Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Som sagt, ni gör precis som ni vill. Jag hade, som 19-åring, inte provat äta. Hade det varit uppdelat så man själv fått komponera sin rätt hade jag ätit. Jag upplever att "dagens ungdom" har ännu mer åsikter än jag/vi hade på den tiden.

Nu är jag 30+ och har få åsikter, jag hade ätit utan att säga ett ord.

Hade jag hållit en mottagning för 19-åringar hade jag haft en tänkte på alla de som är "kräsna" och utgått från det. Vill du utgå från enkelhet/budget är det ditt val, inte mer med det.

Är man 19-20 år, dvs vuxen, och vägrar att äta färdigblandad sallad, när man är bortbjuden, så får man nog skylla sig själv och gå hungrig. Bra att lära sig att allt inte anpassas hela tiden. 🤷‍♂️
 
Som kräsen 30+ hade tagit lite sallad om de inte var för mycket ”konstiga”/nya smaker eller saker jag vet att jag inte äter och från de jag plockat på mig ätit de jag gillar.

Finns dessutom proteinet på sidan av salladen hade jag kunnat tänkta mig att ta de och dressing istället.

Men hade annars gladeligen ätit bröd med smör och ost 😀
Finns det sedan efterrätt hade jag inte behövt gå hungrig.

Gäller att kunna se de man kan äta istället för att begränsa sig och bara se de man inte kan äta. Allt behöver inte anpassas till oss.

Tycker att matvalet ska falla på vad studenten tycker är gott så får de kräsna plocka ut och se de som dom kan äta istället.
 
Är man 19-20 år, dvs vuxen, och vägrar att äta färdigblandad sallad, när man är bortbjuden, så får man nog skylla sig själv och gå hungrig. Bra att lära sig att allt inte anpassas hela tiden. 🤷‍♂️
Jo, ansvaret ligger på de som är kräsna, men jag ville belysa att det finns en risk att det kommer ske och en lösning att komma runt det. Jag hade personligen tyckt att det varit viktigt att alla fick i sig lite mat om det var jag som skulle hålla i tillställningen. :) men med bröd och efterrätt i det här fallet borde alla få i sig något!
 
Jo, ansvaret ligger på de som är kräsna, men jag ville belysa att det finns en risk att det kommer ske och en lösning att komma runt det. Jag hade personligen tyckt att det varit viktigt att alla fick i sig lite mat om det var jag som skulle hålla i tillställningen. :) men med bröd och efterrätt i det här fallet borde alla få i sig något!

Jag hade framförallt velat att det var nåt som så många som möjligt tycker om så jag inte skulle ha en massa mat över. Och om jag fick mat över hade jag velat att det gick och spara på ett bra sätt.
 
Jag var (är) en sån där kräsen ungdom. Skulle aldrig i mitt liv förvänta mig att det skulle vara helt anpassat efter mina preferenser, dvs ingen paprika, lök eller majs. Skönt om löken ligger vid sidan eller är i stora bitar så att den är lätt att plocka bort och att såsen är på sidan så att jag kan sortera ut det jag inte gillar före jag dränker resten av salladen i sås. Sallad är det jag föredrar att äta sommartid även om jag kanske får peta ut lite delar jag inte är så förtjust i.

Många gånger gör man ju dessutom stopp på mer än en studentmottagning och då spelar det ingen roll om man inte gillar maten på ett ställe. Med bröd och efterrätter lär ingen gå hungrig.
 
Jag hade framförallt velat att det var nåt som så många som möjligt tycker om så jag inte skulle ha en massa mat över. Och om jag fick mat över hade jag velat att det gick och spara på ett bra sätt.
Ja det finns ju bröd och smör samt efterrätter så de lär ju inte gå hungriga, och man får ju anpassa sig liksom, kan inte förvänta sig att allt som serveras ska passa ens egna smaklökar.

Samtidigt, det vore trist att stå med mycket mat över för att bara 40 personer åt salladen. Är verkligen sallad lätt att spara och är det verkligen kul att äta i dagar efteråt? Det var snarare det som var min tanke. Jag skulle personligen tycka det vore trist att först lägga ner energi på att göra en fin och god sallad, och så ratar många den för att den innehåller något de inte gillar eller för att de är ungdomar, och äter sig mätt på efterrätter och sedan äta sallad själv i dagar alternativt till slut få slänga mat som inte kan ätas upp. Tanken är att det ska gå åt inte att "man kan inte göra mat som passar alla och man är ju vuxen så man kan inte ha krav på mat när man går bort". Kör man på det sista vore maträtter att stoppa i frysen att föredra även om det kräver mer förberedelse.
 
Ja det finns ju bröd och smör samt efterrätter så de lär ju inte gå hungriga, och man får ju anpassa sig liksom, kan inte förvänta sig att allt som serveras ska passa ens egna smaklökar.

Samtidigt, det vore trist att stå med mycket mat över för att bara 40 personer åt salladen. Är verkligen sallad lätt att spara och är det verkligen kul att äta i dagar efteråt? Det var snarare det som var min tanke. Jag skulle personligen tycka det vore trist att först lägga ner energi på att göra en fin och god sallad, och så ratar många den för att den innehåller något de inte gillar eller för att de är ungdomar, och äter sig mätt på efterrätter och sedan äta sallad själv i dagar alternativt till slut få slänga mat som inte kan ätas upp. Tanken är att det ska gå åt inte att "man kan inte göra mat som passar alla och man är ju vuxen så man kan inte ha krav på mat när man går bort". Kör man på det sista vore maträtter att stoppa i frysen att föredra även om det kräver mer förberedelse.

Couscoussallad är inga som helst problem att spara någon dag.
 
Och säkert jättekul att äta flera gånger om dagen i fyra dagar för att 40 bast inte åt. Jämfört med något man stoppar i frysen tänker jag.

Med tanke på att TS kan kalla in några fotbollslag utöver sina söner skulle jag säga att den risken är minimal. Plus att jag utgår ifrån att studenten själv äter det som planerats.

Couscoussallad med de här tillbehören är verkligen ingen konstig mat och är man kräsen får en faktiskt se till att vara smidig om en är bjuden... eller inte gå alls. Jag som värdinna försöker verkligen se till att det finns något för alla men det finns ändå gränser. Under min uppväxt var det aldrig problem när vi hade bjudningar och det var i allmänhet inte mycket mat kvar (vi kör bondestyle, dvs det SKA blir rester för annars har det varit för lite mat!). Det känns som att det blivit någon helt galen egoism att det ska anpassas i detalj för alla, annars duger det inte vilket för mig är barockt.
 
Och säkert jättekul att äta flera gånger om dagen i fyra dagar för att 40 bast inte åt. Jämfört med något man stoppar i frysen tänker jag.
Men hur rimligt är det att man har en bekantskapskrets där 40pers inte äter? Jag kan inte komma på en enda person i min bekantskapskrets som inte skulle äta en helt vanlig sallad på studentmottagning för att den innehåller dressing/lök/whatever. Skulle väl vara min egna 6åriga dotter möjligtvis. Känns som höjden av oflyt om något sådant skulle ske ens.
 
Med tanke på att TS kan kalla in några fotbollslag utöver sina söner skulle jag säga att den risken är minimal. Plus att jag utgår ifrån att studenten själv äter det som planerats.

Couscoussallad med de här tillbehören är verkligen ingen konstig mat och är man kräsen får en faktiskt se till att vara smidig om en är bjuden... eller inte gå alls. Jag som värdinna försöker verkligen se till att det finns något för alla men det finns ändå gränser. Under min uppväxt var det aldrig problem när vi hade bjudningar och det var i allmänhet inte mycket mat kvar (vi kör bondestyle, dvs det SKA blir rester för annars har det varit för lite mat!). Det känns som att det blivit någon helt galen egoism att det ska anpassas i detalj för alla, annars duger det inte vilket för mig är barockt.
Min personliga åsikt är att antingen äter man det som serveras eller så låter man bli. Däremot vill inte jag stå med mat över. Det är min tanke. Men visst, har hon ett fotbollslag att servera så finns ju inte den risken. Då är det inget problem.

Ingen har påstått att det är konstig mat ens så vet inte varifrån du får det.
 
Min personliga åsikt är att antingen äter man det som serveras eller så låter man bli. Däremot vill inte jag stå med mat över. Det är min tanke. Men visst, har hon ett fotbollslag att servera så finns ju inte den risken. Då är det inget problem.

Ingen har påstått att det är konstig mat ens så vet inte varifrån du får det.

Om det nu inte är konstig mat, varför skulle då TS stå med en massa rester som du antyder?
 
Men hur rimligt är det att man har en bekantskapskrets där 40pers inte äter? Jag kan inte komma på en enda person i min bekantskapskrets som inte skulle äta en helt vanlig sallad på studentmottagning för att den innehåller dressing/lök/whatever. Skulle väl vara min egna 6åriga dotter möjligtvis. Känns som höjden av oflyt om något sådant skulle ske ens.
Jag känner flera.
Sallad som innehåller lök skulle inte ätas, möjligtvis peta bort löken och äta lite sallad, men troligen görs salladen "långt" innan vilket gör att allt smakar lök.
Sallad som innehåller vinägrett skulle ratas helt.
Sallad som innehåller salladsblad, där skulle bladen plockas bort om orken fanns annars inte äta, mest troligt inte äta.
Sallad som innehåller tomat, där skulle tomaterna om de är hela plockas bort, om de är delade så tomat kommit ut på resten skulle salladen inte ätas.
Sallad med couscous eller bulgur skulle inte ätas.
Osv. Jag är med andra ord inte ensam.

Och det är som sagt en studentmottagning, tror inte tonåringarna äter speciellt mycket sallad ändå, de siktar nog in sig på efterrätter och alkohol. Speciellt om de går på varandras mottagningar.

Men nu var det ju inget problem här om det blev något över. Så det känns inte som någon längre diskussion behövs om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp