Sv: Bettlöst
Lånar din tråd lite om det är okej - och frågar om det är någon skillnad på westernsidepull och engelska sidepulls? Känns som om det är svårar med ledande tygeltag på westernvarianten med ett rep över nosryggen istället för läderrem. Vad säger ni?
Westernvarianterna med ett rep över nosryggen brukar vara ganska skarpa. Ibland kanske man vill ha det skarpt av säkerhetsskäl, men jag skulle nog inte våga använda de med riktigt hårda rep utan nosludd eller liknande med tanke på friktionsrisken!
Läder är mycket mildare - särskilt iom att det oftast är "platt" dvs inte rundat. Då får manha en känslig häst och/eller se till att lära hästen funktionen av det. Nylon är lite skarpare eftersom det inte är lika segt i materialet som läder, men mildare än rep över nosryggen.
Ska testa någon dag att rida i en variant av flätat nylon vars nosdel består av två rundade "rep" bredvid varandra. Inbillar mig att det blir lite mildare än ett rep eftersom trycket fördelas på fler punkter.
Lite allmänna reflektioner av bettlösa:
Hack/bosal = skarp inverkan, svår att ställa med, svårare att styra med överlag pga stångeffekten, rent allmänt ingen favorit pga styrseln och att det tar mycket på nacken och lätt blir avknäppt nacke.
Kapson:
Tydligt, lätt att ställa med, skarpt iom metall i nosdelen (cykelkedja upplever jag lite mildare än fast nosjärn) skulle påstå att det är bra att börja med om man kan vara tillräckligt känslig i handen just för att det är "lättsamt" för ryttaren och ganska skarpt om man måste ta tag rejält, kan kännas tryggare om man är osäker på hur hästen svarar på bettlöst. Men bäst är såklart att lära in hur man vill att hästen ska svara på det bettlösa från marken innan man öht sitter upp.
Sidepull/Lindell:
Snällt, lite svårt att ställa med men något som de flesta hästar brukar trivas med. En favorit för egen del vid uteritter när jag inte har så stora krav på perfektion och vill ha något bekvämt för hästen. Fungerar bra att dressyra på också men man bör lära hästen hur man vill att det ska inverka och inte bara förlita sig på att det sitter automatiskt så fort man tagit på det!

Pga att det är så "snällt". Undantaget de med rep över nosdelen som jag skrivit tidigare.
Bitless bridle (med remmar över nosryggen). Lättare att ställa med men lite beroende på material kan det vara lite segt i eftergifterna och då blir det lätt att hästen hamnar innanför lod/bakom hand. I övrigt ungefär som ett sidepull.
Repgrimma/grimma:
Kräver lite lydnad och teknik och är svårt att ställa med!
Bra att öva med från marken innan man börjar rida med bettlöst, vill man t ex lära in sökning framåt/nedåt vid tryck från tygeln kan man helt sonika ta et tryck nedifrån med grimskaftet och ge eftergift när hästen börjar slappna av och sänka huvudet mer och mer.