Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Till så många hade jag INTE valt att blanda salladen. Det lär finnas de med specialkost som måste eller vill undvika vissa ingredienser. Jag hade haft allt i egna skålar och så får var och en ta det de vill ha och blanda sin egen sallad.

Men jag hade nog inte valt sallad alls utan annan mat faktiskt. Jag hade valt paj och gjort några olika sorters paj. Och så en sallad och gott bröd till.
 
Kanske en salladsbuffé skulle vara något?

- Salladsblad (jag älskar ex babyspenat, men annars finns det ju en uppsjö av grönt som inte är typ isbergssallad)
- Standardgrejer som majs, gurka, tomat etc.
- Oliver, kanske 2-3 olika sorter
- Ost; feta/salladsost, mozzarella
- Solros eller andra sorters fröer
- Bulgur, couscous, pasta
- Vinegrett, vitlökssås eller vad som nu önskas
- Bönor, kikärtor eller kyckling/veganska soyabitar
- Röror som hummus och baba ganoush
- Olika sorters bröd
 
Droppar lite ideer med länkar till olika recept :)

Salladsbuffè
Krämig pastasallad älskar den här, gör det varje sommar, speciellt dressingen är en hit
Den här är en hit också

Protein tänker jag kan vara sparsamt, salladsost/feta, kyckling, tonfisk eller tärnad skinka.
För kyckling så hade jag gått på salladskyckling, finns i frysdisken. Så får folk ta det som passar.
Bröd på sidan med en röra kanske (tzatziki, hummus etc) om det orkas med, annars var smör och kanske ost.
 
Instämmer här @Havanais, couscous eller bulgur är perfekta baser i sallad som är billiga och goda. Ett annat tips om en vill få det att se mer exklusivt ut är att dekorera salladen med ätliga blommor. Det är ju lite tidigt på säsongen (beroende på var du bor) men det borde ju finnas penséer åtminstone (de smakar inte så mycket men är ju väldigt tjusiga). Rosor, dagliljor, krasse och fuchsia är också ätbara.

Edit: Ska du ha bröd är det ju jättegott med hummus och baba ganoush till det och de passar ju bra som vegetariskt tillbehör till salladen också.
Hummus, tack!
Kanske en salladsbuffé skulle vara något?

- Salladsblad (jag älskar ex babyspenat, men annars finns det ju en uppsjö av grönt som inte är typ isbergssallad)
- Standardgrejer som majs, gurka, tomat etc.
- Oliver, kanske 2-3 olika sorter
- Ost; feta/salladsost, mozzarella
- Solros eller andra sorters fröer
- Bulgur, couscous, pasta
- Vinegrett, vitlökssås eller vad som nu önskas
- Bönor, kikärtor eller kyckling/veganska soyabitar
- Röror som hummus och baba ganoush
- Olika sorters bröd
Det låter trevligt precis som alla fina förslag här. Men det stressar mig att lägga upp en massa olika skålar på det sättet. Det kommer också vara hemskt trångt särskilt om det regnar! Alltså måste det gå fort att sleva upp en portion åt sig så att 79 andra inte står i kö. Förmodligen får jag ha två matstationer. Då kan jag inte hålla koll på många skålar tyvärr.
 
Till så många hade jag INTE valt att blanda salladen. Det lär finnas de med specialkost som måste eller vill undvika vissa ingredienser. Jag hade haft allt i egna skålar och så får var och en ta det de vill ha och blanda sin egen sallad.

Men jag hade nog inte valt sallad alls utan annan mat faktiskt. Jag hade valt paj och gjort några olika sorters paj. Och så en sallad och gott bröd till.
Men paj kan man inte så lätt sleva i sig med sked eller gaffel så det går bort...
 
Droppar lite ideer med länkar till olika recept :)

Salladsbuffè
Krämig pastasallad älskar den här, gör det varje sommar, speciellt dressingen är en hit
Den här är en hit också

Protein tänker jag kan vara sparsamt, salladsost/feta, kyckling, tonfisk eller tärnad skinka.
För kyckling så hade jag gått på salladskyckling, finns i frysdisken. Så får folk ta det som passar.
Bröd på sidan med en röra kanske (tzatziki, hummus etc) om det orkas med, annars var smör och kanske ost.
Tack för länkar!
 
Till så många hade jag INTE valt att blanda salladen. Det lär finnas de med specialkost som måste eller vill undvika vissa ingredienser. Jag hade haft allt i egna skålar och så får var och en ta det de vill ha och blanda sin egen sallad.

Men jag hade nog inte valt sallad alls utan annan mat faktiskt. Jag hade valt paj och gjort några olika sorters paj. Och så en sallad och gott bröd till.
Specialkostgäster är ett annat kapitel. Dem hanterar jag separat. Därför tänker jag vegetariskt i första hand så är den saken avklarad. Halloumi äter många vegetarianer också så därför är det mitt förstaval.
 
Hummus, tack!

Det låter trevligt precis som alla fina förslag här. Men det stressar mig att lägga upp en massa olika skålar på det sättet. Det kommer också vara hemskt trångt särskilt om det regnar! Alltså måste det gå fort att sleva upp en portion åt sig så att 79 andra inte står i kö. Förmodligen får jag ha två matstationer. Då kan jag inte hålla koll på många skålar tyvärr.


Jag förstår att det känns som en ganska omöjlig ekvation med många skålar när det är så många gäster. Två eller kanske tre matststationer låter klokt! Sen kanske inte alla dyker upp exakt samtidigt heller då kan det ju vara bra att inte duka fram all sallad på samma gång. Sen finns det garanterat en del gäster som har mer än en student mottagning att gå på samma dag oftast och alla kanske inte äter så mycket. Hade satsat på djupa papptallrikar om jag var du.
 
Till så många hade jag INTE valt att blanda salladen. Det lär finnas de med specialkost som måste eller vill undvika vissa ingredienser. Jag hade haft allt i egna skålar och så får var och en ta det de vill ha och blanda sin egen sallad.

Men jag hade nog inte valt sallad alls utan annan mat faktiskt. Jag hade valt paj och gjort några olika sorters paj. Och så en sallad och gott bröd till.
Jag tänker så också.

Jag är normalt inte alls kinkig med maten, men jag hade inte ätit en sallad med någon form av lör eller vinägrett på. Det förstör HELA salladen för mig, jag hade inte tagit något alls. Vad jag har förstått är jag inte alls ovanlig. Men det är ju en risk man får ta och så får de som ogillar det helt enkelt skippa maten.
 
Jag förstår att det känns som en ganska omöjlig ekvation med många skålar när det är så många gäster. Två eller kanske tre matststationer låter klokt! Sen kanske inte alla dyker upp exakt samtidigt heller då kan det ju vara bra att inte duka fram all sallad på samma gång. Sen finns det garanterat en del gäster som har mer än en student mottagning att gå på samma dag oftast och alla kanske inte äter så mycket. Hade satsat på djupa papptallrikar om jag var du.
Exakt - har massor med djupa papptallrikar som grannen fick över från sin student häromåret... Nej, alla kommer nog inte samtidigt men tyvärr nog de flesta. Vi har koll på vilka som känner fler studenter på samma skola och det är tyvärr inte så många.
 
Jag tänker så också.

Jag är normalt inte alls kinkig med maten, men jag hade inte ätit en sallad med någon form av lör eller vinägrett på. Det förstör HELA salladen för mig, jag hade inte tagit något alls. Vad jag har förstått är jag inte alls ovanlig. Men det är ju en risk man får ta och så får de som ogillar det helt enkelt skippa maten.
Ja, alltså... jag låter kanske ogästvänlig och jag brukar inte tänka så här för en normal middag. Men det här är en studentmottagning och själv brukar jag inte räkna med att den är upplagd för att just jag ska få äta en brakmiddag. Det viktiga för min son är att så många nära och kära och kompisar som möjligt får titta in. Jag kommer som sagt ha ett par olika efterrätter också. Nånting får man väl i sig. VIn och surdegsbröd är väl inte det sämsta?
 
Jag tänker så också.

Jag är normalt inte alls kinkig med maten, men jag hade inte ätit en sallad med någon form av lör eller vinägrett på. Det förstör HELA salladen för mig, jag hade inte tagit något alls. Vad jag har förstått är jag inte alls ovanlig. Men det är ju en risk man får ta och så får de som ogillar det helt enkelt skippa maten.
 
Ja, alltså... jag låter kanske ogästvänlig och jag brukar inte tänka så här för en normal middag. Men det här är en studentmottagning och själv brukar jag inte räkna med att den är upplagd för att just jag ska få äta en brakmiddag. Det viktiga för min son är att så många nära och kära och kompisar som möjligt får titta in. Jag kommer som sagt ha ett par olika efterrätter också. Nånting får man väl i sig. VIn och surdegsbröd är väl inte det sämsta?

Så länge det finns något för alla så behöver alla inte ta av allt, så att säga. Jag förstår verkligen att du vill ha det så enkelt som möjligt. Jag tycker din grundplan låter utmärkt: En bassallad med proteinet separat, några guckor (absolut hummus som sagt och kanske tzatziki? den funkar ju till bröd också) samt bröd. Mer avancerat än så behöver det inte vara.
 
VInägrett kan jag ta bort. Jag har ju en grundsås som är god med turkisk yoghurt och pesto som ska vara vid sidan av om den fortsätter funka med det recept det blir - känns som om alla era idéer kan smälta samman till något mycket gott!
 
VInägrett kan jag ta bort. Jag har ju en grundsås som är god med turkisk yoghurt och pesto som ska vara vid sidan av om den fortsätter funka med det recept det blir - känns som om alla era idéer kan smälta samman till något mycket gott!

Oh, pesto och turkisk yoghurt snor jag direkt! En sådan sås kommer att bli perfekt till sommarens grillade och den fungerar ju också till bröd :d

Edit: Jag kan verkligen se de som inte är bekväma med en blandad sallad ändå kunna äta bröd, någon röra samt något protein :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp