Bettskivor, akut.

M-oaa

Trådstartare
Hej alla där ute.

Jag behöver få veta snabbt hur man sätter på bettskivorna på bettet?
Ska man inte typ hälla varmt vatten på dem så att dom blir mjuka?

Tacksam för snabbt svar!

M-oaa

Sv: Bettskivor, akut.

Jopp, koka upp lite vatten och häll över dom! (Räcker ibland att endast ta varmt vatten ifrån kranen). Då blir det ngt lättare. :)

Tusen tack :bow:

Är det någon som har något annat tips så skriv gärna!

M-oaa

för mig har det hjälpt att bara blöta dom så glider dom över kvickt ;)

om det är bettskivor med bara ett hål, inga "jack" åt sidorna, så tillverka såna! klipp två hack, ett uppåt och ett neråt ca 2-3 cm. så slpper du koka, bara att dra på och av!

Det underlättar med en mjuk bettskiva och ett stadigt mothåll:

*Fäst ett grimskaft i något stadigt, t.ex. ett boxgaller.
*Skölj bettskivan i hett vatten en stund.
*Trä bettskivan på grimskaftet.
*Knyt fast bettringen i grimskaftet.
*Kräng bettskivan över bettringen.

Jag brukar binda fast ett grimskaft i ett boxgaller, knäppa fast i den ena bettringen med bettplattan emellan, och sen dra för kung och fosterland med två hovkratsar på vars en sida av bettplattsringen.

Går det inte med lite våld, så går det med mycket våld. ;) Ta iii! :angel: Jag brukar göra som Tigertofflan och pinky om jag inte lyckas dra på dem utan hjälpmedel.

Köp såna i naturgummi, dom är jättelätta att få på!

Själv brukar jag använda mig av ständigt återkommande "Allt går med vilja, våld & vaselin". Kräver även tillgång till en krok men det brukar det finnas gott om i stall. :D Ska försöka förklara hur jag gör, men det är lite klurigt att förklara i ord.
*Lägg lite vaselin (Helosan funkar också) på ena sidan av bettskivan.
*"Vik" bettskivan på mitten och lägg bettringen "inuti"
*Haka nu i bettringen i en krok (som gärna får sitta fast ordentligt i väggen, annars kan det gå illa - talar av erfarenhet :angel:). Kroken ska alltså in i det lilla hål som bildas av den vikta bettplattan och bettringen
*Ta tag i bettplattan på båda sidor och dra nedåt så hela bettringen kommer igenom
Klart! Brukar gå på några sekunder och inte särskilt krångligt alls bara man förstår hur man ska göra.

P.S. Jag gillar inte bettplattor med "skåror", tycker de går sönder lättare, det samlas lättare smuts i skårorna och någon häst har jag upplevt blivit nypt av skårorna istället.

jag gör såhär:

ett balsnöre genom bettskivan, så det bildas en ögla.
värm eventuellt i vatten
häng balsnöret på t.ex. ett dörrhandtag
knyt i ett nytt balsnöre, stoppa foten i det
tryck neråt med foten, då blir bettringens ögla smal och hög, stoppa igenom bettringen
snabbt och smärtfritt

Har du tillgång till hjälp av nån annan så ta varsin hovkrats och dra i varsin "ände" på bettringen och bettet går att trycka i! :)

Hörrni, jag har en liten fråga. Varför använder man bettskivor? inte för att det har med saken att göra,men x)

Hörrni, jag har en liten fråga. Varför använder man bettskivor? inte för att det har med saken att göra,men x)

För att hindra att bettet dras genom munnen om man måste ta ett kraftigt ledande tygeltag, eller för att förtydliga de ledande tygeltagen på t.ex. en unghäst.

Samma funktion som D-ringsbett och fullcheeck-bett, alltså.

Jag brukar ta i som f*n bara, med lite vilja går allt! :angel:

Det underlättar med en mjuk bettskiva och ett stadigt mothåll:

*Fäst ett grimskaft i något stadigt, t.ex. ett boxgaller.
*Skölj bettskivan i hett vatten en stund.
*Trä bettskivan på grimskaftet.
*Knyt fast bettringen i grimskaftet.
*Kräng bettskivan över bettringen.

Oj, haha! Vilken beskrivning ;)

Tack för alla svar! På något av dom här sätten ska jag väl få över bettskivorna.
Om jag nån gång ska konstruera en bettskiva så ska den ha dragkedja :angel:
Haha, skämt osido..

M-oaa

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Kläder & Bli fin Det som inte fick hända hände - klänningen jag har beställt har inte kommit fram. På två veckor har den inte ens lämnat Norge, så vad... 2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka