Bildrömmar - vad kör du?

skiesabove

Trådstartare
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del reparationer som skulle behöva göras innan försäljning, men som skulle äta upp vinsten på att sälja så det är ingen vits då felen inte påverkar körningen/säkerheten).

Det är därför dags att börja drömma om en ny bil så att jag är redo när den dör. Och ja, vi har reservbilar så jag blir inte stående utan om den pajar en dag, då är det bara att ställa på en av "reservbilarna" (men dessa kan jag inte pendla med någon längre tid, de är verkligen inte bränslesnåla).

Jag har följande krav:
1. Får inte dra mer än 0,5 liter milen. Elbil är drömmen men dessa är än så länge för dyra då kravet är att den måste kunna köra 6 mil på en laddning och måste vara en hybrid så att man inte blir stående i -30 grader.
2. Ska ha dragkrok och kunna dra en transport, helst klara av det på B-kort men jag kommer säkert behöva ta utökat pga att min häst är stor och tung.
3. Inte vara en jätteklumpeduns men kunna rymma familjen (vi blir 3 i februari) och ha hyfsat lastutrymme.
4. Helst vara billig, men om Astran håller ett år till (och det bör den göra eftersom jag ska vara mammaledig och inte kommer lägga så många mil på den) så har vi möjlighet att ta ett ganska stort billån om vi skulle vilja, så maxpris runt 300k? Men helst typ... 30k.. haha :D.
5. Ha dom viktigaste bekvämligheterna: farthållare, rumpvärmare och AC.

Vad kör ni andra hästmänniskor för bilar :)? Bra och dåligt med dom?
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?
 
Den där kompromissen har vi slutat leta efter.
Vi har en tio år gammal Passat 1,9 tdi som hyfsat snål (0,57 l/mil) , bekväm och driftsäker pendlarbil - och en VW LT35 skåpbil (0,9 l/mil) som hästbil. Lätt att lasta i, stabil och bra att dra med, ljusår mer ändamålsenlig än en kombi/suv/pickup.

När Passaten behöver bytas är oddsen goda att det blir en likadan, samma sak med LT:n (Crafter eller möjligen Transporter då).
(En modern Passatkombi är nog annars så nära en uthärdlig familjebil/pendlarbil/hästbil kompromiss som man kommer. Annars kanske Skoda Octavia.)
 
SAAB. Drar mer än 0,5 l/mil men jag älskar den. Bra att köra (så bekväm!), bra dragbil, alla nödvändiga finesser, lagom stor. Älskar!

Vi har en 9-3 flexifuel nu, 2008. Vår gamla, en 9000 från 1998, var nästan lika bra. Den hade mer (större? Högre?) turbo och var stark som ett as.

Önskebilen är en fabriksny 9-5, en rätt fläskig variant. Men det är bara en dröm, de kostar alldeles för mycket för oss och vem vet hur länge, eller ens om, de kommer tillverkas i framtiden...
 
Ja kombinationen mellan 1 och 2 leder nästan garanterat till en sprillans eller nästan-ny, det är jag medveten om :-).

I nuläget har vi billig liten pendlarbil och stor och stark dragbil som är avställd när jag inte behöver dra något.
 
Jag har en Ford Focus kombi som jag älskar:D! Den drar runt 0,6 blandad körning och jag får dra mitt lilla enaxlade släp alldeles lagligt med en ponny i på B-kort. Troligen ingen bil som kanske passar dig och dina krav men tror det motsvarar din Astra väldigt väl.
 
En passat kanske? Jag känner flertalet som kör passat av nyare modell och samtliga är väldigt nöjda med det. Nästan så man själv blir sugen, känns som en bil som är "lagom" på alla sätt.
 
jag har en passat från 13, diesel som drar ca 0,55 i snitt. Ökar till typ 0,7 med släp på.
Då har jag starkare motorn och 4wd så väljer man ecofuel (gas) kommer man säkert ned ännu mer.
Tycker den är smidig, har massa skojiga saker och rymmer enorm mycket.
och bra i pris.

det tråkiga är att den är så vanlig.
 
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del reparationer som skulle behöva göras innan försäljning, men som skulle äta upp vinsten på att sälja så det är ingen vits då felen inte påverkar körningen/säkerheten).

Det är därför dags att börja drömma om en ny bil så att jag är redo när den dör. Och ja, vi har reservbilar så jag blir inte stående utan om den pajar en dag, då är det bara att ställa på en av "reservbilarna" (men dessa kan jag inte pendla med någon längre tid, de är verkligen inte bränslesnåla).

Jag har följande krav:
1. Får inte dra mer än 0,5 liter milen. Elbil är drömmen men dessa är än så länge för dyra då kravet är att den måste kunna köra 6 mil på en laddning och måste vara en hybrid så att man inte blir stående i -30 grader.
2. Ska ha dragkrok och kunna dra en transport, helst klara av det på B-kort men jag kommer säkert behöva ta utökat pga att min häst är stor och tung.
3. Inte vara en jätteklumpeduns men kunna rymma familjen (vi blir 3 i februari) och ha hyfsat lastutrymme.
4. Helst vara billig, men om Astran håller ett år till (och det bör den göra eftersom jag ska vara mammaledig och inte kommer lägga så många mil på den) så har vi möjlighet att ta ett ganska stort billån om vi skulle vilja, så maxpris runt 300k? Men helst typ... 30k.. haha :D.
5. Ha dom viktigaste bekvämligheterna: farthållare, rumpvärmare och AC.

Vad kör ni andra hästmänniskor för bilar :)? Bra och dåligt med dom?
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?

Jag kör Subaru Legacy outback, diesel.
Den drar utan släp ca 0.5 liter/mil.
Den får dra 1400 drygt på B-kort.
Den är i och för sig ganska stor men jämförelsevis diskret i design - ingen uppenbar "stadsjeep".
Priset: tja jag köpte min för 250000kr och den hade då gått knappt 2000mil.
 
Saab!!

Ägde förut en Saab 9-3 vector sport combi 2008. 200+ hästar och automat. Fantastisk dragbil, drog runt litern med släp med stort halvblod i. Kanske 0.7 utan släp? Tyvärr körde jag av vägen i januari i år och totalkvaddade den. Istället för att köpa en likadan köpte jag en Hyundai santa fe, VARFÖR känner jag nu!!

Nya drar 2 liter/mil med släp! Visserligen är den stor, tung och 4-hjulsdriven men ändå.

Ska byta ut den till en sån Saab igen till sommaren tänkte jag. Så jag röstar för Saab. Har du dessutom 300k att lägga kan du ju typ köpa en ny sån.
 
Det känns lite märkligt att tipsa om att köpa Saab med tanke på konkursen? Sist jag kollade gjordes inga nya.

jag betalde 240 för en 13 som gått knappt 3000. Och då var det som sagt extra allt utrustning.
 
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del reparationer som skulle behöva göras innan försäljning, men som skulle äta upp vinsten på att sälja så det är ingen vits då felen inte påverkar körningen/säkerheten).

Det är därför dags att börja drömma om en ny bil så att jag är redo när den dör. Och ja, vi har reservbilar så jag blir inte stående utan om den pajar en dag, då är det bara att ställa på en av "reservbilarna" (men dessa kan jag inte pendla med någon längre tid, de är verkligen inte bränslesnåla).

Jag har följande krav:
1. Får inte dra mer än 0,5 liter milen. Elbil är drömmen men dessa är än så länge för dyra då kravet är att den måste kunna köra 6 mil på en laddning och måste vara en hybrid så att man inte blir stående i -30 grader.
2. Ska ha dragkrok och kunna dra en transport, helst klara av det på B-kort men jag kommer säkert behöva ta utökat pga att min häst är stor och tung.
3. Inte vara en jätteklumpeduns men kunna rymma familjen (vi blir 3 i februari) och ha hyfsat lastutrymme.
4. Helst vara billig, men om Astran håller ett år till (och det bör den göra eftersom jag ska vara mammaledig och inte kommer lägga så många mil på den) så har vi möjlighet att ta ett ganska stort billån om vi skulle vilja, så maxpris runt 300k? Men helst typ... 30k.. haha :D.
5. Ha dom viktigaste bekvämligheterna: farthållare, rumpvärmare och AC.

Vad kör ni andra hästmänniskor för bilar :)? Bra och dåligt med dom?
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?


Min pappa hade 50-årskris och köpte en liten röd ford focus cc (pininfarina).
Den såldes några år senare till en tjej som monterade drag på den och hade den som hästbil. Väldigt rolig och snål liten bil som kan vara både praktiskt och sportig. (Om ni är max tre pers pga litet baksäte.)

ford-focus-cc-005.jpg


(googlebild)
 
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör"

That's impossible, an Astra doesn't brake down! :D (om Claudia Shiffer sagt det på tv är det sant!)

Förutom att påpeka orimligheten i ditt första uttalande har jag inget mer att tillägga eftersom jag älskar min Astra och hoppas att den kommer leva för evigt :D
 
Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del reparationer som skulle behöva göras innan försäljning, men som skulle äta upp vinsten på att sälja så det är ingen vits då felen inte påverkar körningen/säkerheten).

Det är därför dags att börja drömma om en ny bil så att jag är redo när den dör. Och ja, vi har reservbilar så jag blir inte stående utan om den pajar en dag, då är det bara att ställa på en av "reservbilarna" (men dessa kan jag inte pendla med någon längre tid, de är verkligen inte bränslesnåla).

Jag har följande krav:
1. Får inte dra mer än 0,5 liter milen. Elbil är drömmen men dessa är än så länge för dyra då kravet är att den måste kunna köra 6 mil på en laddning och måste vara en hybrid så att man inte blir stående i -30 grader.
2. Ska ha dragkrok och kunna dra en transport, helst klara av det på B-kort men jag kommer säkert behöva ta utökat pga att min häst är stor och tung.
3. Inte vara en jätteklumpeduns men kunna rymma familjen (vi blir 3 i februari) och ha hyfsat lastutrymme.
4. Helst vara billig, men om Astran håller ett år till (och det bör den göra eftersom jag ska vara mammaledig och inte kommer lägga så många mil på den) så har vi möjlighet att ta ett ganska stort billån om vi skulle vilja, så maxpris runt 300k? Men helst typ... 30k.. haha :D.
5. Ha dom viktigaste bekvämligheterna: farthållare, rumpvärmare och AC.

Vad kör ni andra hästmänniskor för bilar :)? Bra och dåligt med dom?
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?

Kör en Seat Altea Freetrack TDI (170hk) som får dra 1340 kg på B-kort om jag minns rätt. I grunden en VW-bil med samma motor, bara design på plåt och interiör som skiljer mot en VW. Utmärkt dragbil. Drar runt 0,6l/mil vanlig körning men runt 0,9l/mil med lastad transport. Kostade 250k helt ny 2009, vet inte priset i dagsläget. Har en massa najs elektronik som standard och nästan inga tillval att göra. Något liten invändigt, men för 4 personer och bagage funkar det helt OK. Måste man använda sista platsen bak är det lite trångt, eftersom sätena är anpassade för 2 pers. (men 3-punktsbälte på alla positioner är det).
 
That's impossible, an Astra doesn't brake down! :D (om Claudia Shiffer sagt det på tv är det sant!)

Förutom att påpeka orimligheten i ditt första uttalande har jag inget mer att tillägga eftersom jag älskar min Astra och hoppas att den kommer leva för evigt :D

Nä jag veeeet! Det är hemskt! Den skulle ju leva för alltid!

Men växellådan har börjat ge ifrån sig ett "sportigt" ljud på 1:an och 2:an som en köpare skulle backa ifrån, men som enligt verkstan inte är någon fara (går dock inte går att åtgärda utan att byta låda och det är apdyrt för det behöver man typ aldrig göra på en Astra).

Men den har varit en otroligt bra bil, den har bland annat agerat traktor och dragit rundbalar i blixthalka (traktorn var trasig och helt omöjligt att putta för hand, så vi band fast dom baki bilen), dragit släp med rundbal på, fått plats med 12 kaniner i transportburar + deras vanliga kaninburar, fraktat mig 11-13 mil per arbetsdag, tagit sig fram genom allehanda katastrofväder, alltid alltid startat oavsett hur kallt det var och framförallt varit rolig att köra.

Men den har fått sin dom nu, 10 000 mil till (dvs ett år av pendling) förutspådde verkstan.
 
Om jag skulle köpa en ny bil som både är schysst att pendla med och drar bra så skulle det bli en passat. Men jag har BE.
 
Vill man få samma bil för 50-75kSEK mindre pengar ska man snegla på seat/Skoda........ Mindre optioner men passar modellen är det en god besparing.
 
Vilken bil skulle ni få köra om ni fick välja helt fritt?
Glömde ju den... :D

Som pendlar- och familjebil skulle jag kanske köra Audi RS7 eller BMW M6.
Som hästbil en Ketterer Professional eftersom jag har tunga körkort, annars en Strömsholmsbilen MaxLoad eller Volume.
Om jag var begränsad till just kombinationen B-kortsbil + hästtransport hade jag dragit en Forzab Classix XL efter en VW Crafter 35 4MOTION.
 
Nu drar jag ingen transport f n, så jag vet inte hur den är som dragbil men
:love::love::love::love::love: min Saab 9-3 ttid -11. Superbekväm och trevlig att köra! Drar 0,45 på landsväg måttlig fart, kanske 0,55 på motorväg.Inte ett fel hittills, heller.

Sörjer att Saab gick i graven!
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Liran
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 146
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 619
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp