Bukefalos 28 år!

Bidrar man till den ryska krigskassan

Fick svar på mitt mejl:

”Vi uppskattar att du hör av dig med dina synpunkter och vi tar det med oss framåt. Vi vill också vara tydliga med att Marabou inte tillverkas i Ryssland, vi säljer inga produkter i Norden som tillverkats i Ryssland och Mondelez i Norden har ingen direktexport till Ryssland.”
 
Bra att företagen gör detta och ställer upp för Ukraina.:)
Både Valio och Starbucks gamla fabriker och försäljningsställen rullar på som vanligt men nu under annan ägare.

Som sagt så ser jag större vinst med så som volvo, skf mm har gjort och bara lämnat utan att sälja av fabriker, lager och maskiner.
Men tror vi aldrig kommer se det på samma sätt.
 
Både Valio och Starbucks gamla fabriker och försäljningsställen rullar på som vanligt men nu under annan ägare.

Som sagt så ser jag större vinst med så som volvo, skf mm har gjort och bara lämnat utan att sälja av fabriker, lager och maskiner.
Men tror vi aldrig kommer se det på samma sätt.
Man kan ju inte förvänta sig att företagen lägger ner produktionen, spränger fabrikerna och sedan lämnar Ryssland.
 
SvD har med denna som gör att jag tror det är svårt med en bojkott från befolkningen, att företaget bojkottar andra företaget har jag aldrig nämnt något om.

"Ska vi inte äta den glassen då? Som konsument är det svårt att ha koll på alla varumärken och deras kopplingar till varandra, säger Eva Ossiansson och fortsätter:

– Ofta vill man inte skylta med moderbolaget, utan på paketen frontar man med produktvarumärket. Det är en del av strategin att vi ska fortsätta känna igen ett varumärke som vi har köpt över tid, säger hon."
Och du tror att SJ o dyl skulle bojkotta om de inte trodde befolkningen brydde sig? De bojkottar ju för att skydda sina varumrärken såklart.

Exemplet i artikeln tyckte jag redan då var dåligt, minsta baby kan ju skilja GB från andra glassmärken. Det är ju själva idén med att de marknadsför sina varumärken.

Att bojkotta GB är plättlätt.

Även sista kommentaren -man vill inte skylta med moderbolaget, ja och det fungerade ju uppenbarligen inte denna gången. De är så rädda nu att de inte längre vill berätta vilka varumärken de äger.

Kort sagt, det här fungerar uppenbarligen.

Jag förstår inte vad du har emot att använda konsumentmakt dessutom när det för en gångs skull fungerar, till skillnad från när det gäller miljön.
 
Och du tror att SJ o dyl skulle bojkotta om de inte trodde befolkningen brydde sig? De bojkottar ju för att skydda sina varumrärken såklart.

Exemplet i artikeln tyckte jag redan då var dåligt, minsta baby kan ju skilja GB från andra glassmärken. Det är ju själva idén med att de marknadsför sina varumärken.

Att bojkotta GB är plättlätt.

Även sista kommentaren -man vill inte skylta med moderbolaget, ja och det fungerade ju uppenbarligen inte denna gången. De är så rädda nu att de inte längre vill berätta vilka varumärken de äger.

Kort sagt, det här fungerar uppenbarligen.

Jag förstår inte vad du har emot att använda konsumentmakt dessutom när det för en gångs skull fungerar, till skillnad från när det gäller miljön.
Är det bara GB som ska bojkottas eller ska alla Unilevers brand bojkottas?

Unilever äger dessa
Screenshot_20230612_110605_Chrome.jpg
 
Både Valio och Starbucks gamla fabriker och försäljningsställen rullar på som vanligt men nu under annan ägare.

Som sagt så ser jag större vinst med så som volvo, skf mm har gjort och bara lämnat utan att sälja av fabriker, lager och maskiner.
Men tror vi aldrig kommer se det på samma sätt.
Men det spelar ju ingen roll att du inte ser någon vits med det eftersom det fungerar och det de fakto är en vits med det. Rysslands ekonomi är ansträngd på grund av det. Verkligheten liksom sitter där och är.

Dricker inte så mycket kaffe men det blir ju Lindvalls kaffe eller Arvid Nordqvist hädanefter, de verkar såvitt jag har lyckats utröna vara ägda av sig själva och inte i någon stor koncern som är i Ryssland så som Gevalia och Zoegas. (synd för jag dricker bara Zoegas normalt.)

Det var en del i upphävningen av apartheid i Sydafrika också, men det borde inte gjorts?
 
Senast ändrad:
Ni som är mot att sätta press på Ryssland genom bojkott av produkter, vad är det, mer specifikt som ni motsätter er?

Konsumentmakt och ekonomiska sanktioner HAR effekt.

En orsak till att Mondelez faktiskt ökat sin marknad i Ryssland 2022 beror ju på att många andra dragit sig ur den marknaden. Om konkurrenterna försvinner är det klart att de som är kvar kommer att få en större marknadsandel.

Det mesta Mondelez rör i blir skit i alla fall, och jag har undvikit deras produktportfölj redan ett längre tag.

SÅ svårt är det inte att ha grundläggande koll på olika märken och göra en avvägning om man vill köpa dem eller inte. Köper inte heller grejer på Ikea eller H&M, inte gjort på många år. Dock främst av miljöorsaker eftersom jag kraftigt motsätter mig slit-och-släng-konsumtion.
 
Nu har en hel ICA-butik stoppat försäljningen av Marabou samt en rad andra Mondelez-produkter: https://www.butikstrender.se/ica-butik-plockar-bort-marabou/?mc_cid=cc85b3b769&mc_eid=7e3d7d6714

Det blir intressant att se om fler följer samma exempel. Själv kommer jag att skippa Maraboun i den beställning av svensk mat jag ska göra i veckan, inför nästa veckas midsommarfirande. Det tar emot eftersom det är en av de saker jag saknar mest från Sverige, men naturligtvis kan jag leva utan lite choklad! Om inte annat skulle det kännas svårt att njuta helhjärtat av den, med den vetskap jag nu har om moderbolaget.
 
Ni som är mot att sätta press på Ryssland genom bojkott av produkter, vad är det, mer specifikt som ni motsätter er?

Konsumentmakt och ekonomiska sanktioner HAR effekt.

En orsak till att Mondelez faktiskt ökat sin marknad i Ryssland 2022 beror ju på att många andra dragit sig ur den marknaden. Om konkurrenterna försvinner är det klart att de som är kvar kommer att få en större marknadsandel.

Det mesta Mondelez rör i blir skit i alla fall, och jag har undvikit deras produktportfölj redan ett längre tag.

SÅ svårt är det inte att ha grundläggande koll på olika märken och göra en avvägning om man vill köpa dem eller inte. Köper inte heller grejer på Ikea eller H&M, inte gjort på många år. Dock främst av miljöorsaker eftersom jag kraftigt motsätter mig slit-och-släng-konsumtion.
Jag är absolut inte emot att sätta press på Ryssland utan tycker det är jättebra. Där emot så tror jag kunskapen hos privatpersoner är för liten för att kunna bojkotta typ Mondelez eller Nestlé.
Mycket lättare om det varit typ bojkotta GB eller Marabou men problemet är att dessa 2 brand är så liten del av dessa jätteföretag.

Att företagen bojkottar tycker jag är super just för att jag anser att privatpersoner har för dålig koll medan inköpare till företag har ju det som jobb att ha koll.
Det jag tycker är synd är att "bara" det som fått media uppmärksamhet som bojkottas av företagen och inte dom andra som fortfarande är lika aktiva eller tom mer aktiva än Mondelez inte blir bojkottade av företagen.
 
Jag är absolut inte emot att sätta press på Ryssland utan tycker det är jättebra. Där emot så tror jag kunskapen hos privatpersoner är för liten för att kunna bojkotta typ Mondelez eller Nestlé.
Mycket lättare om det varit typ bojkotta GB eller Marabou men problemet är att dessa 2 brand är så liten del av dessa jätteföretag.

Att företagen bojkottar tycker jag är super just för att jag anser att privatpersoner har för dålig koll medan inköpare till företag har ju det som jobb att ha koll.
Det jag tycker är synd är att "bara" det som fått media uppmärksamhet som bojkottas av företagen och inte dom andra som fortfarande är lika aktiva eller tom mer aktiva än Mondelez inte blir bojkottade av företagen.
Ja, ja men om 10 miljoner deltar i en aktion så får ju den aktionen en minst lika stor genomslagskraft som när ett storföretags inköpare avbryter ett avtal.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Tycker även att alla har ett ansvar att försöka göra så gott de kan och ta reda på.
Det är inga hemligheter vem som äger vilka märken. En enkel googling så är det klart.

Pernod Ricard (spritföretaget) och de märken de representerar fick en stor skopa ovett då det visade sig att PR fortfarande exporterar till Ryssland.

"Ryssarna fick stå utan Absolut vodka, Kahlúa, Jameson whiskey, Beefeater gin och Minttu när Pernod Ricard stoppade exporten under ett år till följd av invasionen av Ukraina. Men i början av april hävde den franska dryckeskoncernen exportförbudet – vilket möttes av protester. " citat från SVT.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp