Bilder från lure coursing-träning.

Red_Chili

Trådstartare
Tänkte visa upp lite bilder från helgens lure coursing-träning.
Det var en härlig eftermiddag i kylan och även valparna tyckte att det var kul att få prova på det hela. Tyvärr sprang inte min valp, för hon har ont i tassarna...
(Konstruktiv kritik uppskattas!)

DSC_4852copy.jpg


DSC_4927copy.jpg


DSC_4970copy.jpg


DSC_4975copy.jpg


DSC_5009copy.jpg


DSC_5014copy.jpg


DSC_5031copy.jpg


DSC_5064copy.jpg
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Vad häftigt det såg ut! :) Men vad är det för liten lurvis som är med? :p


Angående bilderna tyckte jag att de var kalasfina,men det hade varit mycket mycket bättre om du hade stått på hundarnas andra sida, nu fotade du på skuggsidan som det verkade.
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Den lilla är en Podengo Portugues ;) (Tro det eller ej, men den har vinthundsklubben som specialklubb, så den är "vinthund" den med)


Jo, tyvärr stod jag på skuggsidan. Det hade inte gått så bra att stå på andra sidan utan att störa själva loppet :(
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Wow, vad härligt det såg ut! Jätte fina bilder du tagit!:laugh:

Jag är lite svag för vinthundar, faktiskt:p
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Fina bilder! Kan nån förklara åt mig som inte är så insatt, lure coursing??
Vad är den lurviga saken som de "jagar"?
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Ohh, jag har också typ 1000 bilder därifrån:angel: Antar att du var i vingåker.. Var inte där själv, men mina kompisar och min syster tränade sina och vår whippet sprang (eller snarare inte sprang;) ) också. En liten grå hanne, kanske fastnade han på bild..?

Vill jättegärna ha bilder om du fick nån på någon av våra:) `

Gilly
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Jättefina bilder du tagit. Vi var faktiskt o kollade på en tävling i somras i Sundsvall. Det var jättekul o se hur det går till. Det syns verkligen vad dessa vinthundar är avlade till. Jag var väldigt impad av deras muskler som spände o pulserade efter loppen :love:

Verkar som du varit på samma träning som en bekant till mig. :D
Hon var där med sina dsg o de fick också prova när alla vinthundar var klara. De hade varit jätteduktiga o sprungit som bara den.

Här kan du kolla på hennes bilder från dagen... tyvärr inga på hennes gårdisar in action. http://www.norravildans.se/ Klicka på fotoalbum. Finns även en text i bloggen...
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Lure Coursing är vinthundarnas jaktprov, kan man väl säga. Den "lurviga saken" är inte lurvig, det är plastpåsar som är sönderrivna och ihopbundna. Det är "luren". Luren sitter fast längst ut på en lååång lina, som är fäst i marken kring trissor. När snöret dras in (med hjälp av en motor) så flyger luren som längs en "bana" på marken.

Man släpper hundarna två och två så att de får jaga luren. Två domare finns på plats och bedömer snabbhet, smidighet, följsamhet, jaktlust m.m. och den hund som hade haft störst chans att fånga bytet om det varit en riktig jakt, den hunden vinner.

Här ser man hur luren ser ut:
DSC_4832copy.jpg


Här är en av trissorna som sitter fast i marken som linan går runt:
DSC_4922copy.jpg


Gilly: Jag var i Boden ;)
Barajag: Jag såg gårdshundarna :D Tyvärr fick jag inga bilder på dem, men jag blev otroligt imponerad över hur duktiga hennes hundar var! De sprang superfint och tja, helt perfekt. Att det inte gick så fort var ju inte deras fel :D
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Bara liiten bit ;)

Har du några bilder som du är nöjd med från "din" LC?
 
Sv: Bilder från lure coursing-träning.

Åh jag som också vill På LC, Men det är ju inge förens till våren här:(


Härliga bilder iaf:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 953
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 187
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp