Bukefalos 28 år!

BH - bekvämt eller nödvändigt ont? (utbruten från Kvinnlig utseendehets)

Jag avskyr att gå utan bh, inte pga hur brösten ser ut då utan på grund av hur obekvämt det är när de far runt. Kan knappt gå uppför en trappa utan att det gör ont. Tränar och rider en del, då har jag både bygel-bh och sporttopp för att det inte ska kännas som de ska slitas av från kroppen.
 
Jag har väl medium size byst. Kanske 75 DD. I alla tider har jag sagt att jag absolut måste ha en rejäl push up eller träningsbh för att det inte ska skumpa.

Men under de senare åren har jag kommit fram till att nej, det behöver jag inte. Jag har bygelfria, seamless bhn som nog inte ens stöder så himla mycket. De spänner ingenstans. Jag kan säkert gå utan också, för det gör jag alltid hemma.

Jag hatar saker som spänner eller tycker. Inga spännen får det finnas heller.
 
Jag har inte använt bygel-bh på massor av år och lär aldrig återgå heller! Köpte på mig amnings-bh-ar när jag var gravid - det blev dock inte mycket till amning för oss men bh-arna är otroligt sköna och jag lär fortsätta med sådana, de är så mjuka men ändå stadiga.
 
För mig är bygelbh:ar bara otyg - det skär in i fettet under armarna, byglarna trycker när jag böjer på mig, fettet under brösten trycker byglarna uppåt när jag sitter och jag får ont i nacken av att ha axelband om det så är pyttelite vikt i dom. Jag har ca 90-95 E.

Jag vet inte om det är jobbigare för oss som är tjocka jämfört med smala personer? Om BH ska sitta tight runt om måste den klämma ihop fettet och det är sällan skönt.

Men jag tycker också det är obekvämt när brösten rör sig så när jag är hemma har jag alltid ett tight linne underst, linnet hamnar mellan brösten och huden nedanför om jag sitter vilket är skönt men det blir ändå ingen vikt på axelbanden. Sen har jag mjukisbh om jag ska träffa folk eller sport-bh när jag ska motionera.

Jag har haft lite ångest för att jag tillbaka till kontoret efter pandemin just pga att jag borde ha ordentlig BH då, får se om jag känner mig bekväm i mjuka bh då.

Den här är min favorit men tyvärr känner jag av axlarna - nacken - huvudet även med den så den ryker alltid när jag kommit hem. Den har spänne i ryggen men jag öppnar sällan det, drar den bara över huvudet.

https://www.kappahl.com/sv-SE/dam/underklader/bh/bygellos-bh/seamless-bygellos-bh/614412/
 
Jag har väl medelstor byst. Dock inte alls bekväm med det vilket gör att jag alltid har tajt sport-bh när jag inte är hemma. Det är inte så bekvämt efter några timmar så får ofta ont av den.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa det då det inte känns bra att ha vanlig bh heller fastän det är skönare.
 
Småbystad, använder bh mest av vana och gammal hävd liksom. Dock bygellöst, alltid. Har en med bygel men den är så sjukt obekväm!
Varit i en dyr underklädsbutik och provat ut, men allt i de mindre kupstorlekarna var med pushup och det vill jag inte ha.
 
Jag vet inte om det är jobbigare för oss som är tjocka jämfört med smala personer? Om BH ska sitta tight runt om måste den klämma ihop fettet och det är sällan skönt.

Jag tampas just nu med extrakilon, och en av anledningarna att jag faktiskt tog mig i kragen är just detta. Hittade inga BH som satt skönt. Efter analys handlade det om att jag gått upp i vikt och att det faktiskt inte gick att lösa ekvationen utan att gå ner i vikt. Redan halvvägs genom resan sitter BH skönt igen, jag kan inte vara utan. Skrotar jag hemma i pyjamas blir det med linne med inbyggt bh-linne.
 
Jag, fet och kurvig åt alla håll, har 90G (mätt i specialbutik!) och har vägrat bh sedan flera år nu, det är inte bekvämt ens med det som ska vara perfekt passform enligt konstens alla regler. Det blir sport-bh om jag måste visa mig bland folk, och då är det främst för att bröstvårtorna inte ska synas. Jag har egentligen inga problem med att de gör det men däremot har jag problem med att människor kollar och jag orkar inte ta det stresspåslaget eller konflikterna som det skulle innebära att säga ifrån.

Jag har väl en något mer komplicerad relation till bh och vad man förväntas stoppa däri eftersom jag inte är cis. Där är en stor anledning till att jag bara använder sport-bh, den plattar åtminstone till litegrann. Bh verkar oftast vara till för att lyfta och framhäva bysten, vilket bara ökar på alla obekväma känslor för mig. Jag skulle helst inte ha några bröst alls men operation är både dyrt och obekvämt så jag tror inte att det någonsin blir av. :down: Jag får väl tröstköpa mig en binder och hoppas att den kan dölja skiten litegrann åtminstone...
 
Jag tillhör skaran som knappt märker av min BH, men tror inte att det enbart handlar om den sitter rätt eller inte. Olika människor är ju olika känsliga i huden. Vissa kan inte ha lapparna kvar i kläderna, själv har jag ylle direkt mot huden och föredrar jeans framför mjukisbyxor när jag går hemma och skrotar. Säger sig självt att jag inte känner om det klämmer lite.

Har små bröst, går utan BH ibland men känner mig naken och går bara utan BH offentligt när det är för varmt för att ha en.
 
Förr kunde jag faktiskt gå utan bh utan att det märktes nämnvärt men nu guppar de och har sig utan då de blivit större. Gör jag typ ingenting så kan jag såklart vara utan men så for det är något fysiskt vill jag ha dem på. Har testat mig fram lite och föredrar sport bh så har flera sådana bara kasta in i tvätten efter dagen är slut och endast en vanlig bh den tvättar jag mer sällan och bara för hand.
 
Jag har ganska stora bröst skulle jag säga, har storlek 85H på den modell jag gillar bäst. På jobbet har jag alltid BH, samt och jag får besök/ska hälsa på någon. Annars går jag utan, tycker verkligen det är skönast! Kan bli lite svettigt under brösten om det är väldigt varmt men det är sällan det blir ett problem. Använder oftast BH med bygel, har fortfarande inte hittat någon bygellös som fungerar. De jag har är dock rätt så bekväma, men skulle inte vilja gå i dem från morgon till kväll.
 
Jag hör också till skaran som tycker att det är obekvämt utan bh. Har aldrig kunna känna igen mig i det där att ta av sig bh:n så fort man kommer hem.
Jag har ganska stora och hängiga bröst, så hatar underbröstsvetten jag får om jag går utan. Klena sporttoppar som gör så att brösten kanar ihop till en uniboob kan jag bara använda om jag vet att det är under ett tidsbegränsat tillfälle.

Tycker heller inte om känslan av tyg som stryker mot bröstvårtorna.

Bygelbehå eller sportbh med tillräcklig stadga som separerar och håller brösten på plats är min melodi.
Inte ens kvällstid om jag duschat så är jag utan bh, bara om det är riktigt nära att jag ska gå och lägga mig (sover utan).
 
Jag hade i princip alltid bh förut, även hemma. Sedan började jag ha tunna bhar i spets på sommaren för att allt annat blev så varmt. SÅ skönt att slippa formpressade kupor som jag alltid hade innan!

Nu har jag de tunna i spets (med bygel) på sommaren, annars har jag sport-bh. Hemma går jag utan och ibland tar jag även rastningsrundor med hundarna utan. Har gått utan på sommaren också framförallt med klänningar som har smala snören som axelband, det kändes nästan rebelliskt först då jag inte har speciellt liten byst men såå skönt det var.

Enda nackdelen med att så ofta vara bh-lös är att jag nu har svårt att hitta någon i rätt storlek hemma de gånger som jag faktiskt vill använda en :p
 
BH - helt klart det nödvändigt ont för min del.

Jag har 75i som storlek. Mina bröst är alltså både stora och tunga. 2 barn och de har fallit offer för gravitationen. 🙄

Utan BH får jag ordentliga eksem under brösten så det är inte det alternativ. Jag drömmer om en bröstförminskning kombinerat med ett lyft. Då hade jag inte haft BH om jag bara varit hemma och softat.
 
Jag behöver inte bh, men hade länge tunna bh-toppar (abecitas little wonder) som någon sorts socialt accepterad kompromiss. Ju mer urtvättade desto bättre typ. När jag fick covid så var jag såklart utan och det gick inte alls att börja igen pga att det påverkade andningen. Nu har jag vant mig av har inga planer på att börja igen. Folk får ta mig som jag är och jag tänker definitivt INTE gömma mina bröstvårtor. Det är bara en kropp liksom. Jag vill att den ska få vara som den är och jag jobbar på att läka de tendenser jag själv har att värdera min kropp efter ett normativt utseende istället för efter funktion (som även den i jämförelse med de flesta är kass för tillfället, men den ställer upp så sjukt mycket för mig, så jag tänker inte gå i konflikt med den. Vet såklart att det är privilegierat att inte behöva bh och så vidare, men jag kommer njuta av att ha den förmånen eftersom jag kan och eftersom det matchar vad jag vill.)
 
Panache tror jag.

Jupp det var det. Panache sport-bh. Finns med och utan bygel i många olika storlekar. Jag som har en tung byst föredrar den med bygel. Kostar runt 700 men mycket bra kvalité. Jag använder mina mycket och de lever ett hårt liv.
 
Can’t live with, can’t live without, typ. Har omkring 70J beroende på modell, och det är ju extremt oskönt utan om man vill sitta ner i trav, jogga eller hoppa studsmatta enligt mig. Samtidigt har jag tröttnat på de tryckmärken och det allmänna obehag som många bygelbh:ar ger, trots ”välsittande”.

Jag tror jag har hittat en ok relation med en bygelbh och en sporttop… må de hålla en halv evighet. Men de åker av när det är dags att chilla i soffan och inget behöver hållas stilla :)
 
Jag har liten byst men tycker det är oskönt utan bh. Använder alltid sport bh eller om jag har kläder som kräver det, en mjuk trekants-bh.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp