Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Himla nice idé, dessutom brevbärarna när man var liten hade cykel. Och väl en ok lön?

(jag tycker nog alls inte att det är ok att ha den typer av löner som vi verkar ha på allt från Apotea till Fodora eller i lingonskogen eller plantera gran överhuvudtaget, oavsett.)

Dessutom verkar det som att vissa rörliga yrken ger längre liv.
De hade också sin runda på beting så att när de var klara var de lediga, det gjorde säkert arbetet betydligt roligare och inte samma stress att hinna klart :)
 
Man kan ju ha pendelkort och betala extra för att köra helt enkelt. Tror man kan köra en gång i veckan i alla fall utan att det springer iväg och blir dyrare än att köra jämt. Det är nämligen oerhört dyrt :D sliter däcken som sjutton tex.

Jag vill inte betala dubbelt för pendlingen till jobb. Nu är jag dessutom bara på kontoret 2 dagar per vecka så nu lönar det sig verkligen inte med månadskort och kollektivt resande!
 
Jag har ungefär 15 km till mataffären i stan, om jag tar bussen kostar biljetten 102 kr och jag får cykla 3 km till och från hållplatsen. Tar jag bilen blir kostnaden ungefär 30 kr i rörliga kostnader.
 
Jag har ungefär 15 km till mataffären i stan, om jag tar bussen kostar biljetten 102 kr och jag får cykla 3 km till och från hållplatsen. Tar jag bilen blir kostnaden ungefär 30 kr i rörliga kostnader.

Jag har 2 km till mataffären. Om jag ska ta stadsbussen ToR (om jag ska handla så mycket att jag inte får med det på cykeln) så kostar det 56 kr.
 
Det var ännu värre än i mitt fall, det är dyrt att åka buss!

Halva priset om jag handlar snabbt så jag kan åka hem på samma biljett som åkte dit på. Men det kan man ju inte räkna med eftersom jag jobbar dagtid vanliga kontorstider och handlar när det oftast är rätt fullt i butiken. Tyvärr.
 
Fast jag bor i närheten och har aldrig sett någon av dessa så frågan är hur välanvända/funktionabla de är? Hur de är tänkta att fungera på vintern är också en gåta eftersom snöröjningen är under all kritik.
Jag har sett den i trafik, problemet är väl dock att för att få räknas som cykel, får den inte ha mer än 250W hjälpmotor, vilket jag misstänker gör den mindre praktisk, men det går ju att åtgärda.
 
Jag vill inte betala dubbelt för pendlingen till jobb. Nu är jag dessutom bara på kontoret 2 dagar per vecka så nu lönar det sig verkligen inte med månadskort och kollektivt resande!
Jo men om det kostar runt 3800 per månad att köra jämt och kollektivtrafiken kostar 2 200 kr och man vill köra någon gång så är det ju helt enkelt bättre att betala dubbelt.
 
Min pappa kunde inte gå ordentligt. Han klarade sig med käpp korta sträckor men måste ha rullator om han skulle gå lite längre, och han hade trapphiss installerad hemma. Han kunde inte köra bil heller utan var tvungen att ringa färdtjänst.

Men han hade en promenadscooter som han använde flitigt för att ta sig runt. På den kunde han åka och handla mat, besöka folk eller bara ta en ”promenad”. Åtminstone käppen var inga problem att ta med. Hastigheten är förstås begränsad på en sådan men jag vet att han åkte mer än en halvmil vid vissa tillfällen. Det gav mer frihet och var roligare än färdtjänst.
Mamma går med käpp och kör bil. Det är senaste året hon har blivit så vinglig, hon har en förmåga att snubbla på sin katt och kan inte ta emot sig utan ramlar handlöst. Tyvärr verkar hon inte direkt vilja ha någon hjälp heller.
 
För egen del har jag inget emot att parkera en bit ifrån och gå. Vill jag köpa något större/tyngre får jag beställa på nätet eller något liknande.
 
Jag har 2 km till mataffären. Om jag ska ta stadsbussen ToR (om jag ska handla så mycket att jag inte får med det på cykeln) så kostar det 56 kr.

Gratis kollektivtrafik!
Tyvarr verkar det sa fran stader som provat gratis kollektivtrafik att det inte gjort sa mycket att fa bilforarna ut ur bilarna - envisa typer! ;)
 
Gratis kollektivtrafik!
Tyvarr verkar det sa fran stader som provat gratis kollektivtrafik att det inte gjort sa mycket att fa bilforarna ut ur bilarna - envisa typer! ;)
Mm nej det har väl snarare blivit så att de plockat upp så många som skulle gått annars att de som gärna åker bil inte vill trängas.
 
Mamma går med käpp och kör bil. Det är senaste året hon har blivit så vinglig, hon har en förmåga att snubbla på sin katt och kan inte ta emot sig utan ramlar handlöst. Tyvärr verkar hon inte direkt vilja ha någon hjälp heller.

Så tråkigt, det är jobbigt när ens närstående inte vill ta emot hjälp. Pappa var likadan i början. Han vägrade acceptera att han i längden inte kunde bo kvar i ett stort hus som värmdes upp med vedpanna i källaren, där man behövde skotta snö för att komma ner till vägen på vintern och som var helt omöjligt att handikappanpassa. Men faktum är att han blev mycket gladare när han flyttade ner till sitt lilla radhus, plötsligt försvann så mycket som han bekymrat sig över.

Han envisades också med att köra bil mycket längre än han borde gjort. Tyvärr tror jag att det är rätt vanligt att de som fått försämrad körförmåga inte vill acceptera det och ibland är läkare lite väl rädda för att stöta sig med sina patienter.
 
Ack, denna dagtidsnorm! Jag som nattarbetare och mina nattkollegor som sover på dagtid ser gärna en jämn födelning under hela dygnet, det skulle gynna oss alla :up:

Hälsningar
"syns man inte så finns man inte"
Det kan vara bra att man läser hela tråden innan man kommenterar. Jag har gjort i vart fall två ytterligare inlägg där jag både förklarar att jag förstår omfördelning av trafik från dag till natt samt att det egentligen främst är att trafikreglerna (hastighetsgränserna) inte hålls som är jobbigt/irriterad då det skapar mer buller än nödvändigt. Sen, i inlägget du citerade så skrev jag även "Men jag kanske missar något". Du kunde ha svarat på det istället?
 
Det kan vara bra att man läser hela tråden innan man kommenterar. Jag har gjort i vart fall två ytterligare inlägg där jag både förklarar att jag förstår omfördelning av trafik från dag till natt samt att det egentligen främst är att trafikreglerna (hastighetsgränserna) inte hålls som är jobbigt/irriterad då det skapar mer buller än nödvändigt. Sen, i inlägget du citerade så skrev jag även "Men jag kanske missar något". Du kunde ha svarat på det istället?
Mitt svar är en generell reaktion på att du är störd nattetid av trafiken, mitt svar och perspektiv handlar om att dag är natt för andra.
 
Mm nej det har väl snarare blivit så att de plockat upp så många som skulle gått annars att de som gärna åker bil inte vill trängas.

Jag tror det mer handlar om vana - bilister ar vana vid att kora och det ar egentligen inte priset som haller dem borta fran kollektivtrafiken (nu pratar vi i stadskarnor har, dar kollektivtrafiken har bra tackning, inte pa stallen dar bussen gar en gang var tredje timme, at fel hall, pa ojamna torsdagar)

Jag tror det hanger ihop med att bilberoendet ar svart att bryta. Mina foraldrar tar bilen mer eller mindre varje gang de lamnar huset (undantaget OB som ligger 350m bort), aven ner till matbutiken, som ar 10 min promenad (men 5 i bilen)
 
Senast ändrad:
Jag tror det mer handlar om vana - bilister ar vana vid att kora och det ar egentligen inte priset som haller dem borta fran kollektivtrafiken (nu pratar vi i stadskarnor har, dar kollektivtrafiken har bra tackning, inte pa stallen dar bussen gar en gang var tredje timme, at fel hall, pa ojamna torsdagar)

Jag tror det hanger ihop med att bilberoendet ar svart att bryta. Mina foraldrar tar bilen mer eller mindre varje gang de lamnar huset (undantaget OB som ligger 350m bort), aven ner till matbutiken, som ar 10 min promenad (men 5 i bilen)
Även i storstäder kan det bli konstigt med kollektivtrafiken. Jag jobbar på ett ställe som det är hopplöst att ta sig till med kollektivtrafik från min bostad. Det kan innebära 5 byten en väg eller löjligt lång restid. Detta trots att kollektivtrafiken är jättebra dit - från ställen betydligt längre bort än där jag bor?! När jag tog jobbet (första gången) så var jag helt övertygad om att det skulle gå att åka kollektivt, jag bor ju nära flera knytpunkter så att säga.... Men icke. De gånger jag inte haft bil har jag varit ett vrak efter ett par dagar med kollektivtrafiken. Detta trots att jag egentligen föredrar att åka kollektivtrafik framför köra bussl
Det är dessutom för långt för mig att cykla så jag tar bilen. Och eftersom jag måste ta bilen till jobbet köper jag inte busskort, och då blir det ofta billigare att ta bilen även för andra resor. Och inte kan jag köpa nån elbil heller eftersom jag bor i hyresrätt och vi inte har några stolpar ;/
 
Även i storstäder kan det bli konstigt med kollektivtrafiken. Jag jobbar på ett ställe som det är hopplöst att ta sig till med kollektivtrafik från min bostad. Det kan innebära 5 byten en väg eller löjligt lång restid. Detta trots att kollektivtrafiken är jättebra dit - från ställen betydligt längre bort än där jag bor?! När jag tog jobbet (första gången) så var jag helt övertygad om att det skulle gå att åka kollektivt, jag bor ju nära flera knytpunkter så att säga.... Men icke. De gånger jag inte haft bil har jag varit ett vrak efter ett par dagar med kollektivtrafiken. Detta trots att jag egentligen föredrar att åka kollektivtrafik framför köra bussl
Det är dessutom för långt för mig att cykla så jag tar bilen. Och eftersom jag måste ta bilen till jobbet köper jag inte busskort, och då blir det ofta billigare att ta bilen även för andra resor. Och inte kan jag köpa nån elbil heller eftersom jag bor i hyresrätt och vi inte har några stolpar ;/

Stockholm kan tyvärr rätt ofta vara helt hopplöst på det sättet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 405
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 263
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp