Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Jag förstår inte riktigt poängen med att prata om bilfria städer. Gågator finns väl redan i stort sett överallt. Här ligger en stor parkering precis intill gågatorna i centrum.

I storstäder är det en annan sak men i Sverige är de så extremt få så det blir undantagen. Det vanliga i Sverige är småstaden. Inte storstaden.
Jag tror att även mindre städer skulle vinna på folk inser att man inte alltid måste ta bilen.
 
Det är det jag hört en del om här i Sverige (Foodora och liknande). Låga löner, usla villkor.

Ja, men det har ju inget med cykeln att gora.
Affarsmodellen for Foodora, UberEats etc ar apdalig och exploitativ. Jag skulle gissa pa att detta beror pa att om man bestaller mat for 80SEK, ar man inte sa sugen att betala typ 50 SEK for leveransen.
Koper du darmot ett bord for sag, 1500SEK, sa har du kanske inget emot att betala 150-200SEK for leverans (kostnader helt gissade).

Pedal Me som t.ex. ar ett cykelbud har i London betalar f.o. fast timlon (vilket alltsa inte foodra etc gor) om £11.50 per timme, mot nationell minimum wage av £8.91
 
Fast jag tänker att det även vid en andra anblick låter bra, att faktiskt ge en morot för på riktigt existerande bilar att inte dyka upp i stadskärnan (notera att diesel dessutom mest är ett stort hälsoproblem vid höga koncentrationer av fordon tex). De icke-existerande bilarnas icke-varande i stadskärnan får man hitta andra sätt att premiera, som redan finns åtminstone här.

Med svenska mått mätt verkar det inte vara en fantastisk ide att köpa en bil för att ställa den hemma, mot att få gratis kuponger i kollektivtrafiken. Det kommer ändå vara ohemult mycket dyrare att äga bilen än att inte behöva göra det.

Det blir lite som att erbjuda morötter för heroinister att sluta, inte skulle få finnas, för det missgynnar de som aldrig brukat heroin.
Haha jo såklart. Men jag tänker att som uppfödd cyklist av hävd så är skillnaden mellan cykel och bil för mig ganska liten och de har i stort samma funktion. Du hämtar den nära och cyklar/kör när du vill, dit du vill.

Buss betraktar jag som oerhört krångligt och iskallt. Dvs du måste kolla när bussen går, köra marginaler för den kommer jämt för tidigt, vänta i tio minuter för att osv, och så osäkerheten, kommer den eller inte. (går du en minut sent och missar den, ja då missar du tåget. Går du en minut sent med cykeln, ja då får du trampa snabbare) Dvs du måste planera en massa. Om man till råga på allt ska byta buss ja då kreverar jag och tar cykeln oavsett.

(tunnelbana däremot känns hyggligt överblickbart, de sitter fast på spåren och är snabba.)

Summan av kardemumman är att jag tänker att egentligen sannolikt är mycket lättare att gå från bil till cykel än från bil till buss. Så en liten morot där hade kanske också kunnat passa :) en liten kaffebiljett eller reflex, vem vet :rofl:
 
Jag tror att även mindre städer skulle vinna på folk inser att man inte alltid måste ta bilen.

Absolut. Men man kan inte applicera storstadens lösningar på småstadens problem. Jag tror att köpcentrumens större attraktionskraft är ett större hot mot småstadens butiker i centrum än att folk skulle undvika centrum p.g.a. för många bilar.

Men jag håller med dig. Många är alldeles för lata och har kunnat cykla istället för att ta bilen många gånger.
 
Ack, denna dagtidsnorm! Jag som nattarbetare och mina nattkollegor som sover på dagtid ser gärna en jämn födelning under hela dygnet, det skulle gynna oss alla :up:

Hälsningar
"syns man inte så finns man inte"
Jo håller med. Och som sagt sedan, jag har inte riktigt kopplat just det där med att det ska vara tyst för att man ska kunna sova alls.
 
Absolut. Men man kan inte applicera storstadens lösningar på småstadens problem. Jag tror att köpcentrumens större attraktionskraft är ett större hot mot småstadens butiker i centrum än att folk skulle undvika centrum p.g.a. för många bilar.

Men jag håller med dig. Många är alldeles för lata och har kunnat cykla istället för att ta bilen många gånger.
Mmm en lösning på det är ju att låta bli att bygga dem faktiskt...
 
Haha jo såklart. Men jag tänker att som uppfödd cyklist av hävd så är skillnaden mellan cykel och bil för mig ganska liten och de har i stort samma funktion. Du hämtar den nära och cyklar/kör när du vill, dit du vill.

Buss betraktar jag som oerhört krångligt och iskallt. Dvs du måste kolla när bussen går, köra marginaler för den kommer jämt för tidigt, vänta i tio minuter för att osv, och så osäkerheten, kommer den eller inte. (går du en minut sent och missar den, ja då missar du tåget. Går du en minut sent med cykeln, ja då får du trampa snabbare) Dvs du måste planera en massa. Om man till råga på allt ska byta buss ja då kreverar jag och tar cykeln oavsett.

(tunnelbana däremot känns hyggligt överblickbart, de sitter fast på spåren och är snabba.)

Summan av kardemumman är att jag tänker att egentligen sannolikt är mycket lättare att gå från bil till cykel än från bil till buss. Så en liten morot där hade kanske också kunnat passa :) en liten kaffebiljett eller reflex, vem vet :rofl:

Jag skulle vilja kunna köpa bussbiljetter som liksom månadskort är billigare per resa men som lönar sig om jag använder bussen 50% av resorna. Helt utan bil klarar jag mig inte p.g.a. tidsbrist. Men en del resor till och från jobb hade kunnat bytas ut mot buss. Men då det verkar vara månadskort eller betala fullpris som är alternativen så då känns det som en dyr lösning. Speciellt för mig på jobbar ute på landet och parkerar gratis precis utanför jobbet.
 
Himla nice idé, dessutom brevbärarna när man var liten hade cykel. Och väl en ok lön?

(jag tycker nog alls inte att det är ok att ha den typer av löner som vi verkar ha på allt från Apotea till Fodora eller i lingonskogen eller plantera gran överhuvudtaget, oavsett.)

Dessutom verkar det som att vissa rörliga yrken ger längre liv.
 
Absolut. Men man kan inte applicera storstadens lösningar på småstadens problem. Jag tror att köpcentrumens större attraktionskraft är ett större hot mot småstadens butiker i centrum än att folk skulle undvika centrum p.g.a. för många bilar.

Men jag håller med dig. Många är alldeles för lata och har kunnat cykla istället för att ta bilen många gånger.
Ja, köpcentra är ju byggda för att främja biltrafik. Parkeringsöknar bredvid butiker som man knappt kan ta sig till utan bil. På gott och ont tror jag nog det största hotet mot småbutiker och köpcentra är internethandel.
 
Samma här, det kostar mig 38 kr var jag än ska i Stockholm. Med andra ord, en station med tunnelbanan in till T-centralen på 2 min kostar mig 38 kr. När jag och min man är någonstans på stan kostar det oss 76 kr hem kollektivt, en taxi kostar kring 85 kr.
Höjer en halv. Om jag ska till jobbet en dag kostar det mig med kollektivtrafik 300 kronor (om jag cyklar första biten) åker jag buss första biten 360 kr. Men om jag kör bil 150...

(om jag pendlar varje dag så sjunker kollektivt till typ 100 kr per dag, spelar ingen roll om jag cyklar eller åker buss första sträckan)
 
Ah! ja då är jag för. Jag tycker ju också det låter som att man tänker förbjuda bilar i centrum.

Men då anser jag också att man har satt helt fel ord på företeelsen och inte beskrivit den tillräckligt noga. För folk blir ju som sagt helt vansinniga och jättearga och det är ju mycket enklare om man har ord och förklaring som gör att de kan rycka lite på axlarna och tycka att det låter ju trevligt.

Typ uhm gångfrämjat centrum eller lågtrafikscentrum eller låghastighetscentrum eller ngt fånigt som mjuktrafikcentrum.

Visby har ju bilförbud innanför murarna, (vilket iofs fungerar utmärkt tror jag, fast jag har ingen aning) men då har de ju satt upp förbudsskyltar rätt och slätt. Så när jag hör bilfritt centrum får jag en bild av att de sätter upp betongsuggor i en cirkel på 2 km runt centrala staden och rycker på axlarna och jag gillar ju ändå cykling och gång. Den som avskyr cyklister och gångtrafikanter, det är väl typ majoriteten i Sverige om man läser kommentarer, tänker sig väl taggiga stup runt staden fyllda med människoätande bläckfiskar :D.

Sen när har det varit bilförbud innanför murarna i Visby? Om jag inte minns fel så körde jag bil lagligt där senast sommaren 2019... fanns ju till och med parkeringar inte så långt ifrån "torget"...
Varje gång jag varit i Visby har jag kört innanför murarna (min vän har svårt att gå), inte alla vägar är för trafik förvisso.
 
Sen när har det varit bilförbud innanför murarna i Visby? Om jag inte minns fel så körde jag bil lagligt där senast sommaren 2019... fanns ju till och med parkeringar inte så långt ifrån "torget"...
Varje gång jag varit i Visby har jag kört innanför murarna (min vän har svårt att gå), inte alla vägar är för trafik förvisso.
Sedan jag fyllde 12 eller något. Det är ok att köra om du bor innanför murarna eller transporterar någon som har svårt att gå.
 
Höjer en halv. Om jag ska till jobbet en dag kostar det mig med kollektivtrafik 300 kronor (om jag cyklar första biten) åker jag buss första biten 360 kr. Men om jag kör bil 150...

(om jag pendlar varje dag så sjunker kollektivt till typ 100 kr per dag, spelar ingen roll om jag cyklar eller åker buss första sträckan)

Ja, och kan man inte avstå bilen varje dag så blir det ju pga kostnaderna du nämner så att man tar bilen varje dag. Istället borde kostnaden gå att få ner även om man bara byter ut hälften av sträckorna mot kollektivtrafiken.
 
Hur ska de som inte är så rörliga göra för att ta sig in i stan? Nä, jag tror inte på det. Redan idag undviker jag att åka in till stan och handla för att det är bökigt att parkera. Det är så lätt att bara köra till närmsta köpcentrum där det alltid finns gott om parkeringsplatser. Centrum här är dessutom trevligt och "shoppinggatan" är redan bilfri så den enda förändringen hade blivit att det hade blir mycket svårare att ta sig in till stan för de som inte är så rörliga.

Min mamma som är förlamad i ena sidan, 75 år och väldigt instabil kan inte under några omständigheter cykla oavsett hur cykeln ser ut.
Utan sin bil skulle hon bli helt isolerad.

Min pappa kunde inte gå ordentligt. Han klarade sig med käpp korta sträckor men måste ha rullator om han skulle gå lite längre, och han hade trapphiss installerad hemma. Han kunde inte köra bil heller utan var tvungen att ringa färdtjänst.

Men han hade en promenadscooter som han använde flitigt för att ta sig runt. På den kunde han åka och handla mat, besöka folk eller bara ta en ”promenad”. Åtminstone käppen var inga problem att ta med. Hastigheten är förstås begränsad på en sådan men jag vet att han åkte mer än en halvmil vid vissa tillfällen. Det gav mer frihet och var roligare än färdtjänst.
 
Ok isåfall har det varit väldigt otydligt då jag inte sett någon begränsning på någon skylt 🤷‍♀️
Det står blå skyltar i varje port, som är liksom höfthöjd, mellan filerna. Men helt ärligt har jag inte närstuderat dem på sistone jag parkerar ju helt enkelt alltid utanför av gammal hävd och vana.

Sedan kanske du varit där på vintern, det är tydligen bara sommar. (sedan 1987 såg jag nu)

På sommaren är det varje år motorfordonsförbud i Visby innerstad från lördagen vecka 24 till och med vecka 35.

Förbudet innebär att endast behörig trafik får framföras under sommaren.

Med behörig trafik avses:

  • Yrkesmässig personbefodran, dock ej trafik i genomfart.
  • Buss i linjetrafik.
  • Taxi, dock ej trafik i genomfart.
  • Transport av tunga eller skrymmande varor (ej bärbara) till eller från fastighet innanför murarna.
  • Service-, underhålls-, reparations-, byggnads och liknande arbeten, dock att arbetet skall vara oundgängligt påkallat under förbudstiden.
  • Transport av sjuk- eller funktionshindrad person.
  • Färd till eller från bostad samt färd till eller från fast uppställningsplats. Förutsättningen är då att fordonet förs av en som bor eller har fast uppställningsplats inom zonen. Med bostad jämställes tillfälligt boende på hotell, pensionat eller annat hyresrum.
https://www.gotland.se/67773
 
Ja, och kan man inte avstå bilen varje dag så blir det ju pga kostnaderna du nämner så att man tar bilen varje dag. Istället borde kostnaden gå att få ner även om man bara byter ut hälften av sträckorna mot kollektivtrafiken.
Man kan ju ha pendelkort och betala extra för att köra helt enkelt. Tror man kan köra en gång i veckan i alla fall utan att det springer iväg och blir dyrare än att köra jämt. Det är nämligen oerhört dyrt :D sliter däcken som sjutton tex.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 451
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 297
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp