Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Misstänker att trehjuliga cyklar är lättare att använda än en låg soffa, då det är betydligt högre säte.

Och läs mitt svar till Badger.

Men jag avslutar här, innan jag slutar vara konstruktiv, och går över till att trolla.

Hur tycker du att den äldre personen med rullator ska få med sig rullatorn på den fantastiska trehjuliga cykeln? För om hen inte får med sig sin rullator kan hen inte gå på stan ändå när hen kommer fram. Inse bara att cykel inte är lösningen för alla även om det är det för väldigt många. Samhället måste vara tillgängligt för alla, oavsett hur rörlig man man är. Allt annat är uteslutet.
 
Det man ska ha i åtanke är att bilfritt centrum är inte att förbjuda all trafik, vilket många verkar tro. Utan det handlar just om att få bort biltrafik på andra sätt. Sedan finns det ju absolut enstaka idioter på bägge sidor som tror att man menar just att förbjuda biltrafik helt.
Ah! ja då är jag för. Jag tycker ju också det låter som att man tänker förbjuda bilar i centrum.

Men då anser jag också att man har satt helt fel ord på företeelsen och inte beskrivit den tillräckligt noga. För folk blir ju som sagt helt vansinniga och jättearga och det är ju mycket enklare om man har ord och förklaring som gör att de kan rycka lite på axlarna och tycka att det låter ju trevligt.

Typ uhm gångfrämjat centrum eller lågtrafikscentrum eller låghastighetscentrum eller ngt fånigt som mjuktrafikcentrum.

Visby har ju bilförbud innanför murarna, (vilket iofs fungerar utmärkt tror jag, fast jag har ingen aning) men då har de ju satt upp förbudsskyltar rätt och slätt. Så när jag hör bilfritt centrum får jag en bild av att de sätter upp betongsuggor i en cirkel på 2 km runt centrala staden och rycker på axlarna och jag gillar ju ändå cykling och gång. Den som avskyr cyklister och gångtrafikanter, det är väl typ majoriteten i Sverige om man läser kommentarer, tänker sig väl taggiga stup runt staden fyllda med människoätande bläckfiskar :D.
 
Senast ändrad:
Här har de försökt sig på att bygga ett bostadsområde där man uppmuntras att inte ha bil. Saknas till stor del parkeringar och är tvångsmedlemskap i bilpool om man flyttar dit. Pga det fick de avgiftsbelägga alla parkeringarna i närheten som förut varit gratis eftersom det blev kaos och parkeringarna inte räckte för de verksamheter som hade dom :banghead: Inte blev det mer plats för att det blev avgifter heller.
Fungerar kanske att vända sig till ett sådant nischat klientel om det är så att det inte är bostadsbrist men nu har jag inte hört att någon jag känner som köpt bostad där har tänkt att göra sig av med bilen.

Tror också att det blir problem för alla möjliga typer av butiker om det blir alldeles för opraktiskt att ta sig till dem med bil. Absolut att man ska uppmuntra och underlätta för att åka kollektivt eller cykla men den dagen någon ska köpa med sig ett köksbord så behöver det gå att ta sig dit med bil hyfsat smidigt.
 
Senast ändrad:
Ah! ja då är jag för. Jag tycker ju också det låter som att man tänker förbjuda bilar i centrum.

Men då anser jag också att man har satt helt fel ord på företeelsen och inte beskrivit den tillräckligt noga. För folk blir ju som sagt helt vansinniga och jättearga och det är ju mycket enklare om man har ord och förklaring som gör att de kan rycka lite på axlarna och tycka att det låter ju trevligt.

Typ uhm gångfrämjat centrum eller lågtrafikscentrum eller låghastighetscentrum eller ngt fånigt som mjuktrafikcentrum.

Visby har ju bilförbud innanför murarna, (vilket iofs fungerar utmärkt tror jag, fast jag har ingen aning) men då har de ju satt upp förbudsskyltar rätt och slätt. Så när jag hör bilfritt centrum får jag en bild av att de sätter upp betongsuggor i en cirkel på 2 km runt centrala staden och rycker på axlarna och jag gillar ju ändå cykling och gång. Den som avskyr cyklister och gångtrafikanter, det är väl typ majoriteten i Sverige om man läser kommentarer, tänker sig väl taggiga stup runt staden fyllda med människoätande bläckfiskar :D.

Vi har introducerat sa kallade "Low traffic neighbourhoods" har i London sedan pandemin, och folk blir fortfarande fly forbannade :p
Detta trots att alla som bor i dessa omraden fortfarande kan kora (och parkerka) pa dessa vagar, och att initiativen enbart tjanar till att stanga ute traffik som anvander bostadsomraden som en genvag, och da samtidigt ge plats till saker gangtrafik och cyklister.

Min uppfattning harifran ar att det helt klart finns en kategori (/ofta en aldre (50+) generation) som ser bilagandet som en valdigt stor del av deras identitet, och ser det som mer eller mindre en rattighet att kunna parkera utanfor huset och sedan kora typ 1.5 km ner till ett kafe, dar man ocksa ska kunna parkera direkt utanfor, och denna grupp reagerar valdigt starkt pa alla iniativ som framjar gaende och cyklande, eftersom det tar plats fran bilarna (bygger man nytt sa kan man kanske planera for bada, men vi har ganska ont med extra plats har :p )

Jag tror och hoppas dock att utvecklingen ar pa ratt vag, och att vi kommer langsamt bygga trevligare, sakrare och mer livliga stader som inte ar fokuserade kring bilar :)
(Det ar ju ocksa det det handlar om, att inte bygga allt med bilar som forsta prioritet. Visst du kan fortfarande kora, men du far kanske kora en langre vag / parkera lite langre bort, for att istallet gora plats for de som gar/cyklar osv)

@Angel - den dagen nagon ska kopa ett koksbord, sa kanske de kan fa det levererat? :)

For boende i storre stader, sa ar det ganska latt att leva bilfritt / med valdigt lite bil. Jag har levt mer eller mindre bilfritt sedan jag flyttade hemifran, och jag har andock bade mat och mobler (det forsta ar ett annat arbument som manga anvander "jag maste ha bilen for att fa hem maten"). En kombination av sadelvaskor pa cykeln, leveranstjanser och hyrbilar/skapbilar nar det behovs, sa funkar det bra, och jag behover aldrig byta vinterdack :p
( Jag fattar hur detta dock inte funkar for mina foraldrar i Ystad som ska pendla till typ Kavlinge)
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.

Enligt mig är det inte så svart och vitt som jag uppfattar att du skriver. Sen, en första förutsättning för bilfria städer är självklart att det finns en väl utbyggd kollektivtrafik, vilket innebär att endast Stockhom, Göteborg och Malmö idag skulle kunna vara aktuella för att vara "bilfria" (kanske även Uppsala?). Finns ingen välutbyggd kollektivtrafik, såsom i många mindre städer och framförallt på landsbyggden så vore det ju helt galet att börja diskutera om "bilfria" städer/stadskärnor.

Sen, om man skulle reglera att våra tre större städer skulle vara bilfria (själv är jag inte helt säker på om förbud är rätt väg att gå) så innebär inte det att det inte skulle finnas undantag. Tanken med bilfria städer är ju att underlätta för folka att röra sig i stan. Då måste hänsyn självklart även tas till människor som av fysiska eller mentala skäl har svårt att röra sig. Jag tänker mig tex att dessa personer skulle undants från ett bilförbud inmebärandes att de får ta bilen in till stan (egen bil, färdtjänst etc). En stad där människor som utan problem kan röra sig förbjuds köra bil i staden skulle enligt mig göra en jätteskillnad.

Huruvida förbud sen är vägen att gå är jag inte helt säker. Jag är dock av åsikten att biltrafiken i Stockholm måste minskas.

Vidare på detta, så har jag även funderat på den lastbilstrafik jag ser inne i stockholm på nätterna, alltså från nio på kvällen och fram till småtimmarna. Jag måste säga att jag inte förstår varför dessa lastbilar (främst mindre lastbilar) kör inne i Stockholm på natten. De kan väl knappast leverera varor vid tex midnatt, ett på morgonen eller så? Men jag kanske missar något. Jag får dock erkänna att som boende i Stockholm (Vasastan) så störs jag faktiskt ibland av denna trafik när jag ska sova - mkt pga av att många, inte bara lastbilar, inte håller hastighetsbegränsningarna nattetid utan kör betydligt snabbare, gasar/rejsar när trafikljus blir grönt etc. vilket skapar mer biljud än om man hade kört på ett vettigt sätt. Så, jag hade gärna sett ett förbud mot lastbilstrafik mellan säg 23-04 i vart fall (helst ända till 6 på morgonen men förstår att leverans till tex matbutiker kan ske ganska tidigt på morgonen).
 
Senast ändrad:
Min mamma som är förlamad i ena sidan, 75 år och väldigt instabil kan inte under några omständigheter cykla oavsett hur cykeln ser ut.
Utan sin bil skulle hon bli helt isolerad.

Och behoven som de som din mamma har, ar definitivt nagot som man ar medveten om nar man pratar om och planerar bilfria stader. Det handlar inte om att tvinga ALLA ur sina bilar, men att gora det lattare och sakrare for sa manga som mojligt att anvanda mer hallbara transpormetoder som ocksa tar upp mindre plats, framforallt i stadskarnor, som ofta inte har sa mycket plats.
 
Enligt mig är det inte så svart och vitt som jag uppfattar att du skriver. Sen, en första förutsättning för bilfria städer är självklart att det finns en väl utbyggd kollektivtrafik, vilket innebär att endast Stockhom, Göteborg och Malmö idag skulle kunna vara aktuella för att vara "bilfria" (kanske även Uppsala?). Finns ingen välutbyggd kollektivtrafik, såsom i många mindre städer och framförallt på landsbyggden så vore det ju helt galet att börja diskutera om "bilfria" städer/stadskärnor.

Sen, om man skulle reglera att våra tre större städer skulle vara bilfria (själv är jag inte helt säker på om förbud är rätt väg att gå) så innebär inte det att det inte skulle finnas undantag. Tanken med bilfria städer är ju att underlätta för folka att röra sig i stan. Då måste hänsyn självklart även tas till människor som av fysiska eller mentala skäl har svårt att röra sig. Jag tänker mig tex att dessa personer skulle undants från ett bilförbud inmebärandes att de får ta bilen in till stan (egen bil, färdtjänst etc). En stad där människor som utan problem kan röra sig förbjuds köra bil i staden skulle enligt mig göra en jätteskillnad.

Huruvida förbud sen är vägen att gå är jag inte helt säker. Jag är dock av åsikten att biltrafiken i Stockholm måste minskas.

Vidare på detta, så har jag även funderat på den lastbilstrafik jag ser inne i stockholm på nätterna, alltså från nio på kvällen och fram till småtimmarna. Jag måste säga att jag inte förstår varför dessa lastbilar (främst mindre lastbilar) kör inne i Stockholm på natten. De kan väl knappast leverera varor vid tex midnatt, ett på morgonen eller så? Men jag kanske missar något. Jag får dock erkänna att som boende i Stockholm (Vasastan) så störs jag faktiskt ibland av denna trafik när jag ska sova. Så, jag hade gärna sett ett förbud mot lastbilstrafik mellan säg 23-04 i vart fall (helst ända till 6 på morgonen men förstår att leverans till tex matbutiker kan ske ganska tidigt på morgonen).

Jag tror iden med att leverara grejer pa natten ar att minska trafikstockningen och utslappningen pa dagtid - det ar nagot som diskuterats har i London - hur viss trafiik kanske kan styras om till andra tider pa dygnet.
Knepigt om det ar valdigt bullrigt dock
 
Jag googlade bilfria städer och hittade en sida med en lista över ur olika storstäder gör. Den här var intressant men svår i praktiken kan jag tänka mig:

"Milano
I staden Milano i Italien prövar man ett nytt sätt att få bort bilarna från stadskärnan. Om bilpendlarna lämnar sina fordon hemma får de gratis kuponger på kollektivtrafiken. Varje gång bilen stannar hemma skickar staden en kupong till föraren med samma värde som en buss- eller tågbiljett. En låda i bilen som är uppkopplad mot internet håller sen koll på var bilen befinner sig, så att ingen kan luras och köra till jobbet ändå."

Det låter vid första anblick superbra. Toppensätt att uppmuntra folk att låta bilen stå och istället uppmuntra att åka kollektivt. MEN, moroten i deras metod får man bara om man faktiskt äger en bil. Vilket gör att de som är ännu "duktigare" och säljer sin bil för att enbart åka kollektivt inte får nån morot.
 
For boende i storre stader, sa ar det ganska latt att leva bilfritt / med valdigt lite bil. Jag har levt mer eller mindre bilfritt sedan jag flyttade hemifran, och jag har andock bade mat och mobler (det forsta ar ett annat arbument som manga anvander "jag maste ha bilen for att fa hem maten"). En kombination av sadelvaskor pa cykeln, leveranstjanser och hyrbilar/skapbilar nar det behovs, sa funkar det bra, och jag behover aldrig byta vinterdack :p
( Jag fattar hur detta dock inte funkar for mina foraldrar i Ystad som ska pendla till typ Kavlinge)

Absolut skulle många fler klara sig utan bilen. Men det finns ju ändå många samanhang där man behöver den. T.ex. hade jag inte haft samvete att ta bussen till och från jobbet när mitt barn var så litet att hen inte klarade sig ensam hemma efter skolan. Bussen tar mer än dubbelt så lång tid jämfört med bilen och jag ville ge mitt barn så korta dagar på förskola/fritids som möjligt. Bussen tar så lång tid för att den inte kör närmsta vägen utan den kör ju naturligtvis sicksack för att kunna släppa och på människor i alla byarna längst vägen. Nu när barnet klarar sig själv tar jag bussen ibland. Det är riktigt trevligt att bara kunna sitta och slappna av. Men när barnet var litet var skillnaden mellan att ta bilen och bussen att barnet hade behövt vara på förskola/fritids 1-2 timmar längre än om jag tog bilen.
 
Jag tror iden med att leverara grejer pa natten ar att minska trafikstockningen och utslappningen pa dagtid - det ar nagot som diskuterats har i London - hur viss trafiik kanske kan styras om till andra tider pa dygnet.
Knepigt om det ar valdigt bullrigt dock
Den tanken är förstår jag. Det är såklart mindre billjud nattetid än dagtid i och med att det är mindre trafik på natten, men den trafik som finns upplever jag tyvärr inte håller hastighetsgränser, vilket skapar mer ljud. Jag har ju valt att bo i stan och får då såklart acceptera att det är en bullrigare miljö, men samtidigt måste ju även hänsyn tas till boende. Tror dock att om billtrafiken på natten var bättte på att följa hastighetsgränser, inte gasa/rejsa vid grönt ljus etc. så skulle den jobbiga ljudnivån sjukna ordentligt. I och med att det är tommare på gatorna så passar tyvärr både bilarna och lastbilarna att köra på/för fort. Vid gatorna där jag bor är de 30 eller 50 km och på natten är det få som följer detta tyvärr.
 
Den tanken är förstår jag. Det är såklart mindre billjud nattetid än dagtid i och med att det är mindre trafik på natten, men den trafik som finns upplever jag tyvärr inte håller hastighetsgränser, vilket skapar mer ljud. Jag har ju valt att bo i stan och får då såklart acceptera att det är en bullrigare miljö, men samtidigt måste ju även hänsyn tas till boende. Tror dock att om billtrafiken på natten var bättte på att följa hastighetsgränser, inte gasa/rejsa vid grönt ljus etc. så skulle den jobbiga ljudnivån sjukna ordentligt. I och med att det är tommare på gatorna så passar tyvärr både bilarna och lastbilarna att köra på/för fort. Vid gatorna där jag bor är de 30 eller 50 km och på natten är det få som följer detta tyvärr.
Människor som jobbar på nätterna måste dessutom kunna sova på dagarna så det fungerar inte att det är för bullrigt då heller om den typen av leveranser utökas. Av erfarenhet kan jag säga att det är svårt att jobba natt, bo centralt och kunna sova ordentligt för det är alltid någonting som byggs, någon som håller tal, spelar musik osv och speciellt om man ska framföra fordon eller annat som kan bli farligt om man är för trött så måste man ju kunna sova ordentligt. Utöver det är det inte alltid det lättaste att åka kollektivt om man jobbar konstiga tider och det känns inte supertryggt att cykla runt överallt vid halv tre på morgonen.
 
Av folk på cykel?

Inte nodvandigtvis, men om det ar ratt losning, sa absolut (kolla e.g. "Pedal me" som fraktar bade manniskor och gods pa cykel).
Aterigen, det ar ingen som vill ha bort ALL biltrafik, utan bara minska den. En van som gor 2-3 leveranser (eller fler, men da leder det kanske till langre vantetider) minskar ju biltrafiken med 50-66% jamfort med om de personerna istallet kort med egen bil.
 
Människor som jobbar på nätterna måste dessutom kunna sova på dagarna så det fungerar inte att det är för bullrigt då heller om den typen av leveranser utökas. Av erfarenhet kan jag säga att det är svårt att jobba natt, bo centralt och kunna sova ordentligt för det är alltid någonting som byggs, någon som håller tal, spelar musik osv och speciellt om man ska framföra fordon eller annat som kan bli farligt om man är för trött så måste man ju kunna sova ordentligt. Utöver det är det inte alltid det lättaste att åka kollektivt om man jobbar konstiga tider och det känns inte supertryggt att cykla runt överallt vid halv tre på morgonen.
Det förstår jag. Jag är nog inte emot att vissa leveranser görs nattetid om det tex är för att omleda trafiken, men jag önskar då att man på något sätt försöker säkerställa så att nattrafiken följer trafikreglerna så att ljudnivån blir så låg som möjligt. Och självklart att samma sak görs för dagtrafiken så att bullernivån blir så låg som möjligt då.

Sen, innan man överväger att införa bilfria städer måste ju såklart tex svårigheter för de som jobbar natt att ta sig fram lösas. Om detta bör ske genom utökad kollektivtrafik eller att tillåta viss biltrafik på nätterna eller annat sätt blir då frågan. Full förståelse att man inte vill cykla 3 på morgonen.
 
Aterigen vill jag stressa perspektiv har - i storstader/stadskarnor som London sa ar faktiskt cykel oftast det snabbaste sattet att ta sig fram (undantaget tunnelbana/tag) da trafiken ror sig sa langsamt.
Ska man ta sig 6 mil till jobb, sen 3 mil till forskola at annat hall, och sen 4 mil till matbutiken - kor pa!
 
Jag vill bara inflika att det händer jättemycket på området "cykellika fordon som inte är bilar och inte är cyklar och anpassade för alla möjliga behov". Det är inte som att bil eller cykel är de enda alternativen :)

Med konceptet bil menar jag mest ett säkert sätt, året om, att transportera 1-4-ish individer sådär 5-15 mil rimligt effektivt in till/från destination eller till/från en bra anslutning till nästa resa. Konceptet att den ska se ut som alltid eller ägas av var och en ger jag inte så mycket för.

Jag tycker ibland numer att vi är dåliga att ge cred till vilken bra uppfinning bilen är; samtidigt som vi överanvänt (och designat in den) den extremt mycket också vilket skapar problem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 438
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp