Bettproblem

Ingridl

Trådstartare
Har ridit på ett kimblewickbett ( jaktkandar) - rak med lite tungfrihet. Min häst går bra på det, men det är lite onödigt skarpt och jag tycker att jag får lite väl lite i handen ibland. Jag måste ha ett rakt bett, fasta ringar och lite tungfrihet annars blir hon mkt orolig i munnen och slår med huvudet. Så ... jag gick och köpte ett svindyrt nytt bett som jag ficks syn på i en affär- ett sprenger duo rakt syntetbett med d-ring. Hästen var som smör i munnen:love: - men så snart jag ger henne lång tygel så biter hon i bettet!:eek:. Inte lite utan så att det blir rejäla märken! Blir lite dyrt med ett 975:- bett i veckan ........
Så ... finns det raka bett med lite tungfrihet med D-ringar i metall??????

Sv: Bettproblem

Sprenger har ett rakt bett med stor tungfrihet, i aurigan. Dock inte med fastna ringar, men går ju att sätta på bettskrivor.

Måste du ha D-ringar?

Jag vill ha ett bett som är så stilla i munnen på henne som möjligt. Ett tredelat eller tvådelat bett går inte alls. Ett helt rakt bett med fasta ringar går "halvbra". Sprenger duo bettet var som sagt kanon ( d-ring, rakt med V-formad undersida ).... om det bara hade varit i ett hårdare material. Hon var helt lugn i munnen på kort tygel men på lång tygel började hon bita i det och det tål inte materialet ...
Jag behöver inte den hävstångseffekt och inget tryck från kindkedjan som ju jaktkandaret ger - hon är jättemjuk i sin mun och lätt att hålla även i full fart ute i skogen!
Såg ett Myler bett på bild som ser ut som ett jaktkandar utan kindkedja och utan hål för tygeln i bettringen, men jag har ingen aning om var jag kan köpa ett eller hur de fungerar. De är väl rörliga i var sida för sig om jag fattar rätt ..

Jag vill ha ett bett som är så stilla i munnen på henne som möjligt. Ett tredelat eller tvådelat bett går inte alls. Ett helt rakt bett med fasta ringar går "halvbra". Sprenger duo bettet var som sagt kanon ( d-ring, rakt med V-formad undersida ).... om det bara hade varit i ett hårdare material. Hon var helt lugn i munnen på kort tygel men på lång tygel började hon bita i det och det tål inte materialet ...
Jag behöver inte den hävstångseffekt och inget tryck från kindkedjan som ju jaktkandaret ger - hon är jättemjuk i sin mun och lätt att hålla även i full fart ute i skogen!
Såg ett Myler bett på bild som ser ut som ett jaktkandar utan kindkedja och utan hål för tygeln i bettringen, men jag har ingen aning om var jag kan köpa ett eller hur de fungerar. De är väl rörliga i var sida för sig om jag fattar rätt ..

www.bomberbett.se har rakt med tungfrihet , Eggbett och D ring!

Tack! Det med D-ring ser ut precis som det jag "tänkt mig" . Ngn som har erfarenhet av det?

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Aconite
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 331
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för... 2
Svar
24
· Visningar
4 435
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka