Bilbarnstol (nr2) för långt barn

Bukefalos 30 år!

FeatherCloud

Trådstartare
Min snart 4åring är rejält lång. Jag har haft en lånad, äldre bilbarnstol till henne som jag nu tvingats inse att hon nästan är för lång för. Nackstödet är på sin maxhöjd och det börjar bli väldigt trångt för axlarna på henne. Således dags att byta.

Vilka stolar har ni erfarenhet av? Har läst tips på forumet förr men märken och modeller är inget jag lyckats lägga på minnet... 🙈

Jag vill helst ha en stol med isofix. Maxvikt tror jag inte är något problem eftersom hon också är en lättviktare. Den ska användas i en Skoda Octavia så ett helt normalt baksäte. Brorsan har framåtvänd bältesstol och dottern sitter bakom passagerarsätet (som oftast är tomt) så tror inte utrymmet blir något större problem.

• Gilla
Reactions: Ems
Vi har en Axkid One som har isofix den ska räcka till minst 125 cm men bara 23 kg. Ger bra med benutrymme. Kan man tänka sig utan isofix så ska Axkid Movekid räcka till över 130 cm och betydligt högre vikt än One.

Klippan Opti funkar för långa barn. Min då 133 cm långa nioåring åkte utan problem i den en gång. Var tillfälligt, inte hans stol egentligen, men plats fick han! I en Skoda superb. Den har dock inte Isofix.

Isofix är så skönt! Men det räcker inte jättelänge.
Vi har en joie-i-prodigi som jag iof är väldigt nöjd med. Min 4-åring sitter ännu bra i den men den lär ju inte räcka tills det är dags att vända. Den går till 22,5kg så snarlikt axkidOne men mycket billigare.

De som brukar rekommenderas för långa barn är axkid movekid, besafe stretch och klipppan opti.
Movekid och klippan fungerar oftare i framsätet pga sikten. Besafe tar störst plats i bilen.
Vi har en movekid och den är helt ok. Men barnet verkar tycke både joie och britax Max-way är skönare!

Tack! Nu har jag lite att kolla upp :) Dottern är som sagt lång och smal, så 22,5-23 kg känns som att det ligger ganska långt bort i tiden, därav skulle jag gärna ha en isofixstol igen. Men ska kolla även på de utan 👍

@FeatherCloud Tror just Besafe Stretch brukar rekommenderas till långa och smala barn ☺️ Och är en av de stolarna som räcker absolut längst. Ingen isofix dock. Jag kan säga att jag avskyr allt som har med barnstolainstallation att göra, men det är faktiskt väldigt enkelt att bälta när man väl lärt sig. Tar max 2-3 minuter. Om det är det som tar emot.

ISO-fix fästen har en begränsning i vad de tar i maxvikt. När jag kollade för något-ett par år sedan fanns det bara en stol, tror det var Axkid one, som fanns med sofix och tillätt barn upp till 23 kg ( och max 125 cm). Annars är maxvikten 18 kg på alla isofix-stolar, denna stolvar undantaget då de byggt stolen i extra lätt material som gjorde att stolen+barnets vikt inte överskrider iso-fix-fästenas maxbelastning.

Besafe Stretch och andra stolar med lång användningstid tar en maxvikt på 36 kg så det är ganska stor skillnad från 23 kg. Men det beror såklart på hur länge man tänkt använda stolen. Har man en lättviktare och tänkt använda stolen till ca 6 års ålder bör man ju klara sig med 23 kg maxvikt.

Min snart 4åring är rejält lång. Jag har haft en lånad, äldre bilbarnstol till henne som jag nu tvingats inse att hon nästan är för lång för. Nackstödet är på sin maxhöjd och det börjar bli väldigt trångt för axlarna på henne. Således dags att byta.

Vilka stolar har ni erfarenhet av? Har läst tips på forumet förr men märken och modeller är inget jag lyckats lägga på minnet... 🙈

Jag vill helst ha en stol med isofix. Maxvikt tror jag inte är något problem eftersom hon också är en lättviktare. Den ska användas i en Skoda Octavia så ett helt normalt baksäte. Brorsan har framåtvänd bältesstol och dottern sitter bakom passagerarsätet (som oftast är tomt) så tror inte utrymmet blir något större problem.

Hakar på de andra som rekommenderar besafe stretch. Det är en bra stol som räcker länge, den är lätt att montera för att vara en bältesstol (men givetvis lite struligare än en isofixstol). Mina båda barn trivs fortfarande i sina, de är 7 respektive 5 år gamla. Jag har äldsta dotterns stol installerad med så mycket benutrymme att hon får ner fötterna. Man kan enkelt välja att ha utan och då tar stolen tom mindre plats än vissa isofixstolar.

Vår dotter som också är lång hade Axkid wolmax som vi kunde använda ganska länge. Dock var det inte isofix på den. Kan rekommendera gruppen Bilbarnstolar på facebook. Sam som driver gruppen är otroligt kunnig och väldigt hjälpsam

Liknande trådar

• Bakåtvänd bilstol för långt barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka