Bukefalos 28 år!

Bildtråd inredningskaos!

Ändå finns det folk som lyckas ha det städat och fint hela tiden. Jag avundas dem.

Vissa har det i sig av födsel och ohejdad vana. Jag är uppvuxen i ett pedanthem, allt hamnade på något magiskt vis på sina platser och det var alltid städat och fint. Dock kände jag mig inte begränsad eller hade krav på mig själv, det var pappa som bara fixade allt. Tror inte det kostade honom energi, men mig gör det det. Själv skulle jag vilja ha det som i barndomshemmet men fixar bara inte det.

Jag gör som @em-pirre när vi får besök, hivar in grejer i garderoben och kassar men städar alltid toaletten innan besök. Skulle skämmas ihjäl över ostädat toalett. Dammråttor och annat småstök har jag aktivt bestämt mig att inte skämmas för, och det funkar. Jag lägger energi på mat och dukning tex och struntar fullständigt i om jag inte orkat dammsuga, och damm och päls i hörnen blir det av två labbar.

Det där med dammråttor struntar jag i sedan jag hörde Agnes Wold prata om att dammråttor inte är ohygieniska eftersom det är så torrt och inga bakterier edyl trivs där.
 
För mig är det viktigt att ha det så fint att jag vågar släppa in folk utan att skämmas. Det har hänt att jag fått säga nej till folk för att jag haft det för ostädat. Jag vill inte ha det så.
Jag har slutat skämmas.

Mitt hus är ett enda stök, och när människor hälsar på får de acceptera det.
Jag brukar tänka att det värsta som kan hända är att de tänker ”så där stökigt skulle aldrig vilja ha det” och så mår de lite extra bra när de kommer hem till sitt eget hem, som är mer välstädat. Och det bjuder jag på.
 
Städat. Typ.
IMG_20211231_055156.jpg
 
Vissa har det i sig av födsel och ohejdad vana. Jag är uppvuxen i ett pedanthem, allt hamnade på något magiskt vis på sina platser och det var alltid städat och fint. Dock kände jag mig inte begränsad eller hade krav på mig själv, det var pappa som bara fixade allt. Tror inte det kostade honom energi, men mig gör det det. Själv skulle jag vilja ha det som i barndomshemmet men fixar bara inte det.

Jag gör som @em-pirre när vi får besök, hivar in grejer i garderoben och kassar men städar alltid toaletten innan besök. Skulle skämmas ihjäl över ostädat toalett. Dammråttor och annat småstök har jag aktivt bestämt mig att inte skämmas för, och det funkar. Jag lägger energi på mat och dukning tex och struntar fullständigt i om jag inte orkat dammsuga, och damm och päls i hörnen blir det av två labbar.

Det där med dammråttor struntar jag i sedan jag hörde Agnes Wold prata om att dammråttor inte är ohygieniska eftersom det är så torrt och inga bakterier edyl trivs där.
Ja toaletten städar jag regelbundet. Inte tvättar golv eller så men tvättar handfatet medan jag tvättar händerna och ser till så att toalettstolen är ren
 
Jag har svårt att släppa in folk i mitt hem oavsett om det är städat eller inte, det har hänt att jag nekat en kompis att komma in och använda toaletten för att jag inte var förberedd på det, då var det inte stökigt. Har också fått stora paniken och ätit bakelser ute i trapphuset med en bekant som vågade komma förbi på min födelesedag utan att meddela först - hen fick inte heller komma in, och då var det nog stökigt.
Jag skulle inte klara av att "bara släppa in någon" utan att polera först.
 
Här får man komma in även om det inte är polerat. Men visst är det inte jättekul om det ser kaosigt ut. Mina mostrar är däremot värst. Den ena kan ställa sig och diska helt plötsligt :mad:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här får man komma in även om det inte är polerat. Men visst är det inte jättekul om det ser kaosigt ut. Mina mostrar är däremot värst. Den ena kan ställa sig och diska helt plötsligt :mad:
Jag kan inte låta folk se min disk! Hinner jag inte diska innan typ elektrikern ska komma förbi blastar jag på med så mycket diskmedel jag kan och tokspolar vatten i diskon så att löddret döljer vad som finns där. "Åh, tänk att du kom förbi just när jag var så himla upptagen med disken!" :angel: :D
 
Här får man komma in även om det inte är polerat. Men visst är det inte jättekul om det ser kaosigt ut. Mina mostrar är däremot värst. Den ena kan ställa sig och diska helt plötsligt :mad:
Men jösses, jag läste helt fel! Som att dina mostrar kunde ställa sig och diska hemma hos sig när De hade besök - inte att de skulle ställa sig och diska hemma hos dig! Så fräckt och oförskämt! 😲
Eventuellt kommer det ur omtanke och hjälpsamhet, men ändå, absolut inte okej!
 
Men jösses, jag läste helt fel! Som att dina mostrar kunde ställa sig och diska hemma hos sig när De hade besök - inte att de skulle ställa sig och diska hemma hos dig! Så fräckt och oförskämt! 😲
Eventuellt kommer det ur omtanke och hjälpsamhet, men ändå, absolut inte okej!
Jodå! De märker minsta lilla skavank 🙄 Jag tror att min ena moster helt enkelt inte tål att se disk stå framme. Hon har alltid varit sådan och jag får stå och försöka hitta på en tillräckligt bra anledning till varför det råkar stå en kniv, ett glas eller varsom nu är i vasken :banghead:
 
Jodå! De märker minsta lilla skavank 🙄 Jag tror att min ena moster helt enkelt inte tål att se disk stå framme. Hon har alltid varit sådan och jag får stå och försöka hitta på en tillräckligt bra anledning till varför det råkar stå en kniv, ett glas eller varsom nu är i vasken :banghead:
Är man bara förbi på besök är det ju så långt över gränsen att det blir pinsamt!
Min käre far är lagd lite åt samma håll dock, han KAN inte låta saker stå framme... och när föräldrarna är på besök bor de ju här, så då låter jag honom hållas. Då är det ju vårat gemensamma stök som ska städas bort så att säga, och hellre han än jag. :D Han kan dock nästan plocka tallriken ur händerna på folk innan de ätit färdigt bara för att få städa, och det är väl inte sunt det heller.
 

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha bott i en resväska i ett och halvt år, med långdistansförhållande mellan två länder och hela baletten, så har jag och...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp