Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Uppskattar de inte sallad?

Här i dotterns skola var det just att den blev så "vuxen"- vinägrett, oliver och rå lök var saker de hade tankar om i salladen tex. Tycker man inte om någon av det tar ju hela salladen ändå smak liksom, och det förstår jag.
Standard här är ångade grönsaker, det finns typ ingenting tråkigare. Eventuellt får man några sådana där salladsblad i olika färger från en påse på sidan om maten. Detta tilll Skottsk husmanskost.
Sallad brukar finnas som val på "vardagsrestaurang." då är det en standard kyckling caesar med bacon. Alltså typ isbergssallad.

Oliver är väldigt polariserat så det kan jag förstå, men det var väl inte lök och oliver i All sallad? :) TS beskriver ju dessutom att hen förmodligen ska ha både dressingen och eventuell lök som val på sidan om.
 
Bra att veta att det är att vara bortskämd och curlad att inte tycka om tomat (en person), rå lök i sallad (två personer), vinägrett (fyra personer), salladsblad (en person) osv men absolut inte att vara det om man inte tycker om surströmming. Som jag för övrigt tycker om.

Det handlar väl inte om att inte tycka om det, utan hur man hanterar saken?

Jag tycker exempelvis att oliver är helt fruktansvärt. Är det oliver i tex en paj så smakar hela pajen oliver även om jag petar bort dem. Men är jag bortbjuden så hanterar jag det utan att vägra äta och utan att låta det påverka min upplevelse av tillställningen. Eftersom jag är en vuxen människa som inte är allergisk mot oliver.

Bjuder man så här många vuxna människor på mat är det inte rimligt att anpassa upplägg efter vad folk ”tycker om” och inte. Det blir ju helt ohanterligt.
 
Det handlar väl inte om att inte tycka om det, utan hur man hanterar saken?

Jag tycker exempelvis att oliver är helt fruktansvärt. Är det oliver i tex en paj så smakar hela pajen oliver även om jag petar bort dem. Men är jag bortbjuden så hanterar jag det utan att vägra äta och utan att låta det påverka min upplevelse av tillställningen. Eftersom jag är en vuxen människa som inte är allergisk mot oliver.

Bjuder man så här många vuxna människor på mat är det inte rimligt att anpassa upplägg efter vad folk ”tycker om” och inte. Det blir ju helt ohanterligt.

Exakt, i min värld anpassar en efter allergier samt ev vegetarisk/vegansk kost. Samt att jag i allmänhet har en hum om vad som kommer att gå hem hos gästerna och har hittills inte haft fel.
 
Standard här är ångade grönsaker, det finns typ ingenting tråkigare. Eventuellt får man några sådana där salladsblad i olika färger från en påse på sidan om maten. Detta tilll Skotssk husmanskost.
Sallad brukar finnas som val på "vardagsrestaurang." då är det en standard kyckling caesar med bacon. Alltså typ isbergssallad.

Oliver är ju väldigt polariserat så det kan jag förstå, men det var väl inte lök och oliver i All sallad? :) TS beskriver ju dessutom att hen förmodligen ska ha både dressingen och eventuell lök som val på sidan om.
Det låter rätt tråkigt ja :D

Jo det var ju just det det var, det fanns inget alternativ liksom. Och salladen var enligt de vuxna hur god som helst och enligt ungdomarna med- om det bara inte vore för att vissa saker var, däribland vinägretten och oliverna. Så från en lite torftig salladsbar många åt från till en ny större variant med många goda saker som få åt ifrån för att det var indränkt i vinägrett, inte en enda utan- förutom en skål med isbergssallad. Det blev förändring när de pratade med eleverna.

Jag tänker inte diskutera det mer, känns liksom inte lönt. TS ska ju ha sådant vid sidan om och blir det mot förmodan något över så finns det gott om folk som kan äta det, så det är alltså ingen fara på taket. Jag skrev bara en tanke jag hade haft om jag bjudit, oron att få mat över som inte är så rolig att själv äta flera dagar i sträck tex. Men så blir det ju inte här.

Det är ok att tycka olika saker. :)
 
Det handlar väl inte om att inte tycka om det, utan hur man hanterar saken?

Jag tycker exempelvis att oliver är helt fruktansvärt. Är det oliver i tex en paj så smakar hela pajen oliver även om jag petar bort dem. Men är jag bortbjuden så hanterar jag det utan att vägra äta och utan att låta det påverka min upplevelse av tillställningen. Eftersom jag är en vuxen människa som inte är allergisk mot oliver.

Bjuder man så här många vuxna människor på mat är det inte rimligt att anpassa upplägg efter vad folk ”tycker om” och inte. Det blir ju helt ohanterligt.
Du missade HELA poängen.

I inget inlägg har jag skrivit att maten ska anpassas eller att man inte ska anpassa sig själv till vad som serveras. Däremot har jag skrivit farhågan med att få mycket över.

Jag äter inte en sallad med vinägrett faktiskt, inte alls, helt oätlig. Jag väljer då bröd. Lök hade jag kunnat plocka bort och stoppa i mig några bitar sallad. Och det är väl så man gör, därmed också risken att få mycket över, vilket var min poäng, inget annat.
Men den risken finns ju inte så det behöver vi kanske inte tjafsa om.
 
Jag känner flera.
Sallad som innehåller lök skulle inte ätas, möjligtvis peta bort löken och äta lite sallad, men troligen görs salladen "långt" innan vilket gör att allt smakar lök.
Sallad som innehåller vinägrett skulle ratas helt.
Sallad som innehåller salladsblad, där skulle bladen plockas bort om orken fanns annars inte äta, mest troligt inte äta.
Sallad som innehåller tomat, där skulle tomaterna om de är hela plockas bort, om de är delade så tomat kommit ut på resten skulle salladen inte ätas.
Sallad med couscous eller bulgur skulle inte ätas.
Osv. Jag är med andra ord inte ensam.

Och det är som sagt en studentmottagning, tror inte tonåringarna äter speciellt mycket sallad ändå, de siktar nog in sig på efterrätter och alkohol. Speciellt om de går på varandras mottagningar.

Men nu var det ju inget problem här om det blev något över. Så det känns inte som någon längre diskussion behövs om det.
Jag känner inte en enda människa som är så kräsen och då har jag ändå en hel del småbarn i bekantskapskretsen.
 
Jag känner inte en enda människa som är så kräsen och då har jag ändå en hel del småbarn i bekantskapskretsen.
Jag känner en och annan Extremt kräsen människa (över förtio) men så till den gräns att det inte riktigt löns försöka bemöta behoven i en stor bjudning. I det här fallet hade hen fått äta bröd, men det går det också. De vet ju om det. :)
 
En enkel och populär rätt som vi har på dagens lunch ibland,

Ceasarpotatissallad med -valfri huvudkonponent-.

Potatis, stekt bacon och ceasardressing, blandas. Det ska inte vara överflöd av dressing dock. Kan förberedas hit.
Samma dag, blanda i tomater, romansallad och rödlök. (Eller vad man nu vill ha i)

Antingen har man kyckling i den här salladen direkt
eller så kan man ha tex pastrami/skinka/kyckling på sidan av.
Krutonger bredvid (de blir mjuka annars) att ta för de som vill.

Väldigt enkelt och väldigt gott!
Antar att du inser att det inte passar vegetarianer?

Förutom baconet så är det ansjovis i ceasardresding.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sant, det har vi haft! Men ooooftast är det sommar där också, och visst är avslutningarna sena nuförtiden? Typ mitten av Juni?
När JAG var barn.... osv! :p
Studenterna brukar ju vara någon dag före , så 8-12 juni ungefär tror jag.

Ja, när JAG var barn :D När jag tog tudenten hade vi en mottagning med bjudna gäster som satt vi bord och vi hade kassler, potatissallad och sallad. Mycket gott minns jag. Minnns inte efterrätt, antar det var kakor, har minne av olika kakor och kanelbullar till kaffet :)
 
Studenterna brukar ju vara någon dag före , så 8-12 juni ungefär tror jag.

Ja, när JAG var barn :D När jag tog tudenten hade vi en mottagning med bjudna gäster som satt vi bord och vi hade kassler, potatissallad och sallad. Mycket gott minns jag. Minnns inte efterrätt, antar det var kakor, har minne av olika kakor och kanelbullar till kaffet :)
Jag är rätt säker på att bror min pratade om dubbelsiffror i alla fall (han är gymnasielärare), men minnet kan svika.

Det här tror jag också är olika kultur beroende på var man kommer ifrån, jag hade aldrig hört talas om studentbjudningar innan jag öppnade den här tråden. :) Vi gick ut och åt med föräldrar och eventuella syskon/nära släkt och sedan åkte de hem och det var fritt fram för studenterna. En fick se till att boka plats på restaurang i god tid bara.
 
Jag är rätt säker på att bror min pratade om dubbelsiffror i alla fall (han är gymnasielärare), men minnet kan svika.

Det här tror jag också är olika kultur beroende på var man kommer ifrån, jag hade aldrig hört talas om studentbjudningar innan jag öppnade den här tråden. :) Vi gick ut och åt med föräldrar och eventuella syskon/nära släkt och sedan åkte de hem och det var fritt fram för studenterna. En fick se till att boka plats på restaurang i god tid bara.
Ja och det är olika i dag mot då också upplever jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men hur rimligt är det att man har en bekantskapskrets där 40pers inte äter? Jag kan inte komma på en enda person i min bekantskapskrets som inte skulle äta en helt vanlig sallad på studentmottagning för att den innehåller dressing/lök/whatever. Skulle väl vara min egna 6åriga dotter möjligtvis. Känns som höjden av oflyt om något sådant skulle ske ens.

I min bekantskapskrets har vi nötallergiker, mjölkproteinallergiker, veganer, glutenintoleranta, jag kan inte äta lök/vitlök, en annan mår dåligt av vinäger, muslimer som inte äter gris, diabetiker som inte äter kolhydrater som couscous/pasta, äggallergiker och en som inte tål råa grönsaker. Och då är det bara föräldrar, syskon och vänner inräknade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp