Bukefalos 28 år!

Bidrar man till den ryska krigskassan

Har inte skrivit ett ord om hur jag tycker enskilda ska eller bör agera. Har där emot ställt mig frågande till om befolkningen har insikt/ kunskap om att kunna bojkotta dessa jättar till företaget när företagen har så många varumärken.

Det handlar ju inte så mycket om att man som konsument måste lyckas träffa exakt allt, utan om att uppmärksamheten/medvetenheten hos allmänheten visas tillsammans med negativ publicitet. "Bara" negativ publicitet rinner fort förbi, men så fort det märks det allra minsta att marknaden börjar reagera blir det en annan sak. Ju mer rätt desto bättre, men det är inte en binär fråga om allt eller inget.
 
Det handlar ju inte så mycket om att man som konsument måste lyckas träffa exakt allt, utan om att uppmärksamheten/medvetenheten hos allmänheten visas tillsammans med negativ publicitet. "Bara" negativ publicitet rinner fort förbi, men så fort det märks det allra minsta att marknaden börjar reagera blir det en annan sak. Ju mer rätt desto bättre, men det är inte en binär fråga om allt eller inget.
Är väl det jag är rädd för. Lite som rubrikerna som varit runt HM med mycket skriverier ett kort tag och sedan glöms och HM kan fortsätta som innan. Eller rubrikerna som skrevs runt att det förekomma kidnappningar av barn till att skörda kakaobönor och "alla" skulle sluta köpa nestle men hände inget mer än en liten parantes som nu mer inte märks för nestle.

Är väl för pessimistisk för att tro att det ska gå denna gången helt enkelt. Där emot inte sagt att jag är emot en bojkott.
 
Har inte skrivit ett ord om hur jag tycker enskilda ska eller bör agera. Har där emot ställt mig frågande till om befolkningen har insikt/ kunskap om att kunna bojkotta dessa jättar till företaget när företagen har så många varumärken.
Det jag inte förstår är varför de ska ha insikt och kunskap när de helt enkelt bojkottar och känner igen Marabou (och kanske framöver GB när de blir svartlistade) och det räcker sannolikt bra för att få effekt om det slår ordentligt.

Dessutom så händer det ju nu när vi diskuterar så uppenbarligen var kunskapen och insikten tillräcklig.

Om alla befolkningar i alla europeiska länder bojkottar det varumärke som är stort i just deras land, bland företagens många varumärken, så räcker det nog mer än väl.

(Det är nog ingen slump att Cadbury fingers är på rejäl rea i vår affär, det är väl ngt annat lands befolkning som inte köper dem)

Sedan, dina första inlägg är verkligen i stil med -ska vi bojkotta X måste vi ju ändå bojkotta Y också och -det är ingen idé eftersom butikerna ändå är aktiva när varumärkena lämnat dem. Så det lät absolut som att du tyckte att man inte skulle bojkotta. Några sådana kommentarer stort på ett forum om HM bojkotten kan ju varit det som gjorde att den gick totalt i stöpet. (själv hörde jag inte om den)
 
Senast ändrad:
Det jag inte förstår är varför de ska ha insikt och kunskap när de helt enkelt bojkottar och känner igen Marabou (och kanske framöver GB när de blir svartlistade) och det räcker sannolikt bra för att få effekt om det slår ordentligt.

Dessutom så händer det ju nu när vi diskuterar så uppenbarligen var kunskapen och insikten tillräcklig.

Om alla befolkningar i alla europeiska länder bojkottar det varumärke som är stort i just deras land, bland företagens många varumärken, så räcker det nog mer än väl.

(Det är nog ingen slump att Cadbury fingers är på rejäl rea i vår affär, det är väl ngt annat lands befolkning som inte köper dem)

Sedan, dina första inlägg är verkligen i stil med -ska vi bojkotta X måste vi ju ändå bojkotta Y också och -det är ingen idé eftersom butikerna ändå är aktiva när varumärkena lämnat dem. Så det lät absolut som att du tyckte att man inte skulle bojkotta.
Vet inte hur jag ska förklara för känns bara som det går runt runt nu mellan oss.

Att det händer saker nu säger inget om hur effekten blir i låna loppet.
 
Vet inte hur jag ska förklara för känns bara som det går runt runt nu mellan oss.

Att det händer saker nu säger inget om hur effekten blir i låna loppet.
Nej självklart kommer det ju att hända någonting inom ett par månader eller inte alls när det gäller deras engagemang i Ukraina. Men varumärket Marabou kommer nog kosta en del att tvätta ändå. Dock lättare än om GB blir bojkottade på riktigt eftersom GB har fler konkurrenter som är likvärdiga.
 
Verkar inte som att så mycket av det jag köper regelbundet är svartlistat... Har väl blivit någon Marabou-kaka ibland när det är extrapris men annars köper jag mest choklad från Änglamark, Fazer eller Lindt, är de ok? Glass blir mest Sia och Triumf. Av Unilever är det bara Dove som är mitt förstahandsval i sin kategori. Av Nestlé har jag köpt en del L'Oreal, det hade jag glömt/förträngt hörde dit...
 
Av Unilever är det bara Dove som är mitt förstahandsval i sin kategori. Av Nestlé har jag köpt en del L'Oreal, det hade jag glömt/förträngt hörde dit...

Då kanske du har bra förslag på tvättmedel och diskmedel? :) Här har Unilever (Neutral, via) och Procter & gamble (Yes) alltid varit de bästa valen rent funktionsmässigt... :meh:
 
Är väl det jag är rädd för. Lite som rubrikerna som varit runt HM med mycket skriverier ett kort tag och sedan glöms och HM kan fortsätta som innan. Eller rubrikerna som skrevs runt att det förekomma kidnappningar av barn till att skörda kakaobönor och "alla" skulle sluta köpa nestle men hände inget mer än en liten parantes som nu mer inte märks för nestle.

Är väl för pessimistisk för att tro att det ska gå denna gången helt enkelt. Där emot inte sagt att jag är emot en bojkott.
Det som jag - återigen - tycker gör skillnad är storbolagens bojkott.
Stordalen, SAS, SJ bojkottade inre HM eller Nestlé.
Detta är större
 
Det som jag - återigen - tycker gör skillnad är storbolagens bojkott.
Stordalen, SAS, SJ bojkottade inre HM eller Nestlé.
Detta är större
Jag tror du har rätt.
Att det är därför det är svårt att få effekt för en bojkott av på HM, de säljer ju bara i egna butiker. Vem ska sluta sälja dem liksom?

Men när SJ och vi osv slutar köpa Marabou märks det ju direkt. Hänger vi privatpersoner på blir det extra bra effekt.
 
Grumme, det är orkla som äger dem. Luktar gott också 😁

Glömde kanske skriva att det är maskindiskmedel jag är ute efter. :DAnvänder Yes platinum eftersom vi ändå har lite problem med att få rent. Ska testa grumme ändå, det är ju värt ett försök...

Änglamark har jag för mig gör bra tvättmedel, men det finns inte i mina butiker.

Till städ använder jag såpa eller rengöringsspray "Såklart" (från axfood). Det är den definitivt bästa städsprayen jag hittat som inte även äter upp kaklet och rören...
 
Då kanske du har bra förslag på tvättmedel och diskmedel? :) Här har Unilever (Neutral, via) och Procter & gamble (Yes) alltid varit de bästa valen rent funktionsmässigt... :meh:

Ja, de missade jag på bilderna här, Yes och A+ köper jag också. Hade inte koll på var de hörde till. Men har även använt Grumme både tvättmedel och handdisk. Har inte egen diskmaskin så sant medel köper jag inte...
 
Iiih, jag använder pulver till diskmaskinen. Finish, men de ägs av Reckitt som fanns på den listan. Tänkte Sun Classic.…Unilever 😒
 
Nestlé visar att bojkott faktiskt hjälper. På 1970-talet var det en stor skandal när Nestlé med hjälp av stora kampanjer sålde barnmat formula i många fattiga länder. Det resulterade i att mödrar slutade bröstföda och istället använde barnmaten vilket ledde till undernäring.

https://www.babymilkaction.org/nest... boycott in the,and the boycott was suspended.

https://www.theguardian.com/global-...-to-face-landmark-child-slavery-lawsuit-in-us

https://www.theguardian.com/world/2021/may/23/israel-apartheid-boycotts-sanctions-south-africa

https://www.ethicalconsumer.org/eth...ycott of Canada Goose,to its use of feathers”.

I USA startade bojkotten av bussar och affärer som var segregerade civil rights movement.

Så jo, bojkotter kan vara effektiva, inte bara på organisatorisk nivå utan även när individer bojkottat.
 
Nestlé visar att bojkott faktiskt hjälper. På 1970-talet var det en stor skandal när Nestlé med hjälp av stora kampanjer sålde barnmat formula i många fattiga länder. Det resulterade i att mödrar slutade bröstföda och istället använde barnmaten vilket ledde till undernäring.

https://www.babymilkaction.org/nestle-boycott-successes#:~:text=The original boycott in the,and the boycott was suspended.

https://www.theguardian.com/global-...-to-face-landmark-child-slavery-lawsuit-in-us

https://www.theguardian.com/world/2021/may/23/israel-apartheid-boycotts-sanctions-south-africa

https://www.ethicalconsumer.org/ethicalcampaigns/boycotts/history-successful-boycotts#:~:text=Peta's boycott of Canada Goose,to its use of feathers”.

I USA startade bojkotten av bussar och affärer som var segregerade civil rights movement.

Så jo, bojkotter kan vara effektiva, inte bara på organisatorisk nivå utan även när individer bojkottat.
Bröstmjölksersättning, inte "barmat formula". Ungarna dog ofta då det många gånger blandades med orent vatten och de fick dricka ur flaska istället för att ammas.
 
Då kommer ju nästa fråga - en som ofta diskuteras här - om valet står mellan Mondelez eller EMV, vad väljer man då?
Inte samma men nästan. Skulle köpa Citronjuice häromdagen men hittade bara EMV i hyllan. Nu fans ju alternativet att köpa riktiga citroner men vet i tusan vad jag hade gjort om det inte fanns.

Har funderat på den också speciellt efter jag fick veta att företaget som äger knorr är kvar i Ryssland och finns bara buljong där jag handlar som är antingen knorr eller EMV.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp