Bilder på min nyinköpta gigg!

Novelette

Trådstartare
Här kommer de utlovade bilderna på min gigg som jag köpte för 1700kr!

Jag fick hem den i söndags och har bara hunnit göra plats för den samt damma av det värsta och kika lite på vad som kan behöva fixas.

Nån som vet om jag kan skicka bilderna till VHS? Jag har nämligen ingen aning om vad för vagn det är och hur gammal...så om nån vet är jag tacksam!

Här finns bilderna!
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Åh, blir så avundsjuk!
Ska förhoppningsvis lägga bud på en gigg i helgen, men jag vet ju inte hur mycket dom vill ha!
Lättare att få ett pris av säljaren!
Var din helt fräsch? Ingen mask eller några dåliga hjul?
Lotta
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Träet är jättestabilt och fräscht. Hjulen är grymt bra...det enda är ju utseendemässigt.
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Skicka till VHS!!
Där finns kunskap, massor av kunskap.

Du behöver även en hel del råd och kunskap för att fixa upp den på ett "riktigt" sätt.

Min gissning är att den är sent 1800-tal.
Tillverkarna brukade sätta sin signatur/namn på nav, fotsteg, bakpå ryggstöd eller undertill på vagnkorg.

Ta och fråga efter den andra stänkskärmen, om du inte redan fått den. Betyder en hel del för både utseende och värde.

LIA
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Superläcker!!! Wow...
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Jag har en nästan likadan, men min är i felfritt skick, mörkgrön. Lyktorna finns också kvar, men dom är inte med på bilden. :love: Den är superfin!
Dessvärre har jag ingen häst i lämplig storlek :cry: . Nordisen är för stor och shettisen är för liten.
Jag får väl skaffa mig en häst till som kan dra den :angel: . Undrar just hur jag ska få sambon att gå med på det. :p
http://i17.photobucket.com/albums/b71/PiaGullberg/P3260014.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Superläcker!
Vad kostade den?
Har du renoverat själv eller var den i sådant skick när du köpte?
Vet du märke?
Jag funderar på om det är en Vaggeryd?
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hejsan!

Fin gigg! :) :)

Ta hjälp av nån som kan! VHS!??

*Lånar tråd*

Har en äldre häst vagn, nån som vet vad XII står för?
Det är skrivet på tre ställen på min trilla på träet. Ev XIII... :crazy:
Hittar inget annat märke trots nogrann genomgång!?

Träet och hjul är friskt, ngt hjul glappt.
Det är fin målning (krumelurer :D ) i ljus färg på sidorna, bortskavd färg lite här o var. En ljus linje efter kanterna och skaklarna.
Själva färgen är jag osäker på men jag tror faktiskt det är orginal färgen? Hur exakt kan man veta det?
Bultar/järn/fjädrar är mkt rostiga, ant pga att den stått med mycket lera/damm/jord på (innan jag köpte den). Annars har den förvarats och förvaras fortfarande i lada på trägolv (inte samma lada :D).
Skaklarna friska i träet, tyvärr spruckna lite före o efter bultarna på båda sidor, lite värre på ena sidan, mot fästanordningan på vagnen. I uppfällt läge kan man genom att dra skaklarna (fyrkantigt U) åt ena sidan ta loss dom lätt. I nerfällt läge sitter det piggar som låser skakeln. Annars hela! Kommer inte ihåg just nu om det är järnskoning under skaklarna men det kan vara så.
Någon slags läder/hud sitter framför första sätet, tyvärr torrt o trasigt. Vad är det för nått? Filt/hud/läder att ha över benen?
Tyget i ryggstödet bak är någolunda helt, dock saknas sittdyna!
Fram ser det inte ut att ha funnits sittdyna?

Nån som kan uppskatta vad den är värd i detta skick?
1000 kr? 3000 kr? 5000kr? Inget alls??? Ännu mer??

JPKPJQNOONDRQ.jpg

Tänkte bara höra om nån vet nått endersta pytte?!
Man kanske ska kontakta VHS... :D ?
Tror inte att jag får så mycket svar här men jag fick skriva av mig lite iaf!

Mvh Lisa
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Den var i det skicket när jag köpte den för 3500:-
Bra pris tyckte vi, men eftersom hästen inte går in mellan skaklarna var det ju inte så lyckat. :angel:
Har en som vill köpa enbart lyktorna för 1000:-, men jag tycker dom hör till giggen.
Jag hittar ingen märkning, men vet inte heller var jag ska leta.
Dynan och klädseln på ryggstödet är nog inte original, ser för frächt ut för det.
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Hej Lisa,
Vi har haft som det ser ut en precis likadan trilla som din och jag har för mig att det var en vagn från Skillingaryd. Stoppat säte i skinn och fotsack var det till den. (Fast den stoppade dynan var tyvärr borta). Men några romerska siffror och krumelurutsmyckning såg jag inte på vår vagn.
På vår vagn satt det stoppade sätet fram och det andra bak. Vet inte vilket det "ska vara" egentligen. Någon annan som vet?
Jag har för mig att vi gav 2000 kr för den och sålde den nog för samma summa också tror jag. Vår var mörkgrön med randning och delade skacklar som jag förstod att din har också.
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Pia skrev:
Jag har en nästan likadan, men min är i felfritt skick, mörkgrön. Lyktorna finns också kvar, men dom är inte med på bilden. :love: Den är superfin!
Dessvärre har jag ingen häst i lämplig storlek :cry: . Nordisen är för stor och shettisen är för liten.
Jag får väl skaffa mig en häst till som kan dra den :angel: . Undrar just hur jag ska få sambon att gå med på det. :p
http://i17.photobucket.com/albums/b71/PiaGullberg/P3260014.jpg
Nu blir jag alldeles stum, vilken vacker vagn. Vill ha, vill haaa...

~Ingrid
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Vagnen på bilden är en sk. trilla. Det är den absolut vanligaste vagnstypen i Sverige. Varje bonde eller torpare hade en trilla. Den var väldigt andvändbar eftersom sittsarna lätt tas bort ( bara vicka framåt och lyft bort) så att man kunde lasta tex säckar på den. Vanligtvis satt den stoppade sitsen fram eftersom den utan stoppning var för barnen eller pigan/drängen som satt bak. Den här typen av vagn tillverkades ända fram på -30 talet och vagnmakare fanns i de flesta större byarna i hela Sverige. Därför är det väldigt ovanligt att denna typ av enklare vagn märktes av tillverkaren. Giggarna som vi sett bilder på i tråden är av samma typ som trillan. Dvs en enklare typ av vagn som användes av allmogen och präster i mindre (fattigare) församlingar. Det som skiljer dessa vagnar åt är för det mesta storleken. Om den kommer från ett fattigt jordbruksområde var hästarna i allmänhet mindre och därför var även vagnarna små.
Dessa vagnar har inte något större värde eftersom det finns så stort antal, från 500kr i orenoverat skick till någon 1000 lapp nymålad. Tänk på när ni kör med dessa "antikviteter" att ni åker omkring på ett ofta 100år gammalt fordon som säkert stått still dom senaste 50-60 åren. Många olyckor har skett när gamla hjul kolapsar...
Om man ska köra med dessa vagnar och känna sig säker, byt ut hjul och axel till moderna stålhjul med gummi(ser precis ut som dom gamla)och spara dom gamla i garaget. En häst som skenat med en gammal trasig vagn är oftast förstörd som körhäst.
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Men de där måste väl va en myt? Min pålla har skenat med mej så vagnen blev brakved. Ja va hur nervös som helst nästa gång vi skulle ut och köra men hon var precis som vanligt. Det är inte helt ovanligt att hästar skenar så både selar och vagnar går sönder men att de skulle va slut som körhästar bara för det det fattar inte ja. Det måste väl va en myt?
Vet alla gamla gubbar sa så, pappa har nordsvenskar, men inom tex travet har jag aldirg hört tals om det. Där var det tex en häst som skenade hej vilt för två veckor sen och han var tillbaks på tävling 2 veckor senare i lördags utan att visa nånting konstit.. :angel:

Jätteroligt med era fina gamla vagnar. Va inte orolig för det rostiga hjärnbeslagen på hjulen. ett par körturer och det har försvunnit!
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Blir kannonsnyggt det där med lite tillputsning. Ska du ha kvar träfärgen å bara lacka över? Är ju grymt snyggt med trä färgen kvar tycker jag :love:
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

En häst som skenat med en gammal trasig vagn är oftast förstörd som körhäst.
Nej, det är ingen myt. Många hästar har med sig minnet av en skentur, som gör dom omöjliga som körhästar efter det. Det varierar givetvis beroende på häst, situation osv. På en körhäst ställs andra krav, än vad travet tydligen gör på sina.

LIA
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Du får ta kort sedan när den är målad och klar!

Ska du gummera hjulen eller kommer du köra med den som dom är?
Min gigg hade jag planer på att gummera hjulen för att den skramlade så man trodde det var skrot-Nisse och hans gäng som kom.. :D

Inte för att hästarna brydde sig men JAG störde mig på ljudet :p

Får jag bara ställa en dum fråga..jag missade den säkert..men vart sitter svängeln på den? Eller tittade jag för hastigt på korten nu? :crazy:
Jag skrev ju i en annan tråd att dom giggar jag sett, däribland den jag hade hade ingen svängel och jag undrade hur det gick ihop med giggselarna..

Kul att se kort på era fina vagnar! :love:

Har också hört att en skenande körhäst kan bli obrukbar men ja, inom travet ställer vi väl inte samma krav..
Det är ju inte precisionskörning på milimetern utan alla kör ju hej vilt i loppen..sitter man som 4;e invändigt i ett 15-hästarslopp så behöver ju inte hästen ha några krav på sig att vara välkörd.. för vad gör väl det om den vinglar ut ett par decimeter och drar med sig hela bakre fältet så att en olycka sker.
I dom farterna spelar ju sådant som precision ingen roll, det kan ju inte få några koncekvenser:crazy: :crazy:

Storknar (för 2456 ggn) över okunskapen och den totala avsaknaden av logiskt tänkande!! :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Jag skickade ett inlägg i diskussionsforumet på VHS men ingen har svarat. Så någon vidare hjälp tycker jag väl inte att man får därifrån. :crazy:
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Men...jag har verkligen kollat annonserna på senaste tiden och en gigg i orenoverat skick går ju för flera tusen...den här var ju hur billig som helst jämfört med de flesta.. :confused:

Fast jag är ju nöjd med köpet ändå måste jag säga:)
 
Sv: Bilder på min nyinköpta gigg!

Jag går ju i köpartankar, och har också kollat runt på annonser. Men en sak som slagit mig är att det pris vi ser är ju inte säkert det dom fått för sina gamla ;) grejer!
Dom kanske fått pruta både en och två tusenlappar!?
Dessutom ser man ju ganska ofta att annonserna kommer tillbaka efter ett tag. Antingen köpare som backat ur, eller har dom inte fått det begärda och försöker igen. Eller - inga spekulanter alls!

Pratade nyss med min lärare i jordbrukskörning, och han sa att priserna sjunkit, så nu kan man få en gigg för någon tusenlapp och den är i skapligt skick.

Tycker du ska vara helnöjd med ditt köp!

Såg förresten ditt inlägg på VHS, synd att ingen svarar. Det kan ju vara så att de inte har så bra fart på forumet, man vill ju inte tro att de bara är ogina mot icke medlemmar och vill behålla kunskaperna för sig själva såvida man inte går deras kurs?? :angel:

Vad har du för sele till giggen, förresten?

Lotta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 999
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 815
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp