Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Inte nodvandigtvis, men om det ar ratt losning, sa absolut (kolla e.g. "Pedal me" som fraktar bade manniskor och gods pa cykel).
Aterigen, det ar ingen som vill ha bort ALL biltrafik, utan bara minska den. En van som gor 2-3 leveranser (eller fler, men da leder det kanske till langre vantetider) minskar ju biltrafiken med 50-66% jamfort med om de personerna istallet kort med egen bil.

Så man ska ersätta bilresorna med lågavlönade människor som ska cykla kors och tvärs över stan med tunga leveranser som bord? Liknande de cykelbud som levererar take away för alldeles för låg lön och stressigt jobb.
 
Aterigen vill jag stressa perspektiv har - i storstader/stadskarnor som London sa ar faktiskt cykel oftast det snabbaste sattet att ta sig fram (undantaget tunnelbana/tag) da trafiken ror sig sa langsamt.
Ska man ta sig 6 mil till jobb, sen 3 mil till forskola at annat hall, och sen 4 mil till matbutiken - kor pa!
Där hoppas jag att du menar miles och inte mil... :D
 
Det känns inte så aktuellt för min del som bor i en kommun med mindre än 50000 pers (varav en andel av dessa bor i byar utanför stan). För min stad hade det varit förödande för centrumhandeln om man gjort centrum bilfri. Såå mycket traifk blir det liksom inte i en så här liten stad att det avgör var folk bosätter sig. Man kan inte applicera lösningarna på storstäders problem på småstäder. I min stad kan alla friska personer (över 6-7 års ålder) cykla från ena sidan av staden till den andra utan problem. Problemet uppstår för de som inte är så rörliga av olika anledningar. Enda gången jag kör bil till stan är när jag ska handla något jag inte vill/kan ta på cykeln eller om det ösregnar.
Och där är nog inte bilfria städer applicerbart möjligen en bilfri zon mitt i smeten men där är det antagligen redan gågator idag.
Vanligen när man pratar om sådant så pratar man om zoner så du kanske inte kan köra bil precis vid Sergels torg i Stockholm.
Angående formor 90+ så får hon ju redan idag ta sig från parkeringsplatsen till affären så skillnaden blir nog mest att hon slipper bli överkörd när hon ska över gatan och bilarna inte har tid att stanna för hennes rullator takt.
Bilfria städer behöver inte alls vara ett hinder utan är nog till stor del snarare en möjlighet. Det är hög tid att människorna blir viktigare än plåtlådorna för idag är det till stor del plåtlådornas existens som dikterar villkoren på människornas bekostnad.
 
Det förstår jag. Jag är nog inte emot att vissa leveranser görs nattetid om det tex är för att omleda trafiken, men jag önskar då att man på något sätt försöker säkerställa så att nattrafiken följer trafikreglerna så att ljudnivån blir så låg som möjligt. Och självklart att samma sak görs för dagtrafiken så att bullernivån blir så låg som möjligt då.

Sen, innan man överväger att införa bilfria städer måste ju såklart tex svårigheter för de som jobbar natt att ta sig fram lösas. Om detta bör ske genom utökad kollektivtrafik eller att tillåta viss biltrafik på nätterna eller annat sätt blir då frågan. Full förståelse att man inte vill cykla 3 på morgonen.
Speciellt det med tryggheten tror jag kan vara ett av de största problemen. Förutom de praktiska svårigheterna för mig att ta mig in till jobbet med cykel pga hur vägen ser ut så skulle jag behöva cykla igenom ett område där det varit två mord nattetid, bland annat på en cyklande kvinna, så det ska bra mycket till för att jag ska sluta använda bilen. Skulle nog hellre byta jobb faktiskt.
 
Och där är nog inte bilfria städer applicerbart möjligen en bilfri zon mitt i smeten men där är det antagligen redan gågator idag.
Vanligen när man pratar om sådant så pratar man om zoner så du kanske inte kan köra bil precis vid Sergels torg i Stockholm.
Angående formor 90+ så får hon ju redan idag ta sig från parkeringsplatsen till affären så skillnaden blir nog mest att hon slipper bli överkörd när hon ska över gatan och bilarna inte har tid att stanna för hennes rullator takt.
Bilfria städer behöver inte alls vara ett hinder utan är nog till stor del snarare en möjlighet. Det är hög tid att människorna blir viktigare än plåtlådorna för idag är det till stor del plåtlådornas existens som dikterar villkoren på människornas bekostnad.

Jag förstår inte riktigt poängen med att prata om bilfria städer. Gågator finns väl redan i stort sett överallt. Här ligger en stor parkering precis intill gågatorna i centrum.

I storstäder är det en annan sak men i Sverige är de så extremt få så det blir undantagen. Det vanliga i Sverige är småstaden. Inte storstaden.
 
Jag förstår inte riktigt poängen med att prata om bilfria städer. Gågator finns väl redan i stort sett överallt. Här ligger en stor parkering precis intill gågatorna i centrum.

I storstäder är det en annan sak men i Sverige är de så extremt få så det blir undantagen. Det vanliga i Sverige är småstaden. Inte storstaden.
Det finns ju några stycken och där är det här mer eller mindre en nödvändighet. Varför kan man inte prata om det här problemet bara för att det gäller typ 10 städer? Att få ordning på detta där skulle göra väldigt mycket för väldigt många människor. Ska vi bara prata om saker som gäller alla så blir samhället väldigt tyst
 
Transporterna har man väl flyttat så gott det går till nattetid för att de ska ta sig fram. Mindre rörelse, snabbare leveranser.
 
Det finns ju några stycken och där är det här mer eller mindre en nödvändighet. Varför kan man inte prata om det här problemet bara för att det gäller typ 10 städer? Att få ordning på detta där skulle göra väldigt mycket för väldigt många människor. Ska vi bara prata om saker som gäller alla så blir samhället väldigt tyst

10 storstäder i Sverige? Knappast, tre stycken kvalar väl bara in på den listan? Iaf enligt SKR:s kommungruppsindelning 2017.
 
Då måste hänsyn självklart även tas till människor som av fysiska eller mentala skäl har svårt att röra sig. Jag tänker mig tex att dessa personer skulle undants från ett bilförbud inmebärandes att de får ta bilen in till stan (egen bil, färdtjänst etc). En stad där människor som utan problem kan röra sig förbjuds köra bil i staden skulle enligt mig göra en jätteskillnad.
Jo men det är där det känns som att det kan bli en stor onödig kostnad och handel i tillstånd och även kostnader för kontrollanter av tillstånd. (det kostar tydligen mycket mer än man skulle kunna tro att göra sådant). Det är därför jag tänker att om man bara prioriterar gång och cykel på riktigt så kan det komma av sig självt.

Vidare på detta, så har jag även funderat på den lastbilstrafik jag ser inne i stockholm på nätterna, alltså från nio på kvällen och fram till småtimmarna. Jag måste säga att jag inte förstår varför dessa lastbilar (främst mindre lastbilar) kör inne i Stockholm på natten. De kan väl knappast leverera varor vid tex midnatt, ett på morgonen eller så? Men jag kanske missar något. Jag får dock erkänna att som boende i Stockholm (Vasastan) så störs jag faktiskt ibland av denna trafik när jag ska sova - mkt pga av att många, inte bara lastbilar, inte håller hastighetsbegränsningarna nattetid utan kör betydligt snabbare, gasar/rejsar när trafikljus blir grönt etc. vilket skapar mer biljud än om man hade kört på ett vettigt sätt. Så, jag hade gärna sett ett förbud mot lastbilstrafik mellan säg 23-04 i vart fall (helst ända till 6 på morgonen men förstår att leverans till tex matbutiker kan ske ganska tidigt på morgonen).

Aha, men det tror jag att jag hade läst att de gör med flit? De hade faktiskt ngt liknande i Romarriket tydligen, så mycket trafik att varutransporter bara fick ske på nätterna :D mindre farligt.

(själv är jag uppvuxen med raceande bilar, lägenhet bredvid en av få långa raksträckor i stan och sover extra bra med biltrafik :rofl: (lite som havet eller vinden och vågor :p) jag har nästan problem att somna ibland här borta i utkanten.)

Due to the fact that large Roman cities such as Rome were compact, narrow streets and crowded, it was forbidden to drive carts around the city during the day (during the first ten hours of the day). Hence, the Romans had to endure the noise of passing vehicles at night. The exceptions were four types of carts:

  1. merchant carts – which delivered goods to the city at night to leave Pomerania in the morning.
  2. carriages (plaustra) – that provided building materials.
  3. wagons used by the Vestals, flamen, and rex sacrorum for religious purposes.
  4. chariots taking part in triumphal marches.
 
Senast ändrad:
Jag googlade bilfria städer och hittade en sida med en lista över ur olika storstäder gör. Den här var intressant men svår i praktiken kan jag tänka mig:

"Milano
I staden Milano i Italien prövar man ett nytt sätt att få bort bilarna från stadskärnan. Om bilpendlarna lämnar sina fordon hemma får de gratis kuponger på kollektivtrafiken. Varje gång bilen stannar hemma skickar staden en kupong till föraren med samma värde som en buss- eller tågbiljett. En låda i bilen som är uppkopplad mot internet håller sen koll på var bilen befinner sig, så att ingen kan luras och köra till jobbet ändå."

Det låter vid första anblick superbra. Toppensätt att uppmuntra folk att låta bilen stå och istället uppmuntra att åka kollektivt. MEN, moroten i deras metod får man bara om man faktiskt äger en bil. Vilket gör att de som är ännu "duktigare" och säljer sin bil för att enbart åka kollektivt inte får nån morot.
Ja och man får ingen morot om man cyklar, vilket ju är ännu mer koldioxidvänligt än buss.
 
Ja och man får ingen morot om man cyklar, vilket ju är ännu mer koldioxidvänligt än buss.

Fast jag tänker att det även vid en andra anblick låter bra, att faktiskt ge en morot för på riktigt existerande bilar att inte dyka upp i stadskärnan (notera att diesel dessutom mest är ett stort hälsoproblem vid höga koncentrationer av fordon tex). De icke-existerande bilarnas icke-varande i stadskärnan får man hitta andra sätt att premiera, som redan finns åtminstone här.

Med svenska mått mätt verkar det inte vara en fantastisk ide att köpa en bil för att ställa den hemma, mot att få gratis kuponger i kollektivtrafiken. Det kommer ändå vara ohemult mycket dyrare att äga bilen än att inte behöva göra det.

Det blir lite som att erbjuda morötter för heroinister att sluta, inte skulle få finnas, för det missgynnar de som aldrig brukat heroin.
 
Vidare på detta, så har jag även funderat på den lastbilstrafik jag ser inne i stockholm på nätterna, alltså från nio på kvällen och fram till småtimmarna. Jag måste säga att jag inte förstår varför dessa lastbilar (främst mindre lastbilar) kör inne i Stockholm på natten. De kan väl knappast leverera varor vid tex midnatt, ett på morgonen eller så? Men jag kanske missar något. Jag får dock erkänna att som boende i Stockholm (Vasastan) så störs jag faktiskt ibland av denna trafik när jag ska sova - mkt pga av att många, inte bara lastbilar, inte håller hastighetsbegränsningarna nattetid utan kör betydligt snabbare, gasar/rejsar när trafikljus blir grönt etc. vilket skapar mer biljud än om man hade kört på ett vettigt sätt. Så, jag hade gärna sett ett förbud mot lastbilstrafik mellan säg 23-04 i vart fall (helst ända till 6 på morgonen men förstår att leverans till tex matbutiker kan ske ganska tidigt på morgonen).
Ack, denna dagtidsnorm! Jag som nattarbetare och mina nattkollegor som sover på dagtid ser gärna en jämn födelning under hela dygnet, det skulle gynna oss alla :up:

Hälsningar
"syns man inte så finns man inte"
 
Aterigen vill jag stressa perspektiv har - i storstader/stadskarnor som London sa ar faktiskt cykel oftast det snabbaste sattet att ta sig fram (undantaget tunnelbana/tag) da trafiken ror sig sa langsamt.
Ska man ta sig 6 mil till jobb, sen 3 mil till forskola at annat hall, och sen 4 mil till matbutiken - kor pa!
Jo precis, här i stan är det typ bara för att det är raksträcka och 90 som bussen slår min cykel med några minuter. Dock tar det ju tid att gå till bussen.

Jag roade mig med lite uträkningar när jag experimenterade med längre cykling än tidigare och google maps (amatörmässigt jag vet, men jag har tyckt det var ganska långt att cykla en mil och trott att det tar väldigt mycket längre tid än med bil. Jag har alltid cyklat korta sträckor (typ 5 km) i staden, praktiskt taget vuxit upp på cykel i centrala staden, mamma hade inte bil.)

Jag kom fram till att du vinner mest tid, om sträckan är typ under en mil, när du byter från gående till cykel. Det är tex 5,9 km till tågstationen härifrån.

Om jag går tar det 1 timma och 11 minuter enligt google maps.
Om jag cyklar tar det 18 minuter enligt google maps (egentligen ofta kortare, motvind lite längre, det är öppna fält så vinden är väldigt på)
Om jag tar bilen härifrån tar det 11 minuter (men det är inte riktigt sant, då får jag inte stanna vid trafikljuset och jag måste sedan åka runt och parkera).

Buss tar enligt bussbolaget 20 minuter, då räknar de med att jag går låååångsamt härifrån först, sedan åker bussen i 12 minuter.

Men tänk en utflykt då, ut på landet till ett fint turistmål. 8,9 km, låter ju långt.

Om jag går tar det 1 h och 47 minuter enligt google (jag tror det skulle ta lite längre)
Om jag cyklar tar jag det på 29 minuter och det stämmer för jag gjorde det förra månaden.
Kör jag bil tar det 14 minuter, men det stämmer inte helt, det tar några minuter till (även detta testat i verkligheten).

(men för en sådan sträcka ut på landet vill jag nog egentligen ha reservslang och förmåga att byta den. Men det har ju många.)

Så cykla istället för gå är typ tre gånger så snabbt, ibland nästan fyra gånger så snabbt. Men på korta sträckor är bil knappt ens dubbelt så snabbt som cykel och cykel kan absolut slå buss.

Även jag som alltid cyklat mycket och vetat att jag cyklar snabbare än bussar går inne i stan är faktiskt lite förvånad över det här. Man tänker att cykel och gång ligger närmast varandra i hastighet även på korta sträckor.

Men det visar ju också vilken oerhörd frihet det var för kvinnor att börja cykla på tidigt 1900 tal.

(en vanlig arbetsplats här tex, cykel 18 minuter, Buss 37 minuter (byte) )
 
Senast ändrad:
Så man ska ersätta bilresorna med lågavlönade människor som ska cykla kors och tvärs över stan med tunga leveranser som bord? Liknande de cykelbud som levererar take away för alldeles för låg lön och stressigt jobb.

Nej, varfor skulle cykelbuden ha daliga arbetsvilkor?
Sjalvklart ska de ha ordentligt med lon och goda arbetsvilkor (t.ex. en e-cykel som kan hjalpa med tunga leveranser eller storre kullar)
 
Det är hög tid att människorna blir viktigare än plåtlådorna för idag är det till stor del plåtlådornas existens som dikterar villkoren på människornas bekostnad.
Jag ser nog egentligen bara två möjligheter, om man utgår från din problemformulering. Antingen alternativa lösningar för behovsstyrda individuella person- och godstransporter. Som lådcyklar inom tätort. Eller att begränsa möjligheterna och tillgången till sådana transporter - och jag är inte säker på att det är varken möjligt eller i människors bästa intresse.

Lägger man ribban vid att hålla begränsade zoner bilfria blir det ju enklare, det skulle t ex gå att ha bevakade storskaliga pendelparkeringar i utkanten av städer och en välfungerande transportlösning in till, och inom, zonen.
 
Jag ser nog egentligen bara två möjligheter, om man utgår från din problemformulering. Antingen alternativa lösningar för behovsstyrda individuella person- och godstransporter. Som lådcyklar inom tätort. Eller att begränsa möjligheterna och tillgången till sådana transporter - och jag är inte säker på att det är varken möjligt eller i människors bästa intresse.

Lägger man ribban vid att hålla begränsade zoner bilfria blir det ju enklare, det skulle t ex gå att ha bevakade storskaliga pendelparkeringar i utkanten av städer och en välfungerande transportlösning in till, och inom, zonen.

Egentligen tror jag bilfria stader mest handlar om att folk som redan bor i staden inte ska behova/vilja kora runt med bil inom staden, men absolut att man behover nagon slags vettig losning for de som bor lantligt och behover kora in for att komma at butiker och servces (och en sadan losning ar ju vettig regional tag, sa att man kan ta sig in fran smabyar till storre stader).

Spontant kanner jag att behover man kora sa far man typ kora till en punkt, sen far man byta till cykel/kollektivtrafik/egna ben
 
(Om nagon undrar varfor jag ar sa passionerad i amnet ar det (forutom klimatet och luftfororeningarna) for att jag nastan blir overkord varje gang jag ar ute och cyklar/ alltid blir nervos/oroar mig for att bli overkord for att jag kan hora en bil/lastbil som kor fort och nara))
 
Nej, varfor skulle cykelbuden ha daliga arbetsvilkor?
Sjalvklart ska de ha ordentligt med lon och goda arbetsvilkor (t.ex. en e-cykel som kan hjalpa med tunga leveranser eller storre kullar)

Det är det jag hört en del om här i Sverige (Foodora och liknande). Låga löner, usla villkor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 443
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp