Bildrömmar - vad kör du?

Kul med tillökning! Är ni bra på att packa? Skulle i så fall ha valt någon i samma klass som er Astra. Golf och uppåt med ok dragvikt. De senaste är snåla, mer komfortabla, håller värdet bra. Annars tycker jag gamla Mercedes B-klass verkar bra. Men det finns ju så mycket kul att välja på!
Kombi är ju tråkigt men annars så smidigt med allt som man behöver ha med helt plötsligt.

Vi kör idag
Passat Alltrack med DSG automat samt 170hk. Förbrukning 0,7, 1l med vårt släp. Ska bytas i maj.
+Pålitlig
+mkt bil för pengarna
+2000kg på BE-kort
-tråkvanlig
-kombi (på gott och ont då så klart)

Porsche 911 C4S manuell, förbrukning ca 1l/mil
+Breda rumpan (& designen i helhet)
+fyrhjulsdrift
+baksäte för vår 3-åriga dotter
+kul att köra
+pålitlig
-ehhh

Mercedes Geländewagen (en 5-dörrars lång samt en cabriolet)
+pålitliga, smidiga, mångsidiga (fungerar även som enklare gårdstraktor)
-förbrukningen
-dyra delar

Hade gärna haft en Range Rover Evoque i tjänsten, hästlastbil eller stor fyrhjulsdriven VW Multivan alternativt Mercedes V-klass att dra släp med.
Allt-i-ett bil skulle nog bli Porsche Cayenne eller Range Rover Sport.

Mvh Thomas
 
Vi har en Holden Omega som är helt fantastisk. Stooooor kombi som utan problem rymmer två barn i barnstol bak. Väldigt gott om benutrymme om man sitter bak och bred nog för att sitta bekvämt i mitten mellan barnstolarna. Bagageutrymmet är helt enormt och rymmer utan problem två barnvagnar + packning. Har dock för mig att Holdens modeller är större än motsvarande för Opel, men det kan kanske vara värt att kolla upp?
 
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del reparationer som skulle behöva göras innan försäljning, men som skulle äta upp vinsten på att sälja så det är ingen vits då felen inte påverkar körningen/säkerheten).

Det är därför dags att börja drömma om en ny bil så att jag är redo när den dör. Och ja, vi har reservbilar så jag blir inte stående utan om den pajar en dag, då är det bara att ställa på en av "reservbilarna" (men dessa kan jag inte pendla med någon längre tid, de är verkligen inte bränslesnåla).

Jag har följande krav:
1. Får inte dra mer än 0,5 liter milen. Elbil är drömmen men dessa är än så länge för dyra då kravet är att den måste kunna köra 6 mil på en laddning och måste vara en hybrid så att man inte blir stående i -30 grader.
2. Ska ha dragkrok och kunna dra en transport, helst klara av det på B-kort men jag kommer säkert behöva ta utökat pga att min häst är stor och tung.
3. Inte vara en jätteklumpeduns men kunna rymma familjen (vi blir 3 i februari) och ha hyfsat lastutrymme.
4. Helst vara billig, men om Astran håller ett år till (och det bör den göra eftersom jag ska vara mammaledig och inte kommer lägga så många mil på den) så har vi möjlighet att ta ett ganska stort billån om vi skulle vilja, så maxpris runt 300k? Men helst typ... 30k.. haha :D.
5. Ha dom viktigaste bekvämligheterna: farthållare, rumpvärmare och AC.

Vad kör ni andra hästmänniskor för bilar :)? Bra och dåligt med dom?
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?

Rekommenderar min bil som oftast en Kia Ceed kombi -10. Diesel dock men den är bränslesnål enligt mig och rymlig och bra både i passagerarutrymme och bagage. Fruktansvärt "rolig" att köra med bra vägegenskaper och stark motor. Vill aldrig byta bil :) Tycker man får väldigt mycket bil för pengarna (Kia är ju inget dyrt märke i jämförelse med tex volvo och VW)

Dock inte lika rymlig som tex en v70 såklart, men perfekt om man vill ha en något mindre kombi än v70.
 
Ehh jag kör en alldeles för dyr bil, en Mitsubishi Pajero Gdi 3,5 V6 aut och bensinare. Shit man får tanka ofta och ändå är det stor tank. Ligger dock som en padda på vägen, pigg som rackarns, stor som ett hus (enligt många), känner inte då jag har transporten på kroken. Den har allt jag kan önska mig förutom bensinförbrukningen som sörplar mellan 1,26-1,85 l/mil beroende på körsträcka, två eller fyrhjulsdrift och min tunga högerfot.
Kör även en Saab 9-5, ja eller sambon kör i regel, för kör helst min.

Pratat om bilbyte. Vi borde ha en liten bensinsnål pendlarbil och en stor där hela familjen på 7 pers får plats. Bara för att reta någon förståsigpåare i bekantskapskretsen har vi tittat på Fiat Freemont, dricker typ 0,7. Var behaglig att köra men tyvärr lite klen i körkänslan vs Pajeron. Men så är pajeron bra mycket dyrare än fiaten - som för övrigt är en Dodge typ.

Liten bil har jag ingen aning vad vi ens vill ha. Mennågot som drar 0,5 l/mil
 
Som pendlarbil har jag en Toyota Auris. Drar ungefär 0,45. Jag älskar den! Förra veckan köpte vi oss dessutom en Toyota Avensis. Den får dra drygt 2000 på utökad B. Det första vi gjorde var att ta den på en riktig långtur (86 mil till sommarstugan i Västerbotten) och lyckades då få den att dra 0,5. Båda är diesel.
 
Jag är hopplöst förälskad i min Volvo V50 -12 med 115 miljöklassade diseselponnysar under huven och en medelförbrukning på 0,49 l/mil (mycket stadskörning)
Hyggliga dragvikter, lastar utan problem två stora hundar och att dra släp är nemas problemas.
Dessutom är den löjligt snygg med sin vita färg och lika vita sommartofflor :love:
 
Inte Passat ecofuel. Både jag och kollegan köpte i våras. En 2010 och en 2011. Bägge har krånglat mer än lovligt och även om bränslet är billigt har diverse verkstadsbesök gjort tillvaron tråkig och pissigt dyr.
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Liran
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 146
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 619
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp