorn... Hoppas passformen är bättre jämfört med den som hänger i stallet... *håller tummarna*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Fiorano
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 559
Senast: settis
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp