Bukefalos 28 år!

Bidrar man till den ryska krigskassan

Då kanske du har bra förslag på tvättmedel och diskmedel? :) Här har Unilever (Neutral, via) och Procter & gamble (Yes) alltid varit de bästa valen rent funktionsmässigt... :meh:
Jag har använt Ocean Dubbeldryg i många år. Köper på Granngården, har inte koll på var de finns i fysiska butiker i övrigt, men finns på många ställen på nätet, inkl. egen försäljning. Maskindiskar inte så har inte koll på hur deras produkter är där.
 
Då kanske du har bra förslag på tvättmedel och diskmedel? :) Här har Unilever (Neutral, via) och Procter & gamble (Yes) alltid varit de bästa valen rent funktionsmässigt... :meh:
Häxan hade ett nytt handdiskmedel som jag tänkte testa istället för Yes.

Tvättmedel får vi problem med, har Neutral o känner inte för ICA. Men har testat Grumme flytande tidigare och det verkar ha fungerat om än lite geggigt med flytande haken är väl att de ägs av Orkla. Är osäker på hur det är med Orkla. Annars får vi leta på något skumt ställe efter tvättmedel.
 
Jag har använt Ocean Dubbeldryg i många år. Köper på Granngården, har inte koll på var de finns i fysiska butiker i övrigt, men finns på många ställen på nätet, inkl. egen försäljning. Maskindiskar inte så har inte koll på hur deras produkter är där.
Det verkar helt svenskt så tar mig förbi vår Granngården och kikar :)
 
Häxan hade ett nytt handdiskmedel som jag tänkte testa istället för Yes.

Tvättmedel får vi problem med, har Neutral o känner inte för ICA. Men har testat Grumme flytande tidigare och det verkar ha fungerat om än lite geggigt med flytande haken är väl att de ägs av Orkla. Är osäker på hur det är med Orkla. Annars får vi leta på något skumt ställe efter tvättmedel.
Orkla har lämnat Ryssland och samma med Dr oetker.
 
Det finns ju EMV gjorda på svenska råvaror också? Jag köper mycket Garant och där finns det en hel del svenskt att välja på.
Anledningen till att jag inte köper EMW är just för att jag värnar om de svenska producenterna och betalar t ex hellre en krona mer för gräddfilen som kommer från ett svenskt mejeri som betalar bonden, istället för t ex ICA som pressar producentledet och i sämsta fall tar bort alla andra alternativ till förmån för deras egna varor. Jag vill ha valfrihet när jag handlar, jag vill inte vara tvungen att köpa EMW för att handlaren plockar bort alla alternativ.
 
Anledningen till att jag inte köper EMW är just för att jag värnar om de svenska producenterna och betalar t ex hellre en krona mer för gräddfilen som kommer från ett svenskt mejeri som betalar bonden, istället för t ex ICA som pressar producentledet och i sämsta fall tar bort alla andra alternativ till förmån för deras egna varor. Jag vill ha valfrihet när jag handlar, jag vill inte vara tvungen att köpa EMW för att handlaren plockar bort alla alternativ.
ICA handlar jag inte hos överhuvudtaget, så deras eget varumärke går ju bort :)

Jag vet varför "man ska" bojkotta EMV, men jag ser också att man får välja sina strider. Mina matkassar från "de stora kedjorna" vill jag ha så billiga som möjligt, jag handlar från Willys, mycket blir Garant och då helst svenskt och/eller ekologiskt. Mitt bidrag till de svenska producenterna är att jag handlar just svenskt så mycket det går (oavsett varumärke), och att jag handlar en hel del varor helt lokalt, direkt från producenten (ägg, honung, en del kött, ibland grönsaker osv).
 
Anledningen till att jag inte köper EMW är just för att jag värnar om de svenska producenterna och betalar t ex hellre en krona mer för gräddfilen som kommer från ett svenskt mejeri som betalar bonden, istället för t ex ICA som pressar producentledet och i sämsta fall tar bort alla andra alternativ till förmån för deras egna varor. Jag vill ha valfrihet när jag handlar, jag vill inte vara tvungen att köpa EMW för att handlaren plockar bort alla alternativ.
Mejeriprodukter köper jag aldrig butikens märke. Däremot handlar jag Coops egna flingor, kakor, pasta, frysta pommes.
 
Jag kollar sällan (nästa aldrig) upp om ett varumärke är etiskt riktigt, men om jag får reda på att det inte är det så bojkottar jag.

Det känns som om det finns för många som väldigt enkelt slår ifrån sig ansvar och säger att det spelar ingen roll om jag bojkottar.
 
Mejeriprodukter köper jag aldrig butikens märke. Däremot handlar jag Coops egna flingor, kakor, pasta, frysta pommes.
Spelar det nån roll vilken typ av produkter det är man köper som EMV? Själv köper jag i stort sett alltid Garants svenska, ekologiska mjölk och yoghurt, som är lite billigare än Arlas motsvarighet. Och Arla har det ju från tid till annan funnits skäl att bojkotta också :D
 
Spelar det nån roll vilken typ av produkter det är man köper som EMV? Själv köper jag i stort sett alltid Garants svenska, ekologiska mjölk och yoghurt, som är lite billigare än Arlas motsvarighet. Och Arla har det ju från tid till annan funnits skäl att bojkotta också :D
Antar att man får försöka låta bli EMV på de produkter där man tycker det spelar någon roll om det finns valfrihet?

Ris tex är ju nästan kört i butiker tycker jag, det är nästan bara Uncle Bens och EMV, båda har dåligt ris. Torkad frukt har blivit bara EMV och den är inte god för ICA så köper inte det där längre. Diskborstar är kört att hitta annat än EMV på ICA nu och de är faktiskt dåliga, så ska se om jag hittar ngn annanstans.

När det gäller mjölk och grädde o ägg så köper jag det dyraste jag hittar från det mest näraliggande mejeriet där jag är, så gotländsk på Gotland, skånsk i Skåne o Roslags i Uppland. :)

Vår butik försökte vräka lokala mjölken för ett halvår sedan för att breda ut ICA mjölk men vi lyckades tjata tillbaka den, lokala äggen försöker de ständigt underminera genom att rea ICA ägg.
 
Spelar det nån roll vilken typ av produkter det är man köper som EMV? Själv köper jag i stort sett alltid Garants svenska, ekologiska mjölk och yoghurt, som är lite billigare än Arlas motsvarighet. Och Arla har det ju från tid till annan funnits skäl att bojkotta också :D
Dålig koll på Granat men ICA har ju en dal i Peru som kallas ica dalen till och med. Där odlas så mycket sparris att lokalbefolkningen märker av vattenbristn till vardags då det går åt så mycket vatten till sparrisen. Detta tycker jag säger tillräckligt om företaget och om hur dom ser på människor i stort vilket gör att jag inte vill köpa deras öht oavsett vilken produkt.

https://swedwatch.org/sv/teman/till-sista-droppen-om-vattenbristen-i-ica/
 
Antar att man får försöka låta bli EMV på de produkter där man tycker det spelar någon roll om det finns valfrihet?

Ris tex är ju nästan kört i butiker tycker jag, det är nästan bara Uncle Bens och EMV, båda har dåligt ris. Torkad frukt har blivit bara EMV och den är inte god för ICA så köper inte det där längre. Diskborstar är kört att hitta annat än EMV på ICA nu och de är faktiskt dåliga, så ska se om jag hittar ngn annanstans.

När det gäller mjölk och grädde o ägg så köper jag det dyraste jag hittar från det mest näraliggande mejeriet där jag är, så gotländsk på Gotland, skånsk i Skåne o Roslags i Uppland. :)

Vår butik försökte vräka lokala mjölken för ett halvår sedan för att breda ut ICA mjölk men vi lyckades tjata tillbaka den, lokala äggen försöker de ständigt underminera genom att rea ICA ägg.
Egentligen är väl problemet att dagligvaruhandeln domineras så stort av endast tre stora aktörer - blir inte mycket till valfrihet då tycker jag oavsett vad man väljer för varumärken "inom" respektive aktör. ICA väljer jag som sagt att bojkotta i stort sett helt - de är klart dyrast och jag har inte så stor lust att bidra till att den lokala ICA-handlaren kan köpa lyxbil, typ. Så då blir det helt lokalproducerat och utan mellanhand vad gäller ägg, jordgubbar, honung, lamkött och lite till, och så blir det "billigast möjliga", men svenskt i görligaste mån, för resten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp